Nekromanti Ny rollspelsblogg

Sodivra

Champion
På lördag så NU öppnar jag min rollspelsblogg, som kommer handla om psykologi, rollspel och improteater. Titeln på bloggen är "Jag bygger något", och det är just vad det kommer handla om: Att bygga en enhet av de här tre domänerna, och utveckla en egen teorikropp.

Även om man inte är insatt i psykologi eller improteater så ska man kunna läsa bloggen och hur jag försöker applicera idéer från dessa domäner på rollspel. Teorinnivån kommer vara bred snarare än djup, försiktig och lättförstådd nu i början.

Ni kommer även kunna följa mitt arbete med Berättelser från Staden andra utgåvan på bloggen.

Nu till min fråga: Skulle du läsa den här bloggen på engelska eller svenska? Min engelska kommer blir lite knaggligare, långsammare och inte lika fri. Däremot är det ett suveränt tillfälle för mig att börja arbeta med engelskamusklerna och blanda upp besökarna lite.

Edit: Nu är den öppen. Länken är i min signatur:

tull

Hero
Nej skriv på Svenska! Vi får inte glömma bort att vårt eget språk faktiskt är vackert.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Engelska. Större publik, bredare diskussioner.

Plus att du bidrar till vårt språks uppblandning och framtida "försvinnande, vilket torde kunna ses som ett mål i sig. =)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Arvidos said:
Nu till min fråga: Skulle du läsa den här bloggen på engelska eller svenska? Min engelska kommer blir lite knaggligare, långsammare och inte lika fri. Däremot är det ett suveränt tillfälle för mig att börja arbeta med engelskamusklerna och blanda upp besökarna lite.
Personligen skulle jag förstås helst läsa den på svenska; chansen att grokka lite av vad du faktiskt menar vore betydligt bättre. Däremot är det verkligen »större/annan läskrets« ett väldigt bra argument för att köra på engelska om du söker bli stimulerad själv i tankearbetet.

!Paxen

Swashbuckler
krank said:
Engelska. Större publik, bredare diskussioner.

Plus att du bidrar till vårt språks uppblandning och framtida "försvinnande, vilket torde kunna ses som ett mål i sig. =)
Shit, helvetet fryser till is.. För en gångs skull så håller jag med Krank.

Om du är ambitiös kan du ju alltid börja med att skriva tvåspråkiga artiklar och se på vilka du får mest respons. I min erfarenhet har det varit lite bortkastat att skriva på engelska då jag ändå inte fått särdeles många utländska läsare (säger kanske mer om mina kåserier än om omvärlden dock), och detta till de svenskspråkiga läsarnas bekostnad som både berövas sann läsglädje på sitt eget, ack så vackra modersmål.

Rickard

Urverk speldesign
Skriv på det språk vars terminologi du är van vid. Har du haft engelska läroböcker bör du skriva på engelska. Nackdelen är att du (åtminstone till en början) antagligen kommer bli hämmad och inte skriva lika djupgående om du skriver på engelska.

Fuck tanken på engelsk kundkrets. Det är inte ens ett argument, vilket Avidyasattva tar upp. Såvida du inte hänger på storygames eller andra inne-forum, för då är det en annan fråga. :gremsmile:

/Han som föredrar svenska då han kan läsa mer obehindrat

solvebring

Superhero
Awesome!

Tja, skulle personligen föredra svenska. Eftersom det ändå rör svenska spel känns det lika bra. Dock når du i övrigt en bredare publik om du kör på engelska. Kör förresten min egen blogg på engelska just av det själet. På just väldigt knagglig engelska eftersom jag just inte prövat mina engelskakunskaper ordentligt på länge innan det.

Mogger

Hipsteranka
Arvidos said:
Jag läser hellre felfri svenska än knagglig engelska. Dessutom har jag börjat dra ner på mitt nätanvändande och kommer nog inte orka följa en knagglig blogg. Ska du få mig på kroken bör tröskeln vara så låg som den kan bli, givet ämnet.

Lycka till!

Brior

Swordsman
Jag lägger min röst på svenskan som språk. Om du blir så intressant att du får en internationell potential kan du alltid sammanfatta de bästa tankarna i ett engelskspråkigt manifest eller liknande.

En utstucken haka eller kanske en röst som ropar i mörkret: Kommer du eller någon annan som läser detta att på något sätt intressera dig/er även för poststrukturalistiska/postmodernistiska funderingar? Vad jag menar är att psykologi, rollspel och teater är mycket intressanta men att sentida (språk-)filosofi OCKSÅ är en intressant och kompletterande pusselbit i sammanhanget. Jag läser just en hel del om ämnet. Det är svårt att få grepp om samtidigt som jag anar stora möjligheter bortom hörnet, nämligen att hela tillvaron egentligen kan betraktas och konstrueras som ett rollspel.

Kräkla

Veteran
Jag tycker engelska! Därför att då så blir det fler läsare och du blir bättre på engelska :gremsmile:

G

Guest

Guest
Re: It's open.

Äg, tänkt ta till mig liknande projekt men jag är tyvärr bäst på att glömma bort projekt och har inte riktigt förståelse för vissa saker som man behöver för att skapa en blogg.

Sedan håller jag med krank mfl om engelska, av anledningen att svenska håller på att stagnera i jämförelse...

/Zorbeltuss or anything else ppl wants to call me