Jag har funderat på att börja SL:a ett SF-rollspel i sommar/höst, men jag är inte så väl bevandrad i vilka spel som är värda att satsa på i den nuvarande rollspelsfloran...
Jag skulle rekommendera Alternity (system) och StarDrive (värld). Se nedan.
Det jag vill ha är:
1. Mycket planeter att resa omkring på
Grundboken beskriver sju planetsystem ingående (14-24 sidor)och ytterligare elva ytligt (en sida var). De flesta system innehåller dessutom mer än en planet.
2. Slemma aliens (man ska kunna spela alien också)
Man kan spela Fraal (klassisk "Grey", småväxt, stort huvud, stora svarta ögon, telepatisk), T'sa (liten, reptilist, snabb, hyggligt bra på teknik), Mechalus (rätt människolik men med mycket cybernetik, bra på datorer), Sesheyan (nattlevande, flygare, de flesta mer eller mindre förslavade av en av de stora Stjärnnationerna) eller Weren (stor, biffig, hårig, klor, primitiv) förutom människor. Förutom dessa spelbara aliens så finns det en kasse andra - de flesta mer av "djur"-typ som bara finns på en planet, men även några raser som man precis upptäckt och inte riktigt vet var de kommer från, och de verkar inte direkt vänligt inställda.
3. Snabba stridsregler där RP inte dör på en gång
Alternity har rätt snabba stridsregler, men risken finns dock att man dör knall och fall, i alla fall om man använder tillräckligt stora bössor och/eller RP är för klena. Det är dock en rätt liten risk i de flesta fall, men däremot kan man bli utslagen på en gång.
4. Gärna ett rollspel som funnits ett tag så att man kan
få tag i lite tillbehör
Alternity och StarDrive gavs ut i ungefär två år, och det finns en hel del saker att få tag på.
Generella produkter som funkar bra till StarDrive:
Alternity PHB (nödvändig)
Alternity GMG (nödvändig)
Starships
Dataware (om datorer)
Mindwalking (om psionics)
Warships (STORA rymdskepp, gratis på nätet)
StarDrive-specifika produkter:
Star*Drive Campaign Setting (nödvändig)
Alien Compendium (aliens sorterade per planet)
Alien Compendium II (fler aliens)
Arms & Equipment Guide (vapen och prylar)
Outbound (om utforskning, innehåller äventyr)
Threats from Beyond (metaplot, äventyrsidéer)
Star Compendium (tror den beskriver fler planeter, men är inte säker)
System Guide to Aegis (beskrivning av ett visst system)
Lighthouse (mobil rymdstation)
Planet of Darkness, Klick Klack, Last Warhulk (äventyr)
5. Det måste finnas en bra världsbeskrivning,
annars anser jag att det är tråkigt att spela.
Jag anser i alla fall att beskrivningen i StarDrive-boken är helt OK, och till och med rätt bra.
/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather