Nekromanti Nya Changeling

Dimfrost

Special Circumstances
Nästa års spel till nya World of Darkness blir en ny version av Changeling. Jag såg det för några veckor sedan på rpg.net, trots att det utannonserades någon gång i somras, så det borde finnas folk här som har missat det. I gamla Changeling spelade man älvasjälar i mänskliga kroppar; nu vänder de på saken, och i stället spelar man människobarn som rövats bort av älvorna och nu lyckats återvända till människornas värld. Bortbytingar på riktigt, alltså. Det verkar ha stor potential att skapa stämningsfulla mörka sagor. Vad tror ni?

Det här är den ursprungliga tråden på rpg.net, och det här är det officiella forumet för spelet.

/Dimfrost

Dilandau

Myrmidon
Bitchin'! Jag diggar första Changeling hårt (har båda utgåvorna stående i en garderob någonstans). Skön stämning, om än kanske lite bökig magi. Och stundom svårt att få spelarna att ta spelvärlden på allvar.

Men: koooowlt!

MrG

Swashbuckler
Ger upphov till mer av en av våra standardfraser: "Man borde spela mer tjingeling*"
Ska bli kul att se :gremlaugh:

(*Changeling på skånska om jag förstått allt rätt)

AEGIS PRIME

Swordsman
Hellre Changeling än Wraith i mitt tycke, även om Demon ryktas om att komma i en reviderad version... Changeling hade haft ett syfte i världen, tycker jag i alla fall, om de nu liknar förra utgåvan.

Honken

Hero
Nästa års spel till nya World of Darkness blir en ny version av Changeling. Jag såg det för några veckor sedan på rpg.net, trots att det utannonserades någon gång i somras, så det borde finnas folk här som har missat det. I gamla Changeling spelade man älvasjälar i mänskliga kroppar; nu vänder de på saken, och i stället spelar man människobarn som rövats bort av älvorna och nu lyckats återvända till människornas värld. Bortbytingar på riktigt, alltså. Det verkar ha stor potential att skapa stämningsfulla mörka sagor. Vad tror ni?

Jag som är skapligt ny i World of Darkness hoppas att det blir intressant. Hoppas det blir mer användbart än Promethean, vilket iofs är coolt, men kanske för mig kommer mest att användas som antagonister eller SLPs.

Jag har faktiskt läst igenom gamla changeling och fick ganska glättig känsla, lite för mycket 80-tals fantasy över det. Och nu har jag väl inte heller läst changeling i sin helhet heller... Men jag hoppas att nChangeling ska ha lite mörkare ton. Lite mer som fae i Dresden Files.

/Honken

cogitare

Swashbuckler
Jag var inte så förtjust i gamla Changeling. Det var en komplicerat "värld" och det beskrevs inte adekvat hur changlings fungerade riktigt med sina fae-former kontra sina mänskliga former. Sen var magin alldeles för bökig regelmässigt.

Stämningen i spelet var inte heller riktigt vad jag ville ha i ett WoD spel. Det var för uppsluppet och putslustigt på något sätt.

Sen är jag inte så förtjust i att WW befolkar sin WoD med mängder och åter mängder av övernaturliga varelser. Ett problem med gamla WoD var att man kunder inte gå 2 meter utan att stöta på något övernaturligt (eller relaterat till övernaturligt såsom Ghouls, kinfolk eller numina människor osv.). Särskilt inte om man nu körde någon form av x-over (vilket man bör vara ganska försiktig med) eller tyckte att alla sorters varelser som lanserats av WW minsann skall finnas med i världen då de är beskrivna i produkterna.

Så därför ser jag lite samma syndrom med Promethean och Changeling och ev. andra spel som kommer komma ut med varelser som existerar inom WoD tillsammans med det tre huvudkreaturen (Vampyrer, Varulvar och Magiker).

Sen vet jag att man inte *behöver* använda vare sig Promethean eller Changelings eller något annat som givits ut av WW.

C.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jo, jag håller med om att det känns lite jobbigt med de många övernaturliga fraktioner som finns. Jag är till exempel inte ett dugg intresserad av att spela/spelleda Mage, men vill ändå ha möjligheten att ha dem som en maktfaktor när jag spelar Vampire eller Werewolf. Det blir ännu värre när det finns sammanhang i världen som gör att vissa saker är knutna till den världsbild som beskrivs i de olika produktlinjerna, så att vissa övernaturliga fenomen enbart kan förstås med ledning av till exempel kosmologin i Mage.

Jag hoppas att Changeling blir mer som Promethean, i det att det inte uppstår något nytt övernaturligt "samhälle". Vampyrer, varulvar och magiker har ju en definierad social organisation, medan prometheanerna för det mesta är ensamlevande varelser, vilket gör det enklare att bara slänga in någon som en enstaka märklighet, utan att behöva bry sig om hans covenant, tribe eller liknande större sammanhang som dras in när man har att göra med de tre stora grupperna. På samma vis hoppas jag att bortbytingarna ska vara utan organisation.

Dilandau

Myrmidon
Speciellt i första utgvan av spelet, var det ju helt obegripligt hur det där med glamour och älvaskepnader fungerade. Förvandlade man sig? Eller Hade man båda formerna samtidigt? Kunde man dölja sin älvaskepnad? Jag hängde lite på changeling-mailinglistan på den tiden, och de första månaderna efter spelsläppet var det i princip bara det som diskuterades.

Sen det där med det kortbaserade magisystemet... pheee... snacka om att försöka hoppa på en trend.