Nekromanti Ny Mystisk Färdighet?

Praetori

Warrior
Jag har funderat ett slag på en ny mystisk färdighet (dvs magi o dyl).

Färdigheten skulle kunna kallas Projicering eller något liknande men bra namnförslag uppskattas.

Hur som helst.
Tanken är att färdigheten skall kunna nyttjas till att dela med sig av alstrade filament. Man alstrar (slag mot alstring) och överför sedan filamenten till en mottagare (slag mot ”ny färdighet”).

Alt 1. Svårigheten är alltid "normal" (som för transformering) men filamentförlusten är 2. Vill man bara förlora 1 filament är svårigheten "svår" (Ob4T6). Vill man överföra alla filament är svårigheten Ob5T6.
Marakan vill överföra 2 filament till sin vän Oric som skall kasta en besvärjelse. Oric klarar inte att få fram alla de 5 filament som behövs på egen hand så därför har han bett Marakan om hjälp. Marakan alstrar därför 4 filament (Ob4T6) och överför sedan med 2 filaments förlust (Ob3T6) till Oric.
Oric har alstrat 3 filament och väver därefter besvärjelsen.

Alt 2. Svårigheten är beroende av antal filament som skall överföras.

Denna nya färdighet kan göra magin extremt kraftfull om det är många besvärjare som samarbetar. Den går dock endast att använda till formaliserade besvärjelser (då man endast får alstra en enda gång vid improvisation), men det finns ett kryphål :gremwink:

Denna färdighet löser även problemet med helande av vandöda, då det inte regeltekniskt finns beskrivet hur man alstrar filament "i den vandöde" utan att denne tar skada. Projiceringen är ett sätt att lösa detta.

Hittills är färdigheten inte speltestad (eftersom vi för nuvarande spelar en kampanj där väldigt lite magi förekommer).

Alt 3. Färdigheten är inte en färdighet utan en magisk "effekt". Effekten är beröring och momentan. Den är på 2+ och det går åt lika många filament för effekten som det antal filament man vill "överföra".

Alt 4. ..........ditt förslag........

Synpunkter o tips?

Duddmannen

Hero
Verkar väldigt munchkin...

Det låter på det hela taget som just effekten av att göra en Ritual (någon med Magiboken till hands får rätta mig).

Alternativ 1 - Nej

Alternativ 2 - Ja, det är bättre. Antal filament ger svårighetsgrad. Bättre!

Alternativ 3 - Också bra. Som egen effekt kan man dra med den i besvärjelse och skapa sig exempelvis "Läka Vandöd".

Hur är det då rent offensivt? Skulle man som, låt oss säga en Lisch med Ultor-bitch, alstra sex filament Nekrotropi kunna skicka över dessa till en icke-magikunnig person och låta honom ta hand om att disipera filamenten? Nasty! Cool, but nasty!

Kanske en bra idé trots allt...

Måste speltestas!

Evil Peter

Hero
(då man endast får alstra en enda gång vid improvisation)
Va? Det är visst tillåtet att alstra flera gånger vid improvisation, eller missförstår jag vad du syftar på?

Jag tycker nog det ska vara alternativ 3, dvs en effekt som jag tycker ska vara exklusiv för färdigheten Ritual. Jag tycker den kan fungera så att alla som ska hjälpa ritualledaren (dvs den som slutligen ska väva ihop allt) alstrar sina filament och sedan väver effekten projicering med sin ritualfärdighet. Detta ska såklart vara formaliserat sedan tidigare men praktiskt blir det som att magikerna väver en egen liten besvärjelse (dock med ritualfärdigheten som sagt) inom ritualen.

Om någon skulle misslyckas med något slag misslyckas såklart hela ritualen. Alla projiceringar tycker jag ska ske samtidigt med att ritualledaren alstrar sina egna filament så han får all kraft samtidigt. Detta gör att det kan vara riskabelt att göra för svåra saker då ritualledaren kan få en väldig mängd filament som dissiperar okontrollerat om han skulle råka göra bort sig.

Praetori

Warrior
Farligt vid dissipation, precis ja :gremsmile:

Vad jag menade med flera alstringar (vid improvisation) är att du inte får alstra flera gånger av samma aspekt (vilket blir det regeltekniska fallet om man överräcker filament).

Dissipationerna för övrigt, kan bli katastrofala vid kraftfulla ritualer. Då Ataxatropi (som nästan alltid krävs) är omöjligt att dissipera kontrollerat.

Överföringen (färdighet såväl som effekt) skulle då kunna nyttjas som ett vapen. Helt enkelt genom att "överföra" lite ataxatropi.

Kanturi

Swordsman
Re: Verkar väldigt munchkin...

Hur är det då rent offensivt? Skulle man som, låt oss säga en Lisch med Ultor-bitch, alstra sex filament Nekrotropi kunna skicka över dessa till en icke-magikunnig person och låta honom ta hand om att disipera filamenten? Nasty! Cool, but nasty!
MOAHAHA!!! Jag håller med. Denna effekt i offensivt syfte... hehe... vad kul det skulle bli. Nu är det ju så att vi inte spelar en magisk kampanj, men om det kommer, då jävlar!

Uräskta språket, blev bara så till mej :gremblush:

//Emil "Kanturi" Nises

Evil Peter

Hero
Ja, stor makt ska alltid komma av stor risk/högt pris. :gremsmile:

Jag kom på att det nog var flera alstringar inom samma aspekt du menade strax efter jag skickade men det skulle ju gå att man hjälp med att alstra från andra aspekter man själv inte kan om man är extemporatör. På så sätt skulle man ju kunna improvisera med effekter man annars bara kunnat använda i formaliserade varianter (pga att man annars måste transformera).

Ja, låter man effekten fungera mot folk som inte vill ta emot filamenten har man sannerligen ett mäktigt vapen. Inte minst om man ska lönnmörda någon eller liknande och kan slippa lämna någon som helst spår eftersom man kan få någon att tyna bort från existensen om man väver den flera gånger mot samma person (vilket inte blir svårt då offret kommer vara kraftigt förvirrat efter den första gången).

Kanturi

Swordsman
Re: Ny Mystisk Färdighet? (ANT)

Alt. 3 är nog det bästa, de andra verkar nog "lite för bra"... det är min åsikt iaf...

Evil Peter

Hero
Tillägg om offensivt användande [lite OT]

Jag kände bara att jag måste tillägga att mer offensiva besvärjelser är det sista jag tycker magin behöver, även om det denna gång lyckligtvis rör sig om ett kreativt användande av en effekt avsedd för annat.

Jag tycker det är alldeles för mycket fokus på besvärjelser och effekter som ska användas i strid, vilket också märks när man läser vissa gamla trådar här på forumet. Eon är visserligen relativt bra på detta med drygt 15% offensiva besvärjelser men då har jag inte räknat med en del som inte primärt är det men kan användas offensivt ändå. Jag tycker det känns mycket mer troligt att man skulle forska fram massor av konstruktiva besvärjelser snarare än destruktiva, inte minst för att magiker generellt sett verkar inte verkar ha så mycket nöd.

Ekivokus Magnifika Monolit är en så otroligt mycket bättre besvärjelse än allt vad eldbollar och blixtar heter. :gremsmile:

Jag måste helt klart sätta mig ner någon gång och seriöst fundera på nya effekter så även magiker inom samma aspekter ofta kan vara ganska olika och ändå fredliga.

Avslagen_Cola

Warrior
Denna färdighet känns definitivt nödvändig, en mer rå användning av filamenten. Jag tycker att den ska kunna användas dels för att tillföra filament till andra besvärjare och dels för att projicera filament på andra personer, dvs göra den mest grundläggande effekten för den aspekten.
Dock ska man minnas att filament med samma krökningstal inte kan existera bredvid varandra. Detta innebär att en magiker som alstrar tre fototropiska filament inte kan få tre till fototropiska filament av en annan magiker då dessa har samma krökningstal. Så har iaf jag uppfattat det hela. Dock blir detta lite skumt med tanke på hur ritualer och transformeringar fungerar... hum hum.
Hur funkar det där med krökningtal och överföringar/transformeringar egentligen?

k7e9

Hero
En väldigt intressant färdighet, som jag tror en lärare i magi skulle ha mycket nytta av när den undervisade enskiljda elever... Smidigt att alstra sådär något filament åt någon annan för att dom ska kunna testa väva det till en besvärjelse...

Dock, är det inte så med formaliserade besvärjelser att dom alltid ska göras precis likadant? Typ iallafall?

Nåja, sedan vad ska nackdelarna vara med att väva tillsammans? För sådanna behövs... Kanske om en fummlar så gör alla som håller på tillsammans det, och det gäller för hela besvärjelsen typ... Så om den som väver själva besvärjelsen fummlar sitt besvärjelse påverkas alla som överförde filament eller dylikt...?

Lite som i Wheel of Time (på svenska Sagan om Drakens återkomst), där måste magiker lämna över all kontroll över kraften till den som ska väva besvärjelsen, har ingen kontroll på vad den som väver gör... Och de är alla påverkade av fummel ifall ett sådant uppstår under besvärjelsen.
I Wheel of Time kan dom inte heller bryta cirkeln, utan måste fortsätta ge kraft till den som styr, vilket gör att man inte hoppar på första bästa man aldrig träffat och lämnar över kraften till den personen... För det e förbannat korkat...

Man kanske skulle kunna göra något lite liknande, att om man går ihop för att väva så kan den som väver begära fler filament för nya besvärjelser och sådant... Och då måste man åtminstånde alstra lite åt personen i fråga...

Men usch så mycket svammel det blev. Jag vill bara försöka få det att bli något man inte gör med vem som hälst, utan med folk man litar på... För då blir det ju en begränsning...
"Kan jag lita på magikern som vi träffade förra veckan, han verkar snäll och tillsammans kan vi nog väva något riktigt hårt, men det kanske bara är ett spel...??"

k7e9

Hero
Just det, för att utveckla mitt svar som jag skrev tidigare...

Jag gillar tanken på att man ger upp kontrollen över alstringen om man förser någon med filament... Så varför inte göra så att när man gått ihop och börjat alstra åt en person kan den begära fler filament...
Den kan t.ex. begära 5 filament, då måste den alstrande alstra just fem filament. Nackdelen är att om någon dissiperar okontrollerat, så får alla som slutit sig samman och börjat besvärja tillsammans alla negativa effekter av den okontrollerade dissipasionen... Så man ska väl inte begära hur många som hälst, för då går det illa...

Jag måste säga att jag gillar tanken på att lärare alstrar "ofarliga" filament till sina elever och låta dom öva på att dissipera kontrollerat... Jag har för mig att Rafali någnonstans säger något i stil med att "ni kommer lärare er dissipera filamenten långt innan ni kastar eran första besvärjelse."
Och hade man kunnat "ge bort ett filament som övning så hade det kunnat vara ett bra sätt...
Dock, så är detta kanske riskabelt för lärarna ifall man skulle köra med att den som får filament kan begära hur mycket som hälst...

Men jag tycker att den som får filamenten måste vara medveten, ge sitt godgivande, eller iallafall om han utsätts för det få möjlighet att slå mot ett attribut (t.ex. VIL) och därmed slippa få filamenten på sig... Jag gillar inte tanken på att magiker kan springa runt och kasta in filament till folk som inte är det minsta magikunniga... :p

Men, nu är det här nog ganska långt från det du ville ha? Det bara känns som om du vill ha en färdighet som den som kastar har 100% kontroll över vart filamenten går... :gremwink:
Men, allt tåls att tänka på. Om du börjar införa "projecering" i din kampanj, var snäll och dela med dig av hur det gått och hur ni balanserat ut det och använt det... :gremlaugh:

Archelon

Veteran
En mycket intressant tanke! Jag ser gärna att sättet att projicera(Ny myntat uttryck?) filmanet tillämpas i eon då det ger en fin och kryddig touch till den praktiske magikern.
Men jag tycker det är svårt som det är att få upp alla magikerfärdigheter på en acceptabel nivå och ytterligare en färdighet gör det inte bättre. Man kanske kunde skippa ritual och helt enkelt köra besvärjese där man använder ritual, eller slå ihop projicering och transformering för att ge transformering lite större utrymme (under ett annat namn då?).