Nekromanti Ny STOR kampanj till Eon?

Eagle

Swordsman
Hej!

Kan någon hjälpa mig?

Jag vill kasta in rollpersonerna i en episk storslagen kampanj där en ond furste sprider sitt skräckvälde i Mundana. Jag tänker mig något i samma storslagna stil som Sagan om ringen. Har du någon bra idé?

Tacksam för respons

Hjalle

Swashbuckler
Den onde fursten är Móroga av Utmark, som tillsammans med sin drakslav Gohlbrandh, sin nyallierade Rekhem, sina trogna frakktrupper och sin nu allierade raunhord sprider död och skräck över Caserion, Drunok, Asharien, Kraggbergen och Jargien. Vrimzikiel är givetvis en nickedocka att räkna med...

Drakar kan vara ett hett köptips för detta, liksom Tiraker: Mörkrets döttrar (om man vill veta mer om tirakerna) och Barbarer & Människofolk (om man vill veta mer om raunerna), samt eventuellt Asharien & Soldarn och Cirefalier för mer information om länderna i kring.

Det är det första jag kommer att tänka på. Iallafall.

-Hjalle, hjälper till.

Krille

Super Moderator
"Jag vill kasta in rollpersonerna i en episk storslagen kampanj där en ond furste sprider sitt skräckvälde i Mundana. Jag tänker mig något i samma storslagna stil som Sagan om ringen."

En sak att tänka på är att ondskan inte bara är en ond furste i Sagan om Ringen. Hela poängen med den, och det som gör den så storslagen, är att även de mäktigaste är hotade av sin egen ondska. Vi ser det om och om igen: ingen av de stora och visa vågar ens peta på Ringen. Boromir faller för den, Sméagol dräper sin kusin, och till och med Galadriel faller nästan för frestelsen.

Mitt tips är att göra det personligt och personnära. Om rollpersonerna håller på med att uppföra sig som rollpersoner (det vill säga agera helt ur egenintresse och utan respekt för andra) så ska de bara ha det och falla för ondskan.

Två godisbitar:

<ul type="square">[*]Episka kampanjer
[*]Fördärv[/list]

De är egentligen till Västmark, men enkelt anpassningsbara till Eon.

marcuslinder

Veteran
EON-kampanj av Krille?!

Kan det hända att den där episka kampanjen till EON som nämns i artikeln om episka kampanjer i Västmark inom en överskådlig framtid kan få se dagens ljus?

Jag skulle personligen gärna köpa den, så länge som den är speltestad och kvalitetsstämplad med ditt namn.

Krille

Super Moderator
Re: EON-kampanj av Krille?!

"Kan det hända att den där episka kampanjen till EON som nämns i artikeln om episka kampanjer i Västmark inom en överskådlig framtid kan få se dagens ljus?"

Med stor sannolikhet inte. Den var speciellt skapad för min spelgrupp, den byggde på Arthur-sagan och är därför mycket svår att placera någon annanstans än i England, och framförallt så växte den fram. Den var inte färdigskriven från början annat än i stolpform: de enskilda delarna skrevs allt eftersom spelarna gjorde saker och förutsättningarna ändrades.

GlueBall_UBBT

Warrior
Re: Ny STOR kampanj till Eon? [Viss Spoiler]

Givetvis kan du få hjälp. Frågan är bara hur episkt du vill ha det. Skall rollpersonerna rädda världen från undergång, landet från krig eller bara vara ivägen för någon de inte tycker om?

Jag tycker det blir bra med att rädda världen. Det känns lite episkt. Det vi behöver nu är något att rädda världen ifrån. Jag kan komma på mångt och mycket som skulle hota världen, det som står ut ur mängden är givetvis mörkret. Varför ska då rollpersonerna stoppa mörkret? Jo, de tror att det är Mundanas undergång och har ingen aning om att det egentligen handlar om universella lagar som inte ens gudarna själva kan rubba. På det sättet lägger de ner mycket möda för ingenting, vilket kan skapa frustration, som i sin tur alltid är trevligt. Men detta får de inte reda på förrän dagen D är i antågande och det episka rädda världen-försöket är klart.

Hur får de då nys om mörkret? Här snackar vi Xinu-inkarnater, dvärgiska skrifter, alviska minnen, gudomliga interventioner, syner eller en väl prickad uträkning av himlakropparnas position. Ja, alla nio dominerande himlakroppar kommer att befinna sig i linje! I alla fall strax och när de gör så kommer Mundana att gå under. Dags att stoppa detta från att hända.

Vad händer då innan mörkret bryter ut? Givetvis kommer alla stora vapenmakter, alla små och alla andra med för den delen att drabbas av ett fruktansvärt världskrig där bara de som är riktigt elaka och läskiga kan vinna. När världens invånare slutat ha ihjäl varandra finns det vissa grupper av individer, små samhällen och/eller fraktioner av föredetta länder kvar som inser att nu måste vi enas om vi inte ska låta de elaka erövrarna förslava Mundana och terrorisera förevigt. Varpå ett nytt världsomfattande krig tar sin början, men där det bara finns två aktiva sidor, elakingarna och de som inte är elakingarna. Det är när detta krig kulminerar som det riktiga äventyret kan börja.

Rollpersonerna, om de lever, har nu fått tag i information som tydligt pekar på att Mundana snart kommer att invaderas av demoner och världsslukare från andra dimensioner. Ett bra sätt att förhindra detta är att ta sig till de dimensionerna och förstöra portalerna som de demoniska horderna tänker använda för att nå Mundana. Strålande idé, om inte drakarna (ja, de stora, mäktiga och mycket magiska) inte tänker låta detta inträffa eftersom de är väktare över de universella lagarna, mörkret mm, bland annat. En drake som fiende är inget roligt. Gissa hur roligt det blir med hela släktet i röven medans man reser mellan olika dimensioner med målet att sabotera flertalet portaler man inte har en aning om hur de ser ut?! Glöm inte att dessa dimensioner och världas invånare inte riktigt gillar att folk från Mundana kommer på besök. Tur att rollpersonerna har lyckats komma över en Eterseglare 10 K och på så sätt lätt kan äntra och lämna en annan dimension utan att lämna alldeles för stora spår.

Hur slutar det hela då? Jo, det fanns inga portaler, mörkret går inte att stoppa och deras flit var förgäves. Nu måste de alliera sig med sina forna motståndare drakarna och tillsammans ena alla fortfarande levande varelser på Mundana efter de tidigare världskrigen. Vad som händer är upp till dig och dina spelare. Detta var lite tips.

För att kunna genomföra detta korrekt föreslår jag att du köper in Legender och Hemligheter, Drakar och alla andra eonmodulerna :gremwink:

Lycka till!

Tell

Hero
Som ovan så nedan? (OT)

...eller var det TVÄRT OM?/O.

Wilmer

Hero
Varför ska tiraker vara ondskans underhuggare? Visst, de är orcher men neogames döpte dem förmodligen till tiraker för att undvika alla de fördommar folk har om orcher (att de skulle vara korkade, vålsamma och inte kunna livnära sig på annat än plundring eller anställning hos ondiningar).