Ny grundkampanj till Mutant år Noll - forumprojekt

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,272
Vi var några i vrålan som diskuterade det här med Mutant år Nolls grundkampanj - den som följer med till boxen med muterade människor.

Vi kom fram till att vi var sugna på att se en ny kampanj! Bland annat föreslogs:

- Kampanj med plats för djurmutanter, robotar, och muterade människor
- Ny Metaplot
- Fortsatt fokus på zonkrälande
- Uppgraderbar Ark, men som kanske har jakt och jordbruk på gång redan
- Mer fokus på ett sammanhängande världsbygge

Hade du velat se en ny grundkampanj i den stilen? Vad hade du velat ha med?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,964
Location
Barcelona
Det hade kanske varit coolt om man, i takt med att kampanjen utvecklades, kom i kontakt med andra gryende civilisationer, var och en med sin egen särart.

Plundrande vargfolk i norr. Ett släkte nomadiserande robotar i väster, som driver fårhjordar och byter till sig reservdelar och batterier från omgivande biologiska stammar, i utbyte mot fårprodukter som ull, kött och mjölk Något slags sälfolk i öster, som jagar, fiskar och bedriver sjöröveri i vad som en gång var Roslagen. Ett gryende Pyri i söder?

Det kunde finnas nåt slags slumpgenerator för omgivande stammar, släkten och folk, i stil med Worlds without number.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,272
Det hade kanske varit coolt om man, i takt med att kampanjen utvecklades, kom i kontakt med andra gryende civilisationer, var och en med sin egen särart.

Plundrande vargfolk i norr. Ett släkte nomadiserande robotar i väster, som driver fårhjordar och byter till sig reservdelar och batterier från omgivande biologiska stammar, i utbyte mot fårprodukter som ull, kött och mjölk Något slags sälfolk i öster, som jagar, fiskar och bedriver sjöröveri i vad som en gång var Roslagen. Ett gryende Pyri i söder?

Det kunde finnas nåt slags slumpgenerator för omgivande stammar, släkten och folk, i stil med Worlds without number.
Låter grymt fett!

En sak jag själv funtat på är att lämna jorden o solsystemet bakom oss. Låta storyn hända på en planet som koloniserats för ett par hundra år sen. Ev ha en planet-generator o hamna på nya ställen varje gång man spelar.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,087
Location
The Culture
Något jag reagerade på när vi började spela kampanjen var att många av hotkorten var lite för omvälvande för att fungera, speciellt i början av kampanjen. När man börjar spela och vill etablera rollpersonerna, vänner och fiender, och området runt omkring vill man inte börja med att det kommer ett stort motorcykelgäng, en hel annan ark med utsvultna mutanter eller att halva folket massakreras av zongastar.

Så jag skulle vilja se kort/tabell som börjar med mindre dramatiska händelser: någon har stulit ett viktigt kugghjul, en resurs håller på att ta slut, någon får en religiös vision, och så vidare, för att eskalera till värre saker senare i kampanjen.
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
744
Location
Uppsala
Jag gillar idén! En sak jag tänker på är att få välja om ens Ark är mutanter, djur mutanter, robotar eller icke- muterade människor. (Kanske till och med en blandad ark med lite av varje?) sen håller jag med om hoten mot arken att det kan bli lite väl mycket att få stora hot tidigt. Kanske att man kan vikta hoten baserat på Arken utvecklingsnivå? När man går över en viss tröskel i en av de fyra värdena så triggas ett slumpat hot kopplat till detta eller att vissa hit blir vanligare etc.
 

Gamiel

Myrmidon
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,583
Location
Stockholm
Fast samtidigt så är ju en av grejerna med att man bor mitt i vad framtiden kommer kalla en 'förbjuden zone' att ett hot kommer och desemerar (eller mer) arken känns passande. Grejer som att folk utifrån kommer i större mängder känns mindre passande eftersom de då måste först ha kämpat sig igenom alla zones hot som håller arkens folk instängda bakom sina murar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,560
Kul. Jag tycker en sådan kampanj borde brygga på samma premiss som grundspelet, så att den kan väljas istället för Vägen till Eden. Håller också med om att vissa hot är väl omvälvande, så justeringar där. Och givetvis bör vissa hot vara kopplade till metaploten.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,946
Location
Ereb Altor
1000013884.jpg
ZONEN är tänkt att vara en blandning mellan MÅ0 och MUA (och en del T2000) Pyrisamfundet är snarare Kejsarens skattemarker och där är Kejsaren en marodörhövding. Bossar och gäng, monster och fornfynd.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,624
Location
Fallen Umber
Jaha, själv vill jag snarare ha mindre sammanhängande världsbygge, mindre metaplot, mindre ark och mer bara kringdrivande och zonkrälande. Idealet är kanske ur-Mutant 1 fast bra.
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,609
Location
Nirvana
Vi var några i vrålan som diskuterade det här med Mutant år Nolls grundkampanj - den som följer med till boxen med muterade människor.

Vi kom fram till att vi var sugna på att se en ny kampanj! Bland annat föreslogs:

- Kampanj med plats för djurmutanter, robotar, och muterade människor
- Ny Metaplot
- Fortsatt fokus på zonkrälande
- Uppgraderbar Ark, men som kanske har jakt och jordbruk på gång redan
- Mer fokus på ett sammanhängande världsbygge

Hade du velat se en ny grundkampanj i den stilen? Vad hade du velat ha med?
När jag var med och skrev Mutant År Noll, Genlab Alfa och zonkompendierna hade jag ett par idéer som det aldrig blev något av. En av dem var Grisrepubliken. Minns inte riktigt allt, men grundidén var följande:

- Några hundra (eller kanske fler än tusen) muterade grisar från ett annat genlab (Omega?) har kommit lite längre i sitt civilisationsbygge. De har skapat en tidig statsbildning, en allians av olika bosättningar kallad Grisrepubliken. I de flesta av de bosättningar som ingår i republiken bor det muterade grisar men även andra klasser har inkluderats. Vid spelstart ingår ca 10 bosättningar i Grisrepubliken, men efter hand blir de fler.

- Vid spelstart känner invånarna i RP:s Ark inte till Grisrepubliken. Dess bosättningar ligger för långt bort. Men Snutarna, som Grisrepublikens vakt- och milisstyrka kallas, dyker upp när de sätter upp en vägspärr i närheten. Snart flyttar de in i några hus någon kilometer ifrån Arken. Därefter etablerar sig fler Snutar i trakten. Arkens invånare behöver snart förhålla sig till dem.

- Grisrepubliken är alltså mäktigare än alla de grupperingar som finns i Zonen. Deras statsbildning är en militärdiktatur med uniformerad Snutchef i toppen av hierarkin. Han är auktoritär men inte entydigt ond. I likhet med de andra i Grisrepubliken är han ute efter att bygga upp en fungerande civilisation. Helst ser han att Arken införlivas i hans union av bosättningar. Men närmandet sker först genom någon form av handelsavtal. Han kan erbjuda något väsentligt som Arken saknar. Handeln förändras sedan över tid. Tanken är att RP själva ska kunna påverka hur det går. Grisarna kan bli deras fiender men också allierade. Några i Arken väljer en annan väg än den RP väljer.

- Ganska långt bort från Arken ligger Snutön, Grisrepublikens största bosättning där Snutchefen håller till. Det är en väl utbyggd skrotfästning full av resurser. Här finns ett välstånd som RP aldrig har sett förut. Dessutom håller Snutchefen och huvuddelen av den uniformerade Snutstyrkan till här. De bär gamla polisuniformer, har batonger, kravallhjälmar och kör mer eller mindre funktionsdugliga polisbilar. Dessutom följer de Lagen, en skriven lagbok.

- Allt i Grisrepubliken fungerar inte. En växande gruppering vill störta Snutchefen. De kallar sig Demokraterna, även om de egentligen inte vill införa demokrati i vår tids mening. RP kommer att träffa på dem en bit in kampanjen. Förmodligen blir Demokraterna mäktigare efter hand. De kan vara en utbrytargrupp som skaffar sig kontroll över flera egna bosättningar. En del av Demokraterna är grismutanter, men inte alla. Några av ledarna är psi-mutanter, men döljer åtminstone inledningsvis det. Någon har kanske en unik, mycket mäktig mutation.

- Det här är tänkt att vara en form av prequel till MUA. Någonstans ska det finnas bosättningar som är föregångare till Pyrisamfundet och/eller Hindenburg (RP:s Ark?), Göborg, Gotland och andra stater och platser som finns med i MUA. Men Grisrepubliken är alltså något annat (de är ju inte människor!) och det finns förmodligen fler bosättningar som inte är kända i MUA:s lore. Exakt hur allt hänger ihop är upp till spelgruppen. Det finns ju mycket man kan ta med eller skippa i intrigerna kring Grisrepubliken - Hydran, enklaverna, de pyriska adelsätterna etc.
 
Last edited:

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
372
Location
Södertälje/Uppsala
Jaha, själv vill jag snarare ha mindre sammanhängande världsbygge, mindre metaplot, mindre ark och mer bara kringdrivande och zonkrälande. Idealet är kanske ur-Mutant 1 fast bra.
Mitt eget ideal ligger däromkring. Fast jag tycker nog att Mutant 1 är bra i grunden, bara det att det är lite ostrukturerat och att saker och ting inte riktigt hänger ihop. Typ att världsbeskrivningen skildrar en massa småskaliga och lågtekniska bysamhällen, medan sysselsättningslistan är snarast en uppsättning arketyper från actionfilmer.

(Har funderat då och då på att Mutant nog hade gjort sej rätt bra med ett OSR-ramverk: Den förbjudna zonen som en megadungeon med diverse fornskatter, fyndplanen blir vettigare om man sätter tidspress på RP, en by utanför zonen som bas och plats för förnödelseinskaffning och intriger)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,272
Mitt eget ideal ligger däromkring. Fast jag tycker nog att Mutant 1 är bra i grunden, bara det att det är lite ostrukturerat och att saker och ting inte riktigt hänger ihop. Typ att världsbeskrivningen skildrar en massa småskaliga och lågtekniska bysamhällen, medan sysselsättningslistan är snarast en uppsättning arketyper från actionfilmer.

(Har funderat då och då på att Mutant nog hade gjort sej rätt bra med ett OSR-ramverk: Den förbjudna zonen som en megadungeon med diverse fornskatter, fyndplanen blir vettigare om man sätter tidspress på RP, en by utanför zonen som bas och plats för förnödelseinskaffning och intriger)
I den genren är jag ju grymt sugen på kloner av Gamma World 1e, som känns som det är sprängfyllt av sånt som hade passat hexkrälande och fyndande och läskiga zonbunkrar. Galnare fyndplan, fetare mutationer, udda factions, osv. Var mycket underhållande att lira GW1e, så mkt man kände igen från Mutant!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,315
Location
Marjura
View attachment 20172
ZONEN är tänkt att vara en blandning mellan MÅ0 och MUA (och en del T2000) Pyrisamfundet är snarare Kejsarens skattemarker och där är Kejsaren en marodörhövding. Bossar och gäng, monster och fornfynd.
Snyggt! PS Har alltid tyckt att man borde zonifierat skogsnamnen till Gisselveden, Ödesmården, Milisskogen\Mulaskogen etc
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
722
Location
Göborg
Det hade kanske varit coolt om man, i takt med att kampanjen utvecklades, kom i kontakt med andra gryende civilisationer, var och en med sin egen särart.
Det inbjuder till forumspel! Varför inte bygga ett system där folk kan berätta om sina riken och var de ligger så att andra kan interagera med dem, handla och så vidare?
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
744
Location
Uppsala
Det inbjuder till forumspel! Varför inte bygga ett system där folk kan berätta om sina riken och var de ligger så att andra kan interagera med dem, handla och så vidare?
Jag gillart! zonkräl a-la Rutland (typ utgå från en ort vid zonens kant och forumspela invånare, typ som "Muskö i zonens skugga" till MUA) låter riktigt kul! eller som du säger, skapa en ort med unik touch och låta styra den.
 
Top