Nekromanti Ny PC - Hjälp!?!?!

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Hej!

Jag ska investera i en ny laptop, en PC.

Jag har använt en jobbdator i mängder av år nu och har inte köpt eget sen Hedenhös så consider me komplett rudis vad gäller hemelektronikscenen. Jag vill inte spela typ alls utan jag vill skriva, ladda ner grejer och koppla in den till TV:n och kolla film ibland.

Vad ska jag tänka på?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag brukar kolla på:
- Märke. Jag har positiva erfarenheter av Asus, generellt. Och negativa erfarenheter av Acer, generellt.
- SSD. När det gäller laptops verkar det finnas tre sorter: De med SSD, de med hybrid, och de med en så långsam hårddisk att ingen annan komponent överhuvudtaget spelar roll. Jag kan inte med gott samvete rekommendera en med långsam hårddisk om du inte vill ge dig på att gräva in en bättre själv.
- Kylning. Svårt att riktigt kolla utan att googla runt på den modell du är ute efter, men är en av de viktigaste grejerna i en laptop. De jag känner som haft problem har fått det pga dålig kylning.
- Googla på modeller. Använd t.ex. prisjakt.se för att hitta en handfull modeller som verkar bra, googla efter recensioner och unboxings och tester på youtube etc. Ofta finns rentav videos med prestanda, men det var ju du inte så superintresserad av.
- Utgångar. Antar att det är HDMI du behöver för att koppla till TV'n?
- HD-skärm. Jag har svårt att tänka mig att stå ut med att surfa på något mindre.
- Storlek/vikt. För mig är idealet något litet och lätt; mer än 13.3" står jag inte ut med. För dig gäller antagligen andra värden.

Jag köpte nyligen en Asus UX32LN som jag ännu så länge är MYCKET nöjd med. Så vill du ha konkret tips på en 13" med bra kylning, prestanda SSD, processor etc så är det den jag har att komma med =)

anth

Vetefan
Man brukar få en bra laptop för 4000-5000 kr. Ska du ha något billigare bör du dubbelkolla (t.ex. här) så att du inte köper skit.

Försök hitta någonstans (någon elektronikbutik) där man kan prova datorerna.
det du ska kontrollera är:
1. Se så att den inte är för tung om du ska bära runt på den.
2. Se så att du är nöjd med tangentbordet och musplattan.
3. Se så att du är nöjd med skärmen.
(Ska du använda den som "stationär" hemma kan man köra både extern mus/tangentbord/skärm)

Kolla även så att datorn har kontakter för TVn (99 % av alla datorer ska ha det, men det finns alltid undantag).

krank

Jag kan också rekommendera att köpa rekonditionerat. ElGreen har jag köpt från några gånger; lite kortare garanti (6 mån) men bra prylar till bra pris.

solvebring

Superhero
krank;n84682 said:
Jag kan också rekommendera att köpa rekonditionerat. ElGreen har jag köpt från några gånger; lite kortare garanti (6 mån) men bra prylar till bra pris.
Senast jag köpte dator, en Asus-laptop, följde jag detta råd och fick en mycket schysst allround-lappis för ca 5000. Den klarar det mesta förutom moderna spel och digitalt måleri av kraftigare slag. Med andra ord klarar den vad man kan räkna med utan probs.

Troberg

Sinister eater
Bra fabrikat: ASUS, HP, Toshiba
Kassa fabrikat: Dell, Acer

Minne: Minst 8 GB.

Disk: SSHD om du inte tänker använda datorn i bilen eller bära omkring den under gång, annars SSD. Undvik Western Digital, de är det sämsta skräp som finns.

Skärm: Minst HD-upplösning, gärna högre. Ska du kunna se en hel A4 med läsbar text behöver du 1200 på höjden.

Tangentbord: Jag gillar när det finns siffertangentbord. Värt att tänka på.

Tänk på hur mycket och hur långt du egentligen ska bära den. Ska du bara flytta den ibland, köp hellre en större, rejäl maskin än en pytteliten. De flesta jag har är 17", och det funkar toppen för mig.

Ska du använda mobilt internet? Kolla att den har stöd för det.

krank

Ape of Wrath;n85780 said:
Tja, den ser helt OK ut tycker jag. Lite större och tyngre än jag gillar mina laptops men har i gengäld större skärm och optisk enhet vilket säkert kan komma till pass.

Och vad är optisk enhet? Är det en webcam eller?
DVD-rom. Eller nånting annat som läser nåtslags såna där runda plastdonglar allting brukade distribueras på förr i tiden.

Krille

Super Moderator
Och vad är optisk enhet?
CD/DVD/Blu-ray-spelare/läsare. Det heter "optisk" eftersom man läser innehållet med ljus istället för något magnetiskt.