Re: Magisk rang, lite tankar
Det vi sett av Rang-systemet i Eon hittils verkar helt schizofrent. Alla varelser verkar låsta till en nivå - människor har tex alltid 3, drakar alltid 8, medan vandöda och demoner tycks funka helt annorlunda. Jag vet inte riktigt, men jag gillar inte hur det använts iallafall.
Min spelgrupps lösning på det hela hittils återfinns på
Drunoks Drängar: Formeln för att beräkna en varelses magiska rang är helt enkelt (PSY+VIL)/7. Med drakarnas typvärden får både Lumian och Mortuach då rang 7, medan en typisk lisch får rang 4. Systemet är med andra ord inte helt adekvat, då det tar inte hänsyn till några förmågor varelsen besitter i övrigt.
Så vi får tillämpa lite spelledarförnuft tills vi gjort någon slags riktlinjer för det hela. En varelses fysiska förmågor, det må vara enorm storlek, jättelik styrka, regeneration eller sjuttielva ögon påverkar
aldrig den magiska rangen. Det gör däremot alla förmågor som är magiska och/eller psykiska till sin natur. Var drar man gränsen mellan fysiska och dylika psykiska förmågor? Jag skulle såhär spontant säga att allt som har sitt ursprung i Primalkrafterna (krono-, nomo-, ataxatropi), Kosmiska krafter (helio-, seleno- och astrotropi) samt de psykiska aspekterna (teo-, daimo-, oneiro- och psykotropi) påverkar den fysiska rangen, medan saker som har sitt ursprung i Livskrafter, Grundkrafter, Elementarkrafter och Symbolkrafter inte gör det. Grunden är fortfarande (PSY+VIL)/7, vilket sedan modifieras med hur mäktiga varelsens förmågor kan anses vara.
Vi tar några exempel:
Alver är odödliga och läker blödning skitfort. De omges av ett biotropiskt fält som upprätthåller deras 'eviga' liv. Eftersom fältet är biotropiskt till sin natur och helt bundet till det fysiska planet har deras själar precis samma rang som människors - det är väldigt lite som egentligen skiljer en människo- och alvsjäl åt.
Troll är jättestarka och regenerar skador och så, men allt är fortfarande bundet till deras fysiska kropp. Deras själar är inte starkare än deras Psyke och Viljestyrka tillåter.
En lisch, däremot, drar delvis kraft ur Avgrunden, som är en plats på andeplanet. Hans själ, inte bara hans kropp, är betydligt mäktigare än vanliga dödligas. Därav bonusar på rangen, kanske hela +7, så en genomsnittlig lisch slutar på 11.
Inalea har Psyke 13 och Viljestyrka 15, och hennes grundläggande Rang blir således 4. Hennes demoniska förmågor är egentligen inte sådär jättemäktiga per se, men det finns en enorm kraftpotential i dem som hennes mänskliga kropp bara delvis förmår hantera. På något sätt har hon märkts av inflytandet från Athamrael, en demon av mycket hög rang med snarlika förmågor. Jag skulle lägga typ 2 till hennes rang, så den slutar på 6.
Chardlón var en mycket stor och stark demon som var nästintill omöjlig att döda, men han hade inga anmärkningsvärda magiska förmågor - rangen var kanske 4 eller så.
Ancharoc, däremot, var inte i närheten av Chardlóns fysiska kapabiliteter, men ett övermänskligt intelligent och psykiskt mycket mäktigt väsen. Hans rang var 15. Det krävdes en gud för att få honom på fall, och inte ens då kunde han dö - han bannlystes bara ut i tomrummet.
En drake skulle jag ge kanske 15 i rang. Deras enorma krafter är huvudsakligen elementbaserade, men de är fortfarande mycket mäktiga rent astralt. Mer än lischen, men egentligen inte jättemycket mer. Frånsett då det faktum att de egentligen aldrig kan dö, oavsett vad. Jag får ta mig en funderare på't, deras typiska rang borde kanske vara än högre ändå.
Azathoth är ett problem här, om vi skulle vilja infoga honom i Mundana. Han har nämligen 0 i Psyke, samtidigt som hela universum kretsar runt honom. Man får helt enkelt ta för givet att han besitter nån slags krafter som motiverar en skyhög rang. Men visst, det är väl också tänkbart att De yttre gudarnas herre helt enkelt har rang 1
Hans bitch Nyarlathotep (som jag gosar med i min avatar ovan) lär ändå kuta runt med rang sjuttielva (han har Psyke 100 nånting i Call of Cthulhu-rollspelet).
Nå...det var lite tankar. Jag ska försöka utarbeta vettiga, verkligt genomtänkta regler för det här och lägga upp på Drunoks drängar.
- Ymir, spånar