Nekromanti Ny metod att göra gubbe till DoD [äldre utgåvor]

G

Guest

Guest
Jag har tillsammans med några rollspelskamrater utvecklat ett nytt sätt att göra gubbe på till Drakar och Demoner... Anledningen är att vi vill ha ett snabbt system som inte kräver SL´s närvaro... Dessutom tycker vi att systemet ger en intressant variation på gubbarna, alla har ju olika prioriteringar med sina gubbar, en del gillar bra grundisar, andra höga FV osv... Vad tycker ni, verkar det balanserat, hittar ni några uppenbara buggar, eller bara annan kritik....

Du skapar din karaktär i fyra steg. Du väljer EN bokstav till respektive Steg eller Kategori. Alltså ett A, ett B osv, osv...

Kategori 1 [Grundegenskper]
Alla får lika mycket poäng att sätta ut som det sammanslagna värdet av alla medelvärden för sin ras, tex 77 för människa. Sen får du yttligare bonus beroende på vilke bokstav du valt. Du får INTE överstiga din ras MAXvärde, ej heller understiga minimum

A: +15
B: +10
C: +5
D: +/-0.

Kategori 2 [Börd]
Här bestämmer du vilke börd din rollperson ska tillhöra. Ens börd avgör mycket av din rollpersons historia, bakgrund, livsmål och ambitioner. Denna kategori är mer av ROLLspels karaktär än dom andra. Bördkategorin avgör också vilken startutrustning du får. Givetvis avgörs startutrustningen beroende på yrkesval.

A: Adel/Kyrkan, Utrustningsgrupp A
B: Borgare/Köpmen/Lärda, Utrustningsgrupp B
C: Bonde/Arbetare/Hantverkare, Utrustningsgrupp C
D: Egendomslös/Livegen/Munk, bara startutrustning

Vilken startutrustning du får avgörs av din Börd och vilket yrke du valt. Varje yrke får Grundutrustningen plus eventuella bonus beroende vilken bokstav du valt. En spelare som valt A gruppen får givetvis "byta" en sak som finns i dom "sämre" grupperna men inte tvärtom. Varje A grupp innehåller även en liten tabell som varje spelare får slå på EN gång, denna tabell innehåller lite speciallsaker som varje SL verkligen bör godkänna inför sina äventyr.

EXEMPEL PÅ STARRTUTRUSTNING [KÖPMAN]

Grundutrustning: Ett lätt vapen, läderharnesk, mula, stor stekpanna, fältbesticksats, tenntallrik, 20 L vattenskinn, oljelampa, 1/2L Lampolja i lerkruka, 2 stora säckar, flina och stål, 2 manstält, tunn filt, penna, bläck och pergament

Grupp C: Medelstor packhäst, Tvåhjulig vagn, mantel, liten kista, 1T6 Buteljer "enkelt" vin, 1T10x10 sm, 2Liters kruka med valfri krydda.

Grupp B: Valfri rustningsdel, högst ringbrynja, 1T2 Första förband, 2 stora draghästar, 1T2 stora kistor, Ett vapen [B4 smide, BV +1, pris x 2]4mans tält, Halmmadrass, Hadelsvara [slå 1T10]
1. 2T100 m 1/2 tums rep
2. 2T6+2 spadar
3. 1T10 Små fiskenät
4. 1T6 Linnelakan
5. 1T10 Kaggar "enkelt" vin
6. 1T3+1 Metallskenor till Arm eller ben eller båda.
7. 1T8 Kaggar "fint" vin
8. 1T20 Korkbälten
9. 1T10 Pannlampor
10. En mystisk ring som ingen vill köpa

Grupp A: Fyrhjulig vagn, Pressening, Ett extra vapen, Skrin med 3T100 sm, Silverbägare, handklocka, Kam, Glasplunta med parfym, 1T3 Kraftiga hänglås, Slå 1T10:
1. Ett valfritt vapen [B5 smide, skada + 1, BV + 4, pris x 10]
2. En fältspis
3. 1T3 Guldringar, värda ca 150 sm styck
4. 1T6 Doser Melion
5. Stöldsäker börs
6. En butelj otroligt exklusivt vin, värde ca 50 sm
7. 200 sm i värdepapper
8. Butik i valfri stad med 1T3 anställda.
9. Turhatt som ger dig + 1 i CL i Köpslå och Bluffa,
10. Hjälte, 1T3+1 hjältepoäng. Dock inga hjälteförmågor från start

Kategori 3 [Bakrundspoäng]
Kategorin och bokstavsval avgör hur många bakgrundspoäng man får från start. Maxvärdet för hur högt FV du kan ha från början avgörs av åldersgrupp: Ung 13, Mogen 15, Medelålders 17 och Gammal 19 i FV.

A: 340 + ålder BP
B: 280 + ålder BP
C: 220 + ålder BP
D: 140 + ålder BP

Kategori 4 [Speciallförmågor]
Kategorin speciallförmågor används för att verkligen skräddarsy din rollperson. Du kan få specialförmågor, extrapoäng, kontakter osv, osv. Varje förmåga kostar ett visst antal poäng, antal poäng du får avgörs av vilken bokstav du tagit.

A: 4 poäng
B: 3 poäng
C: 2 poäng
D: 0 poäng

EXEMPEL PÅ FÖRMÅGOR:
Tur, 2 HP per poäng och spelkväll som bara får användas till att påverka slag. Kan inte sparas.
Välsignad, när kp går ner till 0 så får man slå ett KAR slag. Lyckas det får man tillbaka 1T3 per poäng KP.
Dundernäve, ger +1 i skada per offrat PSY men knytnäven, 1 poäng
Dödstöt, ger +1 i skada per offrat PSY med valfritt vapen, 2 poäng
Fokus, ger +1 i FV per offrat PSY, 2 poäng
Magisk kanalisering, regenerar PSY dubbelt så fort, 1 poäng
Levande Mananod, +3 Psypoäng (Inte PSY) per poäng
Gott Läkekött, helar dubbelt så fort, 1 poäng
Stryktålig, +3 KP per poäng
Viljestark, +2 i PSY per poäng vid psy mot psy slag
Snabb. +3 i initiativ per poäng

Rickard

Urverk speldesign
Re: Ny metod att göra gubbe till DoD [äldre utgåvo

Hmm.. Trodde du skulle få ett svar men nu får jag väl ta mig i kragen och svara på det här.. Jag tror dock att du fått fler svar om du placerat tråden i makarforumet och nämnt att det är till DoD.. Nåväl, jag känner igen tankesättet och du kan återfinna samma tankesätt i karaktärsskapande i Shadowrun där man också har prioritetsval.. Det har funkat väl i de 4-5 gubbs jag gjort till det rollspelet..

"Kategori 1 [Grundegenskper]"
Funkar väl.. Äh, nu ska jag inte vara så tjurig.. :gremwink: Det är ett smart sätt att fixa grundegenskaperna på, för många anser ju 11 i snitt är rätt kasst på mänskliga äventyrare.. Dock är det ändå inte helkasst vilket gör att man inte behöver dra sig för att aldrig använda D-valet på någon av sina gubbar..

"Kategori 2 [Börd]"
Smart.. Jag hatar att behöva slå fram det.. Vill man vara adel så ska man få vara det också.. Jag har inte löst det (annat än att efterapa 91:ans sätt), men du har fått in det smidigt i karaktärsskaparreglerna..

"EXEMPEL PÅ STARRTUTRUSTNING [KÖPMAN]"
Oj.. Det känns som om det kommer bli väldigt många tabeller om du ska ha 40 stycken alternativ till varje yrke.. Det känns inte som om du har tänkt igenom alternativen så jag tänker inte slå ner på dem, men väl tillvägagångssättet.. Jag tycker man bör klara sig med 1-2 sidor + lite tilläggstabeller som vapen och förmågor när det gäller karaktärsskapande.. Själv kan jag få ner mina karaktärsskaparregler på 2 sidor..

Det är smart att du använder dig utav börden för att säga vilka saker man får men du kan lösa detta på ett enklare sätt.. För det första så bör du dela in yrkena i olika grupper.. Jag satt och analyserade vad det fanns för typen av yrken och kom fram till fem <A HREF=http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/dod/filer/levnadsbanor.rtf>levnadsbanor </A> (9 kb) som en rollperson kan ha.. Du skulle kunna använda dig utav dem?

Själv ogillar jag DoD:s utrustningsköpsystem och tycker Eons borde vara en förebild till andra rollspel.. Antingen det eller de rollspel som har rikedom som en färdighet som man slår emot.. Nåväl.. Jag tycker du borde apa efter Eons.. Själv har jag en tanke på att göra olika starterkit.. Typ lägerutrustning, tjuvutrustning, magikerutrustning och så vidare och så får man välja bland dem.. Ju fler poäng (eller vad jag nu ska använda mig av) man har på utrustning, desto fler starterkit får man välja.. Ditt system skulle passa apbra in här..

"Kategori 3 [Bakrundspoäng]"
Bra att du inkluderar åldern i bakgrundspoängen, men jag undrar om du inte är för inställd på att det är människor man spelar.. Hur gör du när det gäller alver och dvärgar som är rollpersoner? De har ju allt för extrema åldrar för att det ska vara vettigt..

"Kategori 4 [Speciallförmågor]"
Känns återigen som om det blir miljoner med föremål på listor.. Just detta gör att karaktärsskapandet tar längre tid och att det inte direkt kan bli några överraskningar när man möter spelledarpersoner, för man har ju läst vad det finns för förmågor.. Sedan finns det opt:ningsrisken, men det finns i alla rollspel (med köpsystem)..

Vissa rollspel brukar dela upp förmågor i bakgrund (kontakter, ägodelar), fysiska förmågor och övernaturliga förmågor.. Äh, det finns säkert fler förmågekategorier men jag är trött och orkar inte tänka.. Kan kolla hur det är i Agone.. Tja, där har de Offices (typ tillhörigheter, varav börd är en av de grupperingarna) sedan indelat förmågorna efter grundegenskaperna Body, Soul och Spirit och slutligen finns det lite förmågor till deras motsvarighet till magiskolor.. Fast jag vet inte om det direkt skulle snabba upp det hela.. :gremsmile: Snarare att det gör förmågelistorna mer överskådliga..

Själv tycker jag det vore skoj om du kunde låta prioritetsvalen från Grundegenskaper, Börd (kanske kan döpas om till Uppväxt och då inkludera lite mer?) och Bakgrundspoäng (som låter bättre om det heter Erfarenhet).. Prioriteringsvalet för Förmågor säger hur många förmågor man får ta men om förmågorna är indelade i Grundegenskaper, Bör och Bakgrundspoäng så kan prioritetsvalen i dessa grupper styra hur bra förmågor spelaren får välja.. En som har A-val i Grundegenskaper får exempelvis välja bland några fler ballare/roligare/finurligare förmågor än någon som har B-val..

Annars tycker jag väl det här sättet att göra en gubbe på är bättre än det som föreslogs för det tag sedan.. Det är kvickt och enkelt och om man gör det smart kan man skära ner antalet sidor som man behöver ha med sig till ett minimum..

/Han som normalt inte brukar orka kommentera andras system längre