Nekromanti Nya Extra Regler till Westernrollspelet

Eagle

Swordsman
Hej!

Jag vänder mig till er spelledare som har spelat så pass länge att ni hamnat i situationer där ni anser att extraregler behöver tillämpas. Exempelvis regler för strid på slagfält eller andra regler som förhöjer realism och spelglädje. Har ni några bra regler att förtälja?

Phelan

Hero
Jag har några "husregler" som vi kör med.

1. För att man inte skall bli hur j'*vla bra som helst på Försvar så får man köpa den vidare först när Stridsvana+5 är högre än Försvar. Detta är också p.g.a. jag tycker att det skall kunna spegla Stridsvanan lite bättre, en van kämpe har större praktisk erfarenhet av defensiva manövrer och tricks än den nybakade som bara har skjutit till måls på burkar.

2. En liten känslomässig grej. Desto högre Stridsvana, desto sämre psykiskt välbefinnande. Man kan t.ex. uppfattas som mycket känslokall, eller att man ibland råkar ut för s.k. "Flashbacks".

3. Jag personligen tillåter inte att man gör defensiv manövrer, typ vräka bord till skydd, kasta sig bakom vattentråget etc. förrän man når handlingar där GS inträder. Därför att det kan vara viktigt att veta om man hinner slänga iväg ett skott innan motståndaren kastar sig i skydd.

4. Jag gör åtskillnad på Vaksamhet och färdigheten Uppmärksamhet. Vaksamhet använder jag när man vet vad man letar efter (t.ex. spår av hästar i omgivningen), medans Uppmärksamhet används när man är omedveten om omständigheterna.

M.v.h.

Red Dust. (Som skriver på en polares login).