I Magic of Faerûn finns en spell som heter Mestil's Acid Breath, som ser ut ungefär så här:
Mestil's Acid Breath
Conjuration (Creation) [acid]
Sor/Wiz 3
Range: Close (25 ft+5 ft/2 levels)
Area: Cone
Duration: instant
SR: Yes
Save: Fort half
1d6/level acid damage (max 10d6), save for half.
Jag hittade den när jag letade efter offensiva spells att ge till en av mina spelare, eftersom han har rätt hård brist på sådana (han kan inte använda Evocation). Problemet är att i dess nuvarande form så är det i princip en variant på en fireball, och jag gillar att olika magiskolor gör olika saker. Så, här är ett utkast till en modifierad variant som är mer Conjuration-aktig:
Acid Breath
Conjuration (Creation) [Acid]
Sor/Wiz 3
Range: 0
Area: 30-ft cone-shaped burst
Duration: 1 round.
SR: No
Save: Fort partial
1d8 per 2 levels acid damage (max 5d8). This is considered to take place for the full round of the duration, and thus would force anyone damaged by the spell to roll a Concentration check (as for continuous damage) in order to perform certain actions. A successful save halves the damage and negates the continuous damage aspect.
Förändringarna är alltså:
1. Fast storlek på konen. Det har mer att göra med 3.5e än skolaspekten.
2. Lägre skada. Conjuration är inte lika bra på att göra ont som Evocation.
3. Ingen spell resistance. Idén är att den skapar riktig syra, och magin verkar alltså inte direkt på målet, precis som Summon Monster inte ger någon SR.
4. Semi-kontinuerlig skada. Kläggig syra kanske inte bränner lika hårt som eld, men tenderar att hålla på lite längre.
Vad tycks?
Mestil's Acid Breath
Conjuration (Creation) [acid]
Sor/Wiz 3
Range: Close (25 ft+5 ft/2 levels)
Area: Cone
Duration: instant
SR: Yes
Save: Fort half
1d6/level acid damage (max 10d6), save for half.
Jag hittade den när jag letade efter offensiva spells att ge till en av mina spelare, eftersom han har rätt hård brist på sådana (han kan inte använda Evocation). Problemet är att i dess nuvarande form så är det i princip en variant på en fireball, och jag gillar att olika magiskolor gör olika saker. Så, här är ett utkast till en modifierad variant som är mer Conjuration-aktig:
Acid Breath
Conjuration (Creation) [Acid]
Sor/Wiz 3
Range: 0
Area: 30-ft cone-shaped burst
Duration: 1 round.
SR: No
Save: Fort partial
1d8 per 2 levels acid damage (max 5d8). This is considered to take place for the full round of the duration, and thus would force anyone damaged by the spell to roll a Concentration check (as for continuous damage) in order to perform certain actions. A successful save halves the damage and negates the continuous damage aspect.
Förändringarna är alltså:
1. Fast storlek på konen. Det har mer att göra med 3.5e än skolaspekten.
2. Lägre skada. Conjuration är inte lika bra på att göra ont som Evocation.
3. Ingen spell resistance. Idén är att den skapar riktig syra, och magin verkar alltså inte direkt på målet, precis som Summon Monster inte ger någon SR.
4. Semi-kontinuerlig skada. Kläggig syra kanske inte bränner lika hårt som eld, men tenderar att hålla på lite längre.
Vad tycks?