Nekromanti Ny mobiltelefon

walium

Ganska töntig, faktiskt
Min nuvarande mobil har kasst batteri och en styrspak som trilskas alltmer, jag funderar följdaktligen på att ersätta den med en nyare modell. Och då hoppas jag på bistånd ifrån mina kära medforumiter.

Låt mig berätta vad jag är intresserad av: det ska vara enkelt, pålitligt, billigt och robust. Jag skiter i kamera, mp3-funktioner och flashiga animationer. Hellre lång samtals- och standbytid, lågt pris och god funktionalitet. Inga knappar eller andra detaljer som börjar krångla efter några månader.

Av en händelse så var jag inne på Clas Ohlson tidigare ikväll och såg då att de sålde ut Nokia 1200 och någon gammal Motorola för 398 respektive 299 kronor. Jag var väldigt sugen på att köpa någon av dem, kanske rentav en av varje eller två av samma modell. Men jag höll mig för att invänta era kloka råd. Dessutom var det säkert för bra för att vara sant. Just de telefonerna gav säkert hjärncancer till alla som använde dem.

Rävnos

Warrior
Nokia 1200 och Nokia 2310

Farsan har en sådan och den så där. Ingen färgdisplay och absolut noll funktioner. Däremot har den grym batteritid, runt 8 timmars taltid och minst 2 veckors standby.

En grym fördel som jag gillar med min telefon och som den delar med 1200:an är att tangenterna är byggda i en enda gummiprägling vilket innebär att det inte kan komma ner skit i den lika lätt.

Displayen löjligt liten, 3 rader text har jag för mig får plats på den, med kanske 4-5 ord på varje rad. Så när jag skickar novell långa porr-sms till dig kommer du få bläddra.

Den finns iaf för mellan 379kr på PC-City

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

Ett alternativ jag rekommenderar är Nokia 2310.

Den har samma knappsats som 1200:an, alltså jävligt svårt att få in smuts i den.

Färgdisplayen är lite större och smartare byggd i menyerna med tanke på storleken, tydligen finns det en tendens bland några av telefonerna att bli lite bleka i färgerna efter lång användning, men det tror jag är något som händer de flesta telefoner.

batteritiden verkar va ungefär samma som på 1200:an, alltså 6-7 timmars taltid och ungefär 2 veckors standby.

utöver detta har den faktiskt stöd för MMS vilket inte är någon nackdel och det finns en inbyggd radio i den (dock ingen mp3)

den finns att köpa för 499:- på PC-city

den hade jag köpt iaf.

\Marcus som har dikterat för lisa vad som ska skrivas så han skänker den här XP:n till henne.

Kropotkin

Warrior
Re: Nokia 1200 och Nokia 2310

Jag har en Nokia 2310. Har la haft den i ett halvår kanske. Även jag har i princip minimalt med krav och önskemål på en mobiltelefon och detta var den första jag köpte ny, haft min sambos gamla förut.

Den var la lite dyr för min smak, men jag gillar att kunna lyssna på radion. Förrut gick jag omkring med en fickradio vid sidan av när jag jobbade, gissa hur svårt det är att få tag i en fickradio som går på vanliga batterier nuförtiden!

Den fungerar även med handsfree så man kan gå runt som en inrikesflygare på Arlanda. Batteriet går åt snabbare om man lyssnar mycket på radion men håller ändå bra. Jobbar dessutom som städare, vilket innebär en del smuts och flängande, men det har hittills inte varit några problem.

Känns lite som att jag uppmuntrar till konsumtion, men jag kan rekommendera den. Nu måste jag gå och ta en lång dusch, känner mig lite smutsig. :gremsmile:

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jag är dålig på enskilda modeller, men kan rekommendera att du håller dig ifrån Motorola som märke om du har ett bättre alternativ (bättre alternativ = Nokia, Ericsson). De trilskas.