vet inte om detta är off topic eller kanske t o m beside-the-topic men här iaf en release från ett parallellt svenskt rollspelsuniversum. Gamle postpunkaren Örjan Gerhardsson fortsätter ge ut sin egen skönlitterära variant av single-player role-playing (nåt han började med redan 1987 i "Boken av Glas"):
"NY BOK FEBRUARI 2015
Peter Glas nya bok BÄRNSTENSKYSSEN är en roman av närmast unikt snitt – här har nämligen läsaren privilegiet att styra handlingen genom att avgöra huvudpersonens val
mellan olika handlingsalternativ.
Efter 43 sidor – när vi lärt känna huvudpersonen Gabriel – hamnar han i en valsituation. Ska han gå hem till kvinnan som han blivit så blixtkär i och som bjudit hem honom på middag – bläddra i så fall till sidan 50. Eller ska han åka till ett viktigt affärsmöte som kan resultera i en miljardaffär – fortsätt i så fall läsa på sidan 109.
Och så håller det på, efter 10-20 sidor måste läsaren välja mellan två alternativ, gång på gång. (Ofta handlar det om att välja mellan kärlek och pengar/karriär.)
(...)
Boken kan läsas gång på gång. Troligen ändrar läsaren något av sina beslut vid varje läsning – därmed blir resultatet för varje gång en ny läsupplevelse, en ny bok."
http://peterglas.se/
tänkte det kunde vara kul att se hur han försöker sälja in sin bild av interaktiva äventyr. Kanske av intresse ur spelmakarsynpunkt...eller varför inte tänka sig honom som samtalsledare på någon spelmanusworkshop...etc osv
"NY BOK FEBRUARI 2015
Peter Glas nya bok BÄRNSTENSKYSSEN är en roman av närmast unikt snitt – här har nämligen läsaren privilegiet att styra handlingen genom att avgöra huvudpersonens val
mellan olika handlingsalternativ.
Efter 43 sidor – när vi lärt känna huvudpersonen Gabriel – hamnar han i en valsituation. Ska han gå hem till kvinnan som han blivit så blixtkär i och som bjudit hem honom på middag – bläddra i så fall till sidan 50. Eller ska han åka till ett viktigt affärsmöte som kan resultera i en miljardaffär – fortsätt i så fall läsa på sidan 109.
Och så håller det på, efter 10-20 sidor måste läsaren välja mellan två alternativ, gång på gång. (Ofta handlar det om att välja mellan kärlek och pengar/karriär.)
(...)
Boken kan läsas gång på gång. Troligen ändrar läsaren något av sina beslut vid varje läsning – därmed blir resultatet för varje gång en ny läsupplevelse, en ny bok."
http://peterglas.se/
tänkte det kunde vara kul att se hur han försöker sälja in sin bild av interaktiva äventyr. Kanske av intresse ur spelmakarsynpunkt...eller varför inte tänka sig honom som samtalsledare på någon spelmanusworkshop...etc osv