Nekromanti Nya D &D

Muggas

Hero
Tycker inte om nya D & D. Möjligheterna för RP att utvecklas individuellt verkar vara starkt begränsade jämfört med D & D -91 och tidigare (Expert). Försök rätta mig om ni tycker att jag har fel.

Saknar gamla expert...

M

Vindhand

Myrmidon
nit-pick

Tycker inte om nya D & D. Möjligheterna för RP att utvecklas individuellt verkar vara starkt begränsade jämfört med D & D -91 och tidigare (Expert). Försök rätta mig om ni tycker att jag har fel.

Innan någon annan säger det:
Du menar nog nya DoD respektive gamla DoD-91. D&D (med ampersand) brukar användas för att beteckna Dungeons & Dragons...

/images/icons/wink.gif

Alikzus

Veteran
Re: Nya DoD

Det kan du väl som SL själv fixa till, om du vill att en RP ska kunna utvecklas inviduellt. Bl.a finns det i regelvarianter på RiotMinds hemsida regler med färdighetsslag, hjältepoäng och dylikt.

HP (hjältepoängs) systemet har jag på sätt och vis själv börjat använda. Fast med FP istället.

Då en RP stiger i YN kan han för 5FP köpa sig en poäng på grundegenskaper som man kan träna. För varje höjning dubblas kostnaden. Man kan på en karaktär inte höja mer än 3 under dess livslängd samt aldrig över 18. Han kan heller inte öka mer än 1 per YN.

Om det är bra kan självklart disskuteras och delade åsikter finns säkerligen om det. Men det var ett önskemål från mina spelare att de skulle kunna höja sin grundegenskaper.
Vad som påverkas av höjningen varierar något. Men vissa saker som till exempel KP höjs inte, för att få höja sin KP krävs det fortfarande att man stiger i YN.

"Dålig fantasi är ingen bra egenskap hos en SL"

Ninjaman

Veteran
Jag håller med!!!!
Nya DoD är en hädelse!!!!!! Enligt min mening så är det en kopia av D&D. Jag tycker om gamla DoD eftersom de inte har levelsystem. Och vad har de gjort infört levelsystem!!!! Men jag börjar väll bli gammal och sentimental..... Det var bättre för......

Alikzus

Veteran
Re: Nya DoD

Jaja, då får väl RiotMinds ge upp också får DoD falla i glömskan... en myt från en svunnen tid.

Själv tycker jag att det är ett väldigt bra spel, bra mycket bättre än Eon som jag spellede tidigare.
Men som sagt, smaken är som baken, delad...

Hasse

Hero
Jag gillar DoD6

"Nya DoD är en hädelse!!!!!!"

Det tycke jag definitivt inte det är, tvärtom så har det blåst liv i ett dött rollspel. För det var vad DoD var innan DoD6.

"Det var bättre för......"

Vad är förr och på vilket sätt var det bättre. Själv spelade jag EDD innan men spelar numera DoD6.

Eksem

Champion
Nja, du har nog inte läst spelet va? Jag har nämligen för mig att de hanterar levelsystem på ett ganska annorlunda sätt än DnD, och spelvärlden känns ju ganska annorlunda. Men jag har inte läst boken jag heller...