Nekromanti Ny version av En Garde!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
(Eftersom artikel- och nyhetssystemet fortfarande ligger nere så startar jag upp en post här.)

Nästan två år har gått sedan att En Garde! släpptes och lagret är nu på väg att ta slut hos Mindless Gaming. Istället för att bara trycka upp en ny version av reglerna så har man gjort valet att se till att uppdatera både regler och layout. Vid förra upplagan var de mer begränsade än nu av originalförfattarna. De lite friare tyglarna har därför resulterat i en mer fräsch regelmekanik.

Intresserad av En Garde! eller historiska rollspel i allmänhet? I så fall tycker jag att ni ska kika in på deras forum där det förekommer rapporter om spelets utveckling. Där finns också mer information om vad som förändrats och ni får även en möjlighet att komma med egen feedback.

Johan K

Gammal & dryg
Där ser man, nästan slutsålt. Kul att höra.
Skall ta & kolla in mer på deras hemsida, nu när du sagt detta. bara för att se vad som händer mer med En Garde.

solvebring

Superhero
Har länge funderat på att skaffa någon version av En Garde!
Får väl se vad ni gamla En Garde-rävar kan säga om den nya senare så kanske det får lov att bli den. :gremlaugh:
Avvaktar dock eftersom det är tal om regeländringar. Kommer det att göra det sämre eller bättre?

Robert Jonsson

solvebring said:
Kommer det att göra det sämre eller bättre?
Jag tror inte man gör förändringar för det ska bli sämre. :gremwink:

Jag tycker det ser lovande ut. De har en artikelserie om förändringarna på deras forum där de tar upp det bit för bit. De hittills publicerade delarna finner du här:

Del 1: Introduktion
Del 2: Rollpersonen

solvebring

Superhero
Jag tror inte man gör förändringar för det ska bli sämre.
Nej, men även om författarna gör allt för något de tycker är bättre så är det ju inte säkert att folket tycker det. Eller hur?

Robert Jonsson

Nej, sant. Men jag tror nog man som spelkonstruktör tar det i beaktning också. Att förbättra reglerna för målgruppen och syftet med spelet.

Jag tycker i alla fall att förändringarna är positiva och gör spelet mer intressant.

Vavva

Swordsman
Åh, nostalgi! En Garde var en gång i tiden det första rollspel jag spelade - åh jäklar vad jag småbruds-koboldade. Det passade utmärkt för att maxa sociala attribut och fördelar för att gå på en förförelse-krigsstig genom europas hov...

Ska bli rolgit att se nya utgåvan med ett lite vuxnare perspektiv. :gremsmile: