The scarecrow is back.
Redan i er förra tråd så visade jag prov på min oförmåga att hålla min näsa torr, så varför inte fortsätta min tradition?
"Eleas har påtat vidare med magin och byggt en alternativ förvandlingseffekt..."
Effekten ser fin ut, eller ja - den ser ut som alla andra effekter till Eon. Jag tycker över lag att regler är tråkiga att läsa och lära sig (ett nödvändigt ont naturligtvis), och då magin i Eon är en av de mer regelintensiva delarna så finner jag ofta att jag har svårt att hänga med i allt snack om effekter och aspekter. Varför inte laborera med lite nya former av presentation, som för ner det hela på en lite mer in-game basis? Då jag ogillar att dividera med siffror själv, så ser jag gärna exempel på hur olika skickliga magiker kan använda effekten (t ex: "en druid med alstra biotropi 17 och djurlära 16 kan lyckas använda effekten för att förvandla sig till en örn, medan den mer gröne novisen med 11 i alstra biotropi och djurlära 12 på sin höjd skulle kunna lyckas förvandla sig till en fullvuxen sugga" - då vet jag, utan eget dividerande fram och tillbaka, ungefär hur balanserad effekten är). Jag kan bara svara för mig själv när det gäller sånt här dock, jag har egentligen ingen aning om hur pass stort behovet av sådan här pedagogik är annars.
Magin i t ex Drakarboken känns likadan. Drakmagin är säkert jättemäktig, det är bara det att jag har väldigt svårt att greppa hur pass mäktig den kan tänkas vara.
"...och Ymirs artikel om munkordnar finns nu åtkomlig."
Ordi Nemo im Aeterna - mycket bra! Den fångar inte bara ett intressant tema, den är högst användbar också. I och med att det lämnas en öppen fortsättning och ett användningsområde för orden, kan jag mycket väl tänkas använda den vid tillfälle för att introducera mäktiga odöda, och ett hot mot kejsardömet. Just sådant här material är ett bra exempel på hur man kan använda simpel fakta på ett sätt som föder kreativitet hos läsaren. Bra upplägg!
Ordo herem Sankti Orthos - även denna är användbar. Den ger utrymme för olika tolkningar och användningsområden - vad är det för insikt de egentligen börjar närma sig? Vad innebär deras kring en märklig oro inför framtiden? Har de kommit fram till vad många endast anat - att mörkret är i antågande. Ordens kloster kan användas som en avlägsen plats där glömd kunskap lagrats, en mystisk och obskyr plats en vilsegången vandrare eller skeppsbruten sjöfarare hamnar i av en slump eller en orden att frukta då kunskap ger makt och insikt - något som Jargiens mer repressiva element kanske vill undvika. Alla intressanta inslag att inkudera i en kampanj.
Ordo Diadema vic Terris - visar upp en rätt charmig del av Daakkyrkan. Tidigare tycker jag att daaktron verkat kall och hård, men orden visar upp en mer medmänsklig sida. Konflikten med andra delar av kyrkan ger vissa uppslag.
"Utöver det har vi petat upp en liten korrata"
Har klarar ni presentationen mycket bättre än när det gäller magieffekterna (återigen strikt ur min synvinkel
). Att ni tar upp saker som
"Allt för att en Gûrd med dolk plötsligt inte ska bli farligare än en Trukh med yxa" gör att jag lättare kan avgöra om ändringen är befogad eller inte. En del grejer reagerade jag dock på:
"Att ett Cinneach skulle ha samma vapendata som ett Carwelan trots deras väldigt olika form är rätt löjligt egentligen."
Varför är det löjligt. Skadevärdena säger egentligen ingenting om vapnets utseende, därför kan t ex en gåspenna ha exakt samma skadevärden som en gaffel. Om utseendet är det enda som motiverar ändringen så förstår inte jag varför.
"Färdigheten Lans utgår helt, då färdigheten Spjut mer än väl täcker denna."
Det där är bara löjligt.
Skillnaden i teknik mellan bruket av lans och spjut ser jag som stort. Större än skillnaden mellan stridstekniken svärd och yxa t ex. Däremot borde ett spjut använt på häst räknas till skickligheten Lans. Vidare motivering krävs för att övertyga mig.
"Sist och störst är artikeln med böcker från Mundana, som i första hand är Ymirs verk, även om både jag själv och Eleas lämnat bidrag till den."
Jag gillar dem. Vissa är skrivna med glimten i ögat och mera som lite kuriosa (som ordensmästarens vidare åtaganden i Henok), andra blandar är mer intressanta ur kampanjperspektiv, men ni bibehåller ofta humorn i presentationen ("Översättaren pryglades lite diskret", "Kunskapsinnehåll: Källkritik", namnet "Khakrasutra" - detta drog på smilbanden). Jag gillar också hur ni tillgodoser material som kan introducera historia och historieforskning lite mer konkret för rollpersonen -Ylcorcronlth verk gör detta på ett bra sätt, samman med några av de västerländska.
Sedan så lyser också en viss drängs fascination kring den Byzantiska kulturen igenom. Tedeniaden - vilken ripp! Som om jag skulle introducera konstnären Leonard Vinch och hans värdsberömda verk Helga Lena liksom...
Just ja, en gång i tiden så gav jag ett vagt (oerhört vagt, nu när jag tänker på det
) löfte om att själv skriva ihop något om två av mina SLP. Det har inte blivit av. Inte ett ord har blivit författat. Jag skylle på tid - något som är extra virrigt just nu, då den kommande veckan troligtvis avgör om jag under hösten kommer vara en Malmöbo liksom er. Det var endast på Malmö Högskola de hade extra platser över i Statsvetenskap då jag gjorde min efteranmälan... (sen ska det där med bostad lösas också, suck!)