Nekromanti Ny spelvärld

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,498
Location
Göteborg
Jag funderar på en spelvärld som utspelar sig i framtiden. Det hela går ut på att människan har skickat ut ett jättelikt kolonirymdskepp till någon avlägsen galax, men det åker igenom ett maskhål och förlorar all kontakt med jorden. Till slut krashlandar det på en planet och en slags stad byggs upp av rymdskeppets delar.
Nu gäller det bara att komma underfund med vart man hamnat...
Spelarna spelar en speciellt utvald expeditionsgrupp som sänds ut för att utforska planeten. Det visar sig att det finns intelligent liv, närmare bestämt tre olika raser som ligger i krig med varann. De har sämre teknologi än rollpersonerna och blir jätteimpade. Rollpersonerna måste nu ta ställning i kriget och hjälpa en eller annan ras samt utforska planeten och återvänd till basen med information...
Vad tycks?

Skogen skulle vara mycket tyst, om inga andra fåglar sjöng än de som sjunger bäst. /Henry van Dyke
 

jeca

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
29
Location
Malmö
Kanske skulle vara kul om RPna skulle få slut på kriget i stället för att ta del i det!?
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Påminner om en liknande idé jag själv har haft.

I den version jag tänkt mig var planeten där det utspelar sig ett av få ställen i universum där man kan hitta någon riktigt värdefull mineral. Problemet är bara det att Planeten redan är befolkad av en ras (inte tre, som i din version) på medeltida teknologinivå och på grund av ett Star Trek-inspirerat "prime directive" vill man inte komma in och hämta mineralerna hur som helst. I stället anlägger man ett gäng små gruvbaser på avlägset belägna platser utan urbefolkningens kännedom (man vill jättegärna ha den där mineralen). Sedan bryts kontakten mellan gruvstationerna och jorden. Rymdskeppen som hämtar den upptagna mineralen och dumpar förnödenheter slutar komma, och man har varken radiokontakt med jorden eller med de andra gruvstationerna.

Därefter blir det hela ganska likt din idé. En liten grupp (rollpersonerna) sänds ut för att kontakta urbefolkningen och skaffa de förnödenheter stationen behöver för att överleva. Den kampanj jag tänkt mig skulle i första hand vara kretsa runt diplomati/intrigerande/kulturkrockar, men lite action skulle säkert kunna leta sig in här och var också.

Och när rollpersonerna till sist har gjort sig till vänner med urbefolkningen och säkrat överlevnaden för sin hembas så återstår problemet med de andra gruvbaserna och naturligtvis mysteret med vad som nu hände på jorden...

Det var min version. Om du kommer någon vart med denna spelvärld, meddela mig gärna. Det vore kul att se hur det hela utvecklar sig.

Ridijeck
som hittar på betydligt fler spelvärldar än han någonsin kommer att använda
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Hehe... eller så kan de dras in i det mot sin vilja. Säg att faktion A har något människorna behöver för sin teknologi (dilithium kristaller någon?). För att få detta måste människorna delta i en räd mot faktion B vilket får alla att tro att "nykomlingarna" valt sida :)
 

RJ19LM

Veteran
Joined
25 Aug 2000
Messages
92
Location
Solna
Idén är ju bra, men maskhålsmomentet blir ju mer dramatiskt om man inte har tänkt sig till en annan galax från början. Den egna teknologin kanke bara medger resor inom orionarmen på Vintergatan, och så poof, har man hamnat 80.000 ljusår bort,
vilket fortfarande skulle kunna vara inom Vintergatan.

Man skulle kunna spinna lite på att främmande varelser skulle kunna vara väldigt främmande och svåra att få kontakt med.
Naturprogram om bisarra insekter kan vara inspirerande för det.
De skall i alla fall helst inte vara som människor med modellera i ansiktet och inte heller kunna tala engelska,
utom möjligen via en intrikat numerisk översättningsalgoritm som det kan ta flera år att bestämma parametrarna i.
 
Top