Nekromanti Ny orden på ingående

Fint!

Jag älskar när folk gör saker till mitt favoritrollspel! Själv pallar jag aldrig :gremsmile:. Exakt var håller orden till? Är det runt om i hela Iracskogen, eller på någon speciell plats? Hur fungerar det med alver/tiraker/dvärgar i samma orden? Kan man finna dem på andra platser än just i Iracskogen? Vad har orden för mål? Hur ställer dom sig till Kung Leijon och Amirro? Främjar dom Daak, eller är dom kanske Samoritroende? Eller är orden helt profan? Många frågor... :gremtongue:

Men bra jobbat annars! Låter som om det skulle kunna bli något riktigt trevligt.

Mvh Victor Palm...

...Hade idag 47/50 på ett matteprov.

Duddmannen

Hero
Schysst grej.

Coolt koncept. Bra och kort beskrivning. Fundera kanske lite på vilka personer som finns i ordern just nu. Vad heter ordens nuvarande ledare? Har de deltagit i något berömt slag? Hur funkar det med både alver, dvärgar och tiraker tillsammans?

Annars ser det schysst ut. Blir det mera sådant här?
:gremcool:

/Duddmannen

PS
En grej till - fixa särskrivningarna! Tips: Läs igenom texten långsamt en gång så hör du när orden ska dras ihop.
DS

Pendragon

Swashbuckler
Regn på paraden...

Tja... jag kan förbereda dig redan nu på att jag har faktiskt inte mycket positivt att säga om ditt lilla hantverk, tyvärr.

Vi tar det bit för bit.

"Irac riddarna är en liten riddarorden som, med stor ansträngning, kan finnas Irac skogen i Soldarn där dom har sitt läger.
Orden tar emot alla som är villiga att genomgå den hårda träningen och svära ordens stormästare sin trohet samt att följa dom ridderliga idealen som utsattes av drottning Constance I av Consaber."

Ok, få hittar dit så jag antar att de inte har råd att vara nogräknade. Riddaridealen är ganska standard, men det är nog ingen höjdare att öppet erkänna en sabrisk drottning som sitt ideal i Soldarn, men det är en formuleringsfråga.

"Orden har riddare av alla raser, både Människor, Alver, Dvärgar och Tiraker finns i orden."

Lite mer nogräknade än så bör de nog vara. Även om de får de olika folkslagen att hålla ihop inbördes, så kan nog andra riddare ta anstöt av Tiraker och dvärgar som kallar sig riddare. Det är nog ingen poppis orden.

"Orden bildades av riddar Adurian, en före detta Daak-riddare från Avorns Hammare, som efter många år tjänst inom orden insåg att häxjakt och liknande företag var fel och slutade därför lyda dom order som hans befäl gav honom och flydde sedan till soldarn för att starta en egen orden dit alla skulle vara välkomna."

Här hade du chansen att skriva en intressant bakgrund, men det hoppade du helt över, inte ett ord om hans orsaker till att sticka över huvud taget. Väldigt tråkigt. Dessutom känns hans ideal alldeles för moderna och... tja märkliga. Med den bakgrunden hade det nog känts troligare att han vigt sitt liv åt att bekämpa den jargiska kyrkans ondska.
Dessutom bidrar nog inte ett Jargisk ordensöverhuvud till ordens populäritet alls.

"I och med att orden tar emot alla folk så har orden en mycket varierande arsenal, riddarna har begränsad tillgång till olika exotiska vapen som t.ex. tirakiska stridshammare, alviska långbågar och svärd, dvärgiska yxor och armbors, men de flesta vapen som används inom orden är av lokalt Människo hantverk.
Truppuppsättningen är också den ganska varierande i större slag, människor och alver utgör oftast lätt rytteri och bågskyttar, tiraker utgör stora delar av det tunga rytteriet och fotfolket, dvärgar tar även dom en stor del av fotfolket och även armborstskyttar då dom används, även om olika folk får olika placeringar då orden deltar som en arme så räknas alla i orden som riddare.
Ett sätt att känna igen en Irac riddare är att ta sig en titt dennes rustning, rustningen består av en skorta av mjukt läder täckt med två lager ringbrynja, det första lagret närmast lädret är av tät sort och det andra yttre lagret är av vanlig sort."

Det här känns som din grundidé är att orden ska det bästa av allt, vilket är urtråkigt då du inte har gett någon vidare motivation varför det är så.

"Orden anser sig varken underställd vare sig kung eller kyrka, utan endast underställda sin stormästare."

Det här känns ytterst märkligt av flera olika anledningar.

För det första, de lär inte tas på allvar och då de varken har kyrkans eller kungens stöd lär de riddartitlar de delar ut inte accepteras av någon annan. I värsta fall kan den stackars Irac-riddaren straffas som bedragare för att ha utgivit sig för att vara riddare.

För det andra, hur tusan försörjer de sig?

För det tredje, det ter sig märkligt att kungen av Soldarn skulle acceptera att det fanns en väpnad styrka i hans land, ledd av en Jargier, i dessa oroliga tider. Det mest troliga är att de skulle antas vara en dålig täckmantel för en legohär som finns på plats för att förbereda en jargisk invasion. Troligen skulle hela högen jagas ner ner och straffas som förrädare och spioner.

Alltså, du bör nog ta iden tillbaks till arbetsbordet, eller kanske rent av skriva om det hela rakt från början?

/Joel

Agin0r

Veteran
Re: Regn på paraden...

Sorry vh, men jag måste tyvär hålla med om vad Pendragon sa om ditt alster. Till fullo faktiskt. Din orden är på tok för långt ifrån det sannolika och går på allt för många ställen helt stick i stäv med ex. flera av de involverade rasernas kultur/ grundvärderingar inom rasen (eller vad man nu skall säga). Visst det kan ju givetvis finnas undantag, men att kunna samla ihop de undantag som existerar och samla dem i Irac skogen...nja.
Och sedan det här med att orden har en arsenal som inkluderar både binderakkhammare, krell-kharz yxor och alviska serine bågar. Det känns faktiskt som att du tagit ett rejält kliv över gränsen mot kobold.

Men jag måste ge dig credit för att du tagit dig samman och delar ut ditt verk till allas åtkomst och nöje. Bra initiativ.

Men jag tycker som sagt ungäfär som pendragon. Om du skall ha en sådan här extrem riddar orden behöver du tänka igenom och motivera många av sakerna inom denna militära sammanslutning. När så mkt är osanolikt måste du motbevisa samt övertyga dina kritiker ( mig :gremwink:)

Men det är bra att få in nya ideér till allt...

Ok, få hittar dit så jag antar att de inte har råd att vara nogräknade. Riddaridealen är ganska standard, men det är nog ingen höjdare att öppet erkänna en sabrisk drottning som sitt ideal i Soldarn, men det är en formuleringsfråga.
Nej då, det går alldeles utmärkt. Drottning Constance uppfann nämligen riddaridealen som just riddareideal, och det är dessa som är accepterade över hela den ridderliga världen.

Greymourn

Swordsman
Dessutom...

Bör väl en regelrätt klassisk riddar orden vara ganska inspirerad av sabrisk kultur, eftersom det vi förknippar med riddare faktiskt är mer sabriskt än soldiskt... Soldarn ligger ju lite efter i utvecklingen...

Instämmer i övrigt med Pendragon...
Men... som jag sagt förrut, man kan inte göra något i onödan till ett rollspel... Lägg ut sådant ni skapat om folk sedan använder det är ju en annan femma, men alltid kommer det ju någon till nytta... om inte annat kan man ju få inspiration till något eget...

Re: Dessutom...

Definitivt. Det sabriska är riddaridealet. Soldarn må vara mer högmedeltida, men sabrierna har ju egentligen uppfunnit allt inom riddarsamhället.

Vampirehunter J

Veteran
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,

Tack för alla syn punkter, dom kan användas till lite kompletering i informationen, jag kan själv hålla med om att en del av delarna blir lite luddiga och över mäktiga, så en om skriven verision kanche komer i sinom tid, men jag vill till lägga att min ide är inte som verkar tro, att orden bara ska väldigt mäktig, utan iden var att ge all raser en möjlighet att bli medlemar i en fri riddarorden, vilket jag tycker skulle vara väldigt kul.

PS. skicka gärna in egna om skrivna verisioner till mig om ni vill, det kan ge mig lite bra ideer till en slutgiltig verision, tack på förhand.