Jag vet inte om du redan har sett dessa, för de är inte supernya, men kolla in:
Primetime Adventures - Ett rollspel där man skapar tv-serier. Ett helt underbart system där dramaturgi och de strukturer som driver engagerande berättelser är närvarande på ett mycket intressant och genomtänkt sätt. Systemet är verkligen uppbyggt på ett pedagogiskt och spännande sätt, och spelet gör något jag har tjatat ganska mycket om: Det berättar vad man skall göra med det, istället för att bara ge en en värld och ett regelverk och säga "gör vad du vill". 47 miljoner spermier av 50 möjliga!
Dogs in the Vineyard - Ett lysande exempel på genomtänkt design där grundfilosofin kring hur man hanterar absolut makt och skipar gudomlig rättvisa när man bara är människa genomsyrar precis allt. Enhetligt, konkret och nyskapande. Spelarna gestaltar en sorts religiösa poliser tillhörande en Mormonliknande tro i en fantasiversion av 1800-talets Utah. Det blir mycket western och många moraliska tankeställare. Kanonbra!
Sedan har jag nyligen inhandlat spelet
Thirty, som jag inte har hunnit sätta mig in i riktigt. Man spelar i alla fall de trettio sista tempelriddarna, som försvann under mystiska omständigheter tillsammans med den skatt de sägs ha haft i sin ägo när orden blev bannlyst av påven. Verkar intressant, men jag kan inte säga särskilt mycket om det än förutom att det har fått bra kritik av alla jag har talat med.
Det här är väl de mest intressanta "amatörrollspelen" (jag utgår ifrån att du definierar det som att dess skapare inte lever på rollspelsmakande) jag kan komma att tänka på just nu som här hyffsat nya.