Jag har utvecklat kontinuums regelmekanik lite grann. Men, är den för krånglig?
Den är byggd utifrån att ge en ordentlig spännvid över hur bra man kan vara i olika färdigheter, utan att införa någon typ av addition eller liknande.
Tanken är denna: Man har flera värden i samma färdighet.
Först har man ett Tärningsvärde, det kan vara allt från 1 och uppåt. En preliminär gräns är 8.
Sedan har man Färdighetsvärden, flera stycken på varje färdighet.
Exempelvis kan färdighet A ha färdighetsvärde 3, 3, 3, 2 eller 4, 3, 2
Man slår lika många tärnigar som sitt tärningsvärde.
Om Rollpersonen har Tärningsvärde 5 samt färdighetsvärden 4, 3, 2 slar hon 5 tärningar. Sedan letar hon först upp en tärning som visar 2 eller lägre, sedan en tärning som är 3 eller lägre, sist en tärning som är 4 eller lägre. Om hon hittar alla tre tärningar har 3 tärningar lyckats.
Låt säga att hon slår 1, 2, 4, 5, 6. Först letar hon efter en tärning som är 2 eller lägre (1), sedan en som är 3 eller lägre (2), sist en som är 4 eller lägre (4), alla tre tärningar lyckades.
Motståndsvärdet avgör hur många tärningar som måste lyckas.
För krångligt? Hänger ni med?
Anledning: Jag tänker bygga rollpersonsskapandet i stil med mutant chronicles, med bakgrunder och uppväxtval, men utan slump. Detta ger många valmöjlgheter att sätta olika poäng på.
Man slipper addition, subtraktion.
Det ska bara användas t6:or och inte FÖR många.
Den är byggd utifrån att ge en ordentlig spännvid över hur bra man kan vara i olika färdigheter, utan att införa någon typ av addition eller liknande.
Tanken är denna: Man har flera värden i samma färdighet.
Först har man ett Tärningsvärde, det kan vara allt från 1 och uppåt. En preliminär gräns är 8.
Sedan har man Färdighetsvärden, flera stycken på varje färdighet.
Exempelvis kan färdighet A ha färdighetsvärde 3, 3, 3, 2 eller 4, 3, 2
Man slår lika många tärnigar som sitt tärningsvärde.
Om Rollpersonen har Tärningsvärde 5 samt färdighetsvärden 4, 3, 2 slar hon 5 tärningar. Sedan letar hon först upp en tärning som visar 2 eller lägre, sedan en tärning som är 3 eller lägre, sist en tärning som är 4 eller lägre. Om hon hittar alla tre tärningar har 3 tärningar lyckats.
Låt säga att hon slår 1, 2, 4, 5, 6. Först letar hon efter en tärning som är 2 eller lägre (1), sedan en som är 3 eller lägre (2), sist en som är 4 eller lägre (4), alla tre tärningar lyckades.
Motståndsvärdet avgör hur många tärningar som måste lyckas.
För krångligt? Hänger ni med?
Anledning: Jag tänker bygga rollpersonsskapandet i stil med mutant chronicles, med bakgrunder och uppväxtval, men utan slump. Detta ger många valmöjlgheter att sätta olika poäng på.
Man slipper addition, subtraktion.
Det ska bara användas t6:or och inte FÖR många.