Nekromanti Nya fåror i åkern. Drängarna åter i arbete.

Pendragon

Swashbuckler
Drunoks Drängar har uppdaterat med nytt material, vilket bland annat innefattar en stor hink material till Eon, som sig bör.

Eleas har påtat vidare med magin och byggt en alternativ förvandlingseffekt och Ymirs artikel om munkordnar finns nu åtkomlig. Utöver det har vi petat upp en liten korrata (som egentligen borde dykt upp innan Eon 3 blev färdigt.... nåja) där vi tar upp småsaker vi tycker är mer eller mindre konstiga i Eons regelsystem, och rättar dem. Ytterligare bidrag till denna mottages tacksamt. Den kommer dessutom att uppdateras/kompletteras till Eon 3-standard så fort vi lagt våra valkiga nävar på ett exemplar av denna skrift.
Sist och störst är artikeln med böcker från Mundana, som i första hand är Ymirs verk, även om både jag själv och Eleas lämnat bidrag till den.

Dessutom finns det en rollperson till Buffy the Vampire slayer-rollspelet upplagd, men det hör inte till Eon utan nämns bara för få med allt, och för att det planeras lägga upp fler rollpersoner (och spelledarpersoner), främst till Eon, och vi vill ha feedback om formatet vi lagt upp det i.

För mer information om vad mer som är på gång, släng ett getöga på förstasidan.

Så, traska bort till Drunoks Drängar och gör ett dagsverke du med!

/Joel - informationsdräng

Hjalle

Swashbuckler
Bravo!

Det ser helfint ut, alltihop. Korratan till Eon var bra och förnuftig. Ymirs bibliotek var det heller inget fel på, även om vissa av titlarna var lite, öh, töntiga. Själva böckerna var underbara. Munkordnarna var perfekta (men 'abboraten' stavas med bara ett b). Magigrejerna har jag bara skummat igenom, men det ser bra ut. En liten hoppfull fråga också - får man bidra med några skrifter och böcker? Det vore roligt, och jag har några saker på gång...

-Hjalle, vars spelare haltagetens galne bard fick ett mindre bibliotek - 14 böcker! - på ett av bakgrundsslagen...

Bunny

Crazy like a fool
The scarecrow is back.

Redan i er förra tråd så visade jag prov på min oförmåga att hålla min näsa torr, så varför inte fortsätta min tradition? :gremwink:

"Eleas har påtat vidare med magin och byggt en alternativ förvandlingseffekt..."

Effekten ser fin ut, eller ja - den ser ut som alla andra effekter till Eon. Jag tycker över lag att regler är tråkiga att läsa och lära sig (ett nödvändigt ont naturligtvis), och då magin i Eon är en av de mer regelintensiva delarna så finner jag ofta att jag har svårt att hänga med i allt snack om effekter och aspekter. Varför inte laborera med lite nya former av presentation, som för ner det hela på en lite mer in-game basis? Då jag ogillar att dividera med siffror själv, så ser jag gärna exempel på hur olika skickliga magiker kan använda effekten (t ex: "en druid med alstra biotropi 17 och djurlära 16 kan lyckas använda effekten för att förvandla sig till en örn, medan den mer gröne novisen med 11 i alstra biotropi och djurlära 12 på sin höjd skulle kunna lyckas förvandla sig till en fullvuxen sugga" - då vet jag, utan eget dividerande fram och tillbaka, ungefär hur balanserad effekten är). Jag kan bara svara för mig själv när det gäller sånt här dock, jag har egentligen ingen aning om hur pass stort behovet av sådan här pedagogik är annars.

Magin i t ex Drakarboken känns likadan. Drakmagin är säkert jättemäktig, det är bara det att jag har väldigt svårt att greppa hur pass mäktig den kan tänkas vara.

"...och Ymirs artikel om munkordnar finns nu åtkomlig."

Ordi Nemo im Aeterna - mycket bra! Den fångar inte bara ett intressant tema, den är högst användbar också. I och med att det lämnas en öppen fortsättning och ett användningsområde för orden, kan jag mycket väl tänkas använda den vid tillfälle för att introducera mäktiga odöda, och ett hot mot kejsardömet. Just sådant här material är ett bra exempel på hur man kan använda simpel fakta på ett sätt som föder kreativitet hos läsaren. Bra upplägg!

Ordo herem Sankti Orthos - även denna är användbar. Den ger utrymme för olika tolkningar och användningsområden - vad är det för insikt de egentligen börjar närma sig? Vad innebär deras kring en märklig oro inför framtiden? Har de kommit fram till vad många endast anat - att mörkret är i antågande. Ordens kloster kan användas som en avlägsen plats där glömd kunskap lagrats, en mystisk och obskyr plats en vilsegången vandrare eller skeppsbruten sjöfarare hamnar i av en slump eller en orden att frukta då kunskap ger makt och insikt - något som Jargiens mer repressiva element kanske vill undvika. Alla intressanta inslag att inkudera i en kampanj.

Ordo Diadema vic Terris - visar upp en rätt charmig del av Daakkyrkan. Tidigare tycker jag att daaktron verkat kall och hård, men orden visar upp en mer medmänsklig sida. Konflikten med andra delar av kyrkan ger vissa uppslag.

"Utöver det har vi petat upp en liten korrata"

Har klarar ni presentationen mycket bättre än när det gäller magieffekterna (återigen strikt ur min synvinkel :gremwink:). Att ni tar upp saker som "Allt för att en Gûrd med dolk plötsligt inte ska bli farligare än en Trukh med yxa" gör att jag lättare kan avgöra om ändringen är befogad eller inte. En del grejer reagerade jag dock på:

"Att ett Cinneach skulle ha samma vapendata som ett Carwelan trots deras väldigt olika form är rätt löjligt egentligen."

Varför är det löjligt. Skadevärdena säger egentligen ingenting om vapnets utseende, därför kan t ex en gåspenna ha exakt samma skadevärden som en gaffel. Om utseendet är det enda som motiverar ändringen så förstår inte jag varför.

"Färdigheten Lans utgår helt, då färdigheten Spjut mer än väl täcker denna."

Det där är bara löjligt. :gremwink:

Skillnaden i teknik mellan bruket av lans och spjut ser jag som stort. Större än skillnaden mellan stridstekniken svärd och yxa t ex. Däremot borde ett spjut använt på häst räknas till skickligheten Lans. Vidare motivering krävs för att övertyga mig.

"Sist och störst är artikeln med böcker från Mundana, som i första hand är Ymirs verk, även om både jag själv och Eleas lämnat bidrag till den."

Jag gillar dem. Vissa är skrivna med glimten i ögat och mera som lite kuriosa (som ordensmästarens vidare åtaganden i Henok), andra blandar är mer intressanta ur kampanjperspektiv, men ni bibehåller ofta humorn i presentationen ("Översättaren pryglades lite diskret", "Kunskapsinnehåll: Källkritik", namnet "Khakrasutra" - detta drog på smilbanden). Jag gillar också hur ni tillgodoser material som kan introducera historia och historieforskning lite mer konkret för rollpersonen -Ylcorcronlth verk gör detta på ett bra sätt, samman med några av de västerländska.

Sedan så lyser också en viss drängs fascination kring den Byzantiska kulturen igenom. Tedeniaden - vilken ripp! Som om jag skulle introducera konstnären Leonard Vinch och hans värdsberömda verk Helga Lena liksom... :gremwink: :gremtongue:

Just ja, en gång i tiden så gav jag ett vagt (oerhört vagt, nu när jag tänker på det :gremwink:) löfte om att själv skriva ihop något om två av mina SLP. Det har inte blivit av. Inte ett ord har blivit författat. Jag skylle på tid - något som är extra virrigt just nu, då den kommande veckan troligtvis avgör om jag under hösten kommer vara en Malmöbo liksom er. Det var endast på Malmö Högskola de hade extra platser över i Statsvetenskap då jag gjorde min efteranmälan... (sen ska det där med bostad lösas också, suck!)

Pendragon

Swashbuckler
Re: Bravo!

Munkordnarna var perfekta (men 'abboraten' stavas med bara ett b).
Hupp... ska åtgärdas snarast.

En liten hoppfull fråga också - får man bidra med några skrifter och böcker? Det vore roligt, och jag har några saker på gång...
Det blir ett rungande "JA!" på den frågan. Vi tar tacksamt emot alla bidrag om allt rollspelsrelaterat, MEN vi förbehåller alltid rättan att refusera material vi inte tycker är tillräckligt bra. Det betyder dock inte att vi bara blånekar att lägga upp det utan vi ger en del konstruktiv kritik och förklarar vad vi tycker behöver filas på. Dessutom hjälper vi gärna till med att fila till och korrekturläsa, om författaren låter oss. Allt för att alla bidrag ska bli så bra som möjligt.

/Joel

Hjalle

Swashbuckler

Härligt! Jag skickar er nån mindre trave inom en snar framtid. Konstruktiv krtik är nåt alla uppskattar - jag har upptäckt att jag blir mycket bättre på att skriva genom sådan, så egentligen är det bara bra om det inte är perfekt...

-Hjalle

Pendragon

Swashbuckler
Re: The scarecrow is back.

Magin i t ex Drakarboken känns likadan. Drakmagin är säkert jättemäktig, det är bara det att jag har väldigt svårt att greppa hur pass mäktig den kan tänkas vara.
Jo, jag håller med dig, men det är snarare ett problem alla som inte är insatta i Eons magisystem har. Jag har liknande problem, då jag har mer koll på stridsregler. För de som kan Eons magisystem är det nog inga som helst problem att hänga med i Eleas texter (t o m jag har hyfsad sen jag började läsa på lite). Drakarnas flätalstring har jag fortfarande bara en vag aning om hur den funkar.

Har klarar ni presentationen mycket bättre än när det gäller magieffekterna (återigen strikt ur min synvinkel ). Att ni tar upp saker som "Allt för att en Gûrd med dolk plötsligt inte ska bli farligare än en Trukh med yxa" gör att jag lättare kan avgöra om ändringen är befogad eller inte.
Hade det underlättat med regelexempel? Jag har petat in några sådana i några av mina tidigare artiklar (revideringar av stridsregler till DoD4 bl a), och det skulle nog inte vara några problem att författa några sådana.

Varför är det löjligt. Skadevärdena säger egentligen ingenting om vapnets utseende, därför kan t ex en gåspenna ha exakt samma skadevärden som en gaffel. Om utseendet är det enda som motiverar ändringen så förstår inte jag varför.
Snabbt svar, en krökt klinga är helt enkelt inte lika effektiv att stöta med och en krökt klinga är effektivare vid skärande hugg. Dessutom borde det vara mer skillnad, som trots ungefär sama format och massa har radiklat olika form.

Det där är bara löjligt.
Tänk såhär. Det är en jävla skillnad mellan att sitta och peta på folk från hästryggen med en lans, och strida med ett spjut i bägge händerna till fots, därom råder inget tvivel. Men å andra sidan så kan man ju slåss hoplit-style, med spjut i enhandsgrepp och sköld till fots också, till det används också färdigheten spjut. Skillnaden därifrån till beriden strid med lan är inte mycket större än att slåss med svärd och sköld till fots och dito till häst. Och det är fullt acceptabelt för de flesta att tvåhandssvärd till fots och svärd + sköld till häst bägge faller inom färdigheten svärd. Hänger du med?
Se även min lilla artikel om modifiering av lansreglerna.

Jag gillar dem. Vissa är skrivna med glimten i ögat
Tack, även om jag bara är skyldig till ett enda bidrag (förutom att jag är upphovsman till namnet "Koch Katres lilla döda" :p) så tackar jag så mycket, även på Eleas och Ymirs vägnar. För övrigt var Gastronomicon i mångt och mycket ett experiment om hurpass absurda idéer man kan smyga in ett seriöst (nåja) sammanhang... Dessutom ville jag understryka hur vidriga glutharierna är och ge lite inspiration till att använda dem som utmärkta bovar... Jag menar, det finns säkert finsmakare i deras led som skulle gå över lik för få tag i rätt "exotiska" delikatesser, med rollpersonerna som agenter (eller tilltänkt huvudrätt om de är tillräckligt udda).

Sedan så lyser också en viss drängs fascination kring den Byzantiska kulturen igenom.
Alla författares fascinationer tenderar att lysa igenom i deras verk... :gremwink:

Tedeniaden - vilken ripp! Som om jag skulle introducera konstnären Leonard Vinch och hans värdsberömda verk Helga Lena liksom...
Personligen tyckte jag att "De i Kamor", "Den vällustige mûhadinen" och "Tessus Sjökonungens irrfärder" var mer uppenbara. :gremwink:

Just ja, en gång i tiden så gav jag ett vagt (oerhört vagt, nu när jag tänker på det ) löfte om att själv skriva ihop något om två av mina SLP. Det har inte blivit av. Inte ett ord har blivit författat.
Lungt. Vi råkar själva ut för sånt hela tiden. Jag har funderat på en artikel om krigföringen i Mundana hur länge som helst nu utan att få ett ord skrivet. Inspiration och motivation infinner sig sällan samtidigt.

Det var endast på Malmö Högskola de hade extra platser över i Statsvetenskap då jag gjorde min efteranmälan... (sen ska det där med bostad lösas också, suck!)
Schysst! Hör av dig om det visar att du kommer ner.

/Joel

Pendragon

Swashbuckler

Härligt! Jag skickar er nån mindre trave inom en snar framtid. Konstruktiv krtik är nåt alla uppskattar - jag har upptäckt att jag blir mycket bättre på att skriva genom sådan, så egentligen är det bara bra om det inte är perfekt...
Vi väntar med iver. En uppdatering kommer möjligtvis väldigt snart då vi har lite material liggande som inte kom med av olika anledningar. Skicka vad du har till husbonn@yahoo.com eller till någon av drängarna, som mail eller pm.

/Joel

Bunny

Crazy like a fool

"Jo, jag håller med dig, men det är snarare ett problem alla som inte är insatta i Eons magisystem har. Jag har liknande problem, då jag har mer koll på stridsregler. För de som kan Eons magisystem är det nog inga som helst problem att hänga med i Eleas texter (t o m jag har hyfsad sen jag började läsa på lite)."

Jag satte mig ner för att försöka lära mig reglerna tidigare i år, kanske var det för att jag ville lära mig Alkemireglerna först som allt gick fel... ackumulatorer, förskansade demoner - tufft, men jag vet inte vad de ska användas till.

Grejen är att det finns en hel del effekter hit och dit, men om jag inte snabbt får grepp om hur pass mycket min SLP, druiden Alfredo Riffo, kan utnyttja effekten i fråga sker det oftast att jag lägger den åt sidan ("kan han förvandla sig till en elefant eller inte, måste jag verkligen sitta här och räkna på det?"). Det hela blir mer och mer abstrakt ju mäktigare magikern är. Vid vilken nivå kan man tänkas att Alfredo klarar av att förvandla sig till en blåval? När har han skicklighet nog för att se livet genom en lindorms ögon ett tag? (Larviga exempel, jag vet...)

Jag har dåligt grepp om hur Kamorianer kan utnyttja sina besvärjelser, trots att de finns med i min kampanj ("åt fanken med reglerna, jag lägger min energi på någonting annat"). När drakar kommer med blir det nog frågan om att friforma deras magibruk om jag inte rycker upp mig ganska snart. För mig är det alltså en fråga om pedagogik i framförandet mer än någonting annat.

"Drakarnas flätalstring har jag fortfarande bara en vag aning om hur den funkar."

Jag beundrade mest bilden av drakklon och de virvlar som strömmade från dess fingrar innan jag bläddrade vidare. (Det där var ju8 rena grekiskan...) :gremsmile:

"Hade det underlättat med regelexempel?"

När det gäller magin? Yes. Särskilt den abstrakta Daimotropin skulle må bra av det.

"Snabbt svar, en krökt klinga är helt enkelt inte lika effektiv att stöta med och en krökt klinga är effektivare vid skärande hugg. Dessutom borde det vara mer skillnad, som trots ungefär sama format och massa har radiklat olika form."

Nu har jag iofs inte kollat på bilden av Cinneach-svärdet på ett tag, men jag vill minnas att den har en vass spets som ligger i samma vinkel som hjaltet, till skillnad från andra krökta svärd (sablar och liknande) där spetsen ligger i en vinkel snett från hjaltet. Cinneach-svärdet bibehållar alltså mao den raka linje som går mellan hjalt och svärdsspets.

"Tänk såhär. Det är en jävla skillnad mellan att sitta och peta på folk från hästryggen med en lans, och strida med ett spjut i bägge händerna till fots, därom råder inget tvivel. Men å andra sidan så kan man ju slåss hoplit-style, med spjut i enhandsgrepp och sköld till fots också, till det används också färdigheten spjut. Skillnaden därifrån till beriden strid med lan är inte mycket större än att slåss med svärd och sköld till fots och dito till häst. Och det är fullt acceptabelt för de flesta att tvåhandssvärd till fots och svärd + sköld till häst bägge faller inom färdigheten svärd. Hänger du med?"

Visst förstår jag hur du tänker, men jag håller inte med. En hoplit skulle knappast göra sig till rätta sittandes på en hästrygg. Nu när ni gör en korrata och inte en errata så borde ni inte stanna vid att småmodifiera en uppdelning som är otymplig och fel. Vill ni verkligen göra en modifiering till något mer "korrekt" borde ni ändra uppdelningen helt - kika gärna på den som finns i Västmark.

"(förutom att jag är upphovsman till namnet 'Koch Katres lilla döda' :p)"

Haha, ja den var också bra. :gremgrin:

"Personligen tyckte jag att 'De i Kamor', 'Den vällustige mûhadinen' och 'Tessus Sjökonungens irrfärder' var mer uppenbara."

Fasen vad insnöad du just fick mig att kännas. Vaddå? Det är väl inte bara jag här som har läst bitar av Alexiaden och analyserat den bild av den västerländske människan den återger (vi kallas "barbarer" rakt igenom, och våra riddare för "smutsiga" :gremgrin:).

"Schysst! Hör av dig om det visar att du kommer ner."

Nåja, ok, ni beviljas audience. <font size="1">(Skoja bara, klart jag gärna vill träffa er - det är därför jag flyttar ner ju! :gremwink:)</font size>

Pendragon

Swashbuckler

När det gäller magin? Yes. Särskilt den abstrakta Daimotropin skulle må bra av det.
Jag ska ska kedja fast Eleas vid tangentbordet och motivera honom med piska och red bull, så ska vi se om han inte häver ur sig några exempel.

Cinneach-svärdet bibehållar alltså mao den raka linje som går mellan hjalt och svärdsspets.
Men den har fortfarande inte stabiliteten av rak klinga bakom sig. Dedikerade stötsvärd brukar ha ett rombiskt tvärsnitt för ökad styvhet och stabilitet. En böjd klinga kan inte få den stabiliteten.

Vill ni verkligen göra en modifiering till något mer "korrekt" borde ni ändra uppdelningen helt - kika gärna på den som finns i Västmark.
Den var förebilden faktiskt. Jag hade kunnat tänka mig mer omfattande ändringar, men jag ensam råder inte över husbonn. Den lilla ändringen var vad jag kom undan med.

Fasen vad insnöad du just fick mig att kännas. Vaddå?
Om vi skulle låta några andra gissa först... eller?

Nåja, ok, ni beviljas audience. (Skoja bara, klart jag gärna vill träffa er - det är därför jag flyttar ner ju! )
Ha! Jag visste att studierna var ett svepskäl!

/Joel

Hjalle

Swashbuckler

Japp, nu är jag klar, men min mail krånglar och vill inte på några villkor skicka iväg nåt. Samt att jag inte vet hur man bifogar fil på PM... :gremfrown:

Sorgligt är vad det är... Kanske att jag kan 'låna' pappas mail, men det vet jag inte om jag får. Vet drängarna hur jag ska göra?!

-Hjalle, frustrerad och förbannad och förtvivlad och förjävlig och förfärligt full av förgrymmelse... :storböla

Rygar

Veteran

<tips>Gud skapade snabbkommandona Ctrl+c och Ctrl+v för sådana situationer... alltså, kopiera, klistra in, skicka som pm</tips>

Ceram

Hero
Stenigt

Ordrarna är mycket bra men någt mer har jag inte lyckats läsa eftersom sidan är segare än kåda.

/Ceram, som diggar munkar

Pendragon

Swashbuckler
Re: Stenigt

Ordrarna är mycket bra men någt mer har jag inte lyckats läsa eftersom sidan är segare än kåda.
Märkligt. Här går det som blixten.
Den planerade serverflytten kanske kommer att hjälpa? Förhoppningsvis kommer det betyda att sidan blir mer pålitlig om inte annat.

/Joel - i åskväder.

Bunny

Crazy like a fool

"Jag ska ska kedja fast Eleas vid tangentbordet och motivera honom med piska och red bull, så ska vi se om han inte häver ur sig några exempel."

Jo, piskan gör nog susen... :gremblush:

"Men den har fortfarande inte stabiliteten av rak klinga bakom sig. Dedikerade stötsvärd brukar ha ett rombiskt tvärsnitt för ökad styvhet och stabilitet. En böjd klinga kan inte få den stabiliteten."

Nu vet inte jag om snackar om svikt här. Alltså att klingan kan tänkas böja sig vid stöt. Det har jag svårt att uttala mig om, jag vet inte hur alvsvärd är uppbyggda på det sättet.

Däremot kan det bli jäkla problem att köra ett cinneachsvärd genom magen på någon, något som carwelan, trots sin onödiga bredd, kan utföra bättre. Djupare stötar (högre stickskada) är nog enklare i det fallet. När det gäller hugg så är det allmänt känt att en böjd klinga gör det effektivare - varvid jag lutar åt att ni har rätt och jag har fel.

<font size="1">... tillintetgjord...</font size>

"Den var förebilden faktiskt. Jag hade kunnat tänka mig mer omfattande ändringar, men jag ensam råder inte över husbonn. Den lilla ändringen var vad jag kom undan med."

Jo, jag spelar bara kaxig (spelar förresten?). Större ändringar i den uppdelningen skulle nog resultera att ni även hade fått ändra i saker som stridskonster och liknande också. Någon måtta får det vara, att bygga om systemet från grundet borde inte ens en korrata göra... :gremsmile:

"Om vi skulle låta några andra gissa först... eller?"

Mäh, jag reagerade på just Alexiaden-rippoffen för att ta lite bonuspoäng av Ymir, förstår du väll (spela inte dum nu - du märker väl hur han går runt och bitchar om byzans hit, Kina dit och arabisk kultur mittemellan! Usch! Som om inte jag också skulle kunna göra det, liksom. Den där snubben går mig på nerverna... :gremwink:). Det är bara trist och barnsligt att börja gnälla om att "det där är ju Sinbad upp i dagen!" när det är så mycket färre personer som skulle känna igen en Alexiadkopia...

"Ha! Jag visste att studierna var ett svepskäl!"

Du skulle inte kunna vara liite diskretare va? Min morsa skulle mörda mig om hon visste... :gremwink:

Eleas

Hero

"Effekten ser fin ut, eller ja - den ser ut som alla andra effekter till Eon."

Det var egentligen syftet - att få den att passa in.

" Jag tycker över lag att regler är tråkiga att läsa och lära sig (ett nödvändigt ont naturligtvis), och då magin i Eon är en av de mer regelintensiva delarna så finner jag ofta att jag har svårt att hänga med i allt snack om effekter och aspekter. Varför inte laborera med lite nya former av presentation, som för ner det hela på en lite mer in-game basis?"

Jag ogillar i regel det, eftersom det då blir ett glapp mellan hur det presenteras i Eon och hur det presenteras på sidan.

"Då jag ogillar att dividera med siffror själv, så ser jag gärna exempel på hur olika skickliga magiker kan använda effekten (t ex: "en druid med alstra biotropi 17 och djurlära 16 kan lyckas använda effekten för att förvandla sig till en örn, medan den mer gröne novisen med 11 i alstra biotropi och djurlära 12 på sin höjd skulle kunna lyckas förvandla sig till en fullvuxen sugga" - då vet jag, utan eget dividerande fram och tillbaka, ungefär hur balanserad effekten är)."

Du har iofs rätt i att just Sann Förvandling är lite speciell. Där kan det vara på sin plats med en liten förklaring.

" Jag kan bara svara för mig själv när det gäller sånt här dock, jag har egentligen ingen aning om hur pass stort behovet av sådan här pedagogik är annars."

Sådär spontant skulle jag säga att det vid rättelser kan behövas pedagogik, medan det vid utbyggnader inte alltid krävs. Magisystemet är (eller var till dess att drakar introducerade de omåttligt fåniga antiaspekterna) open-ended vad gäller effekter, så de kan adderas i drösar utan att förklaringar krävs.

"Magin i t ex Drakarboken känns likadan. Drakmagin är säkert jättemäktig, det är bara det att jag har väldigt svårt att greppa hur pass mäktig den kan tänkas vara."

Måhända vi kanske borde gå ifrån Neogames stil i alla fall...

[snipp]

Ymir tackar (tror jag) för allt vad gäller munkordnarna. :gremsmile:

"Jag gillar dem. Vissa är skrivna med glimten i ögat och mera som lite kuriosa (som ordensmästarens vidare åtaganden i Henok), andra blandar är mer intressanta ur kampanjperspektiv, men ni bibehåller ofta humorn i presentationen ("Översättaren pryglades lite diskret", "Kunskapsinnehåll: Källkritik", namnet "Khakrasutra" - detta drog på smilbanden)."

Då kanske du kan roas av det faktum att boken dök upp hos den femtonåriga överpubertala Thizara. Hon uppskattade den, kan man säga. :gremsmile:

" Jag gillar också hur ni tillgodoser material som kan introducera historia och historieforskning lite mer konkret för rollpersonen -Ylcorcronlth verk gör detta på ett bra sätt, samman med några av de västerländska."

Tror att det kommer av att Ymir är historiefikon...

"Sedan så lyser också en viss drängs fascination kring den Byzantiska kulturen igenom. Tedeniaden - vilken ripp! Som om jag skulle introducera konstnären Leonard Vinch och hans värdsberömda verk Helga Lena liksom..."

Så tydlig är den väl inte? Alla vet vem Leonardo daVinci är. Frågar du på gatan vem Alexius Comnenus eller Anna Comnena var, kommer du att fråga många innan du hittar någon kunnig.

--Björn, som hoppas att Bearnie inte menade att Tedeniaden skulle vara en ripp på Illiaden...

Eleas

Hero

"Grejen är att det finns en hel del effekter hit och dit, men om jag inte snabbt får grepp om hur pass mycket min SLP, druiden Alfredo Riffo, kan utnyttja effekten i fråga sker det oftast att jag lägger den åt sidan ("kan han förvandla sig till en elefant eller inte, måste jag verkligen sitta här och räkna på det?")."

Jag tror att du missar poängen. Frågan är inte om man kan det. Frågan är om man vågar riskera det. Du kan förvandla dig till en blåval om du så vill. Men att göra det ökar svårighetsgraden och antalet filament, och gör att risken för misslyckande är större.

Det vill säga, som all annan Eonmagi.

"Det hela blir mer och mer abstrakt ju mäktigare magikern är. Vid vilken nivå kan man tänkas att Alfredo klarar av att förvandla sig till en blåval? När har han skicklighet nog för att se livet genom en lindorms ögon ett tag? (Larviga exempel, jag vet...)"

Det får du själv bestämma, är allt jag kan säga. Ju bättre han är, desto säkrare är det. Dessutom är metoden den avgörande faktorn, inte färdighetsvärdet. Gör det hela till en ritual, och förutsättningarna förändras helt och hållet. Använd kongelat, och återigen är förutsättningarna förändrade. Använd en färdig formel, och du slipper kunna Djurlära. Använd andra aspekter och du får lättare eller svårare på massvis med olika sätt.

Jag tror du ställer fel frågor, helt enkelt.

--Björn, i hopp om att inte vara förolämpande

Bunny

Crazy like a fool

"Det var egentligen syftet - att få den att passa in."

Så ordinärt...

"Jag ogillar i regel det, eftersom det då blir ett glapp mellan hur det presenteras i Eon och hur det presenteras på sidan."

Glappet behöver inte vara så stor, du behöver endast arbeta lite annorlunda i den beskrivande texten - mallen kan vara kvar.

"Magisystemet är (eller var till dess att drakar introducerade de omåttligt fåniga antiaspekterna) open-ended vad gäller effekter, så de kan adderas i drösar utan att förklaringar krävs."

Jag började faktiskt läsa magikapitlet igår. Det gick bättre än vad jag trodde, men jag har inte riktigt fångat det hela än. Snart kanske jag får en bättre uppfattning om vad effekter är, tills dess får ni ta min okunskap med ro. :gremsmile:

"Då kanske du kan roas av det faktum att boken dök upp hos den femtonåriga överpubertala Thizara. Hon uppskattade den, kan man säga."

Vilken av dem? Khakrasutra? Kan tänka mig det...

"Tror att det kommer av att Ymir är historiefikon..."

Tror du? Det är iaf ett drag jag inte har så mycket emot.

"Så tydlig är den väl inte? Alla vet vem Leonardo daVinci är. Frågar du på gatan vem Alexius Comnenus eller Anna Comnena var, kommer du att fråga många innan du hittar någon kunnig."

Bara lägg äv va. Jag vet nog vad ni försöker göra. Ni försöker dizza mig, och det tycker jag inte alls om. Jag är mäkta stolt över att veta vilka dessa är, det är ju naturligtvis därför jag ville skylta med det. Så. Är du nöjd nu. Sparkar på den som redan ligger... pff... :gremwink:

"--Björn, som hoppas att Bearnie inte menade att Tedeniaden skulle vara en ripp på Illiaden..."

--Björn, som hoppas att Eleas känner till att Alexiadens namn, i sin tur, i högsta grad anspelar på ett specifikt antikt verk... :gremtongue:

Bunny

Crazy like a fool

"Jag tror att du missar poängen. Frågan är inte om man kan det. Frågan är om man vågar riskera det. Du kan förvandla dig till en blåval om du så vill. Men att göra det ökar svårighetsgraden och antalet filament, och gör att risken för misslyckande är större."

Jag tror du missar poängen. Men det är bara för att jag är slarvig i mina exempel. Min poäng var att beroende av hur skicklig magiker Alfredo är, kan han riskera att förvandla sig till elefant. Har jag inte ett någorlunda grepp om hur hans skicklighet kan utnyttjas så blir den bara ännu en siffra på mitt plottriga rollformulär.

Det som jag finner svårgreppbart med Eons magisystem ser jag också som en styrka. Förmågan till att utföra en magi är inte given på en viss nivå, till skillnad från vissa andra system där en viss nivå definieras genom att man kan "firebolt lvl 1", varken mer eller mindre. Kan man mer så står det "firebolt lvl 2" istället. På så sätt är det möjligt för novisen Valteri att förvandla sig till en örn, men hur stor är risken - har han svårt att greppa den så drar sig nog Valteri att ens förvandla sig till en fullvuxen sugga...

"Dessutom är metoden den avgörande faktorn, inte färdighetsvärdet. Gör det hela till en ritual, och förutsättningarna förändras helt och hållet. Använd kongelat, och återigen är förutsättningarna förändrade. Använd en färdig formel, och du slipper kunna Djurlära. Använd andra aspekter och du får lättare eller svårare på massvis med olika sätt."

Det där vågar jag inte gå in på just nu... :gremwink:

"Jag tror du ställer fel frågor, helt enkelt."

Det är mycket möjligt.

"--Björn, i hopp om att inte vara förolämpande"

--Björn, tycker Eleas är lite överförsiktig i sin sista kommentar. Inget i inlägget fans stötande, så provocera på du bara! Misshandel sköts ändå bäst i verkliga livet... (jag är i Stockholm, du är i Malmö - inte mycket jag kan göra åt saken liksom... :gremsmirk: :gremwink:)

Eleas

Hero

"Glappet behöver inte vara så stor, du behöver endast arbeta lite annorlunda i den beskrivande texten - mallen kan vara kvar."

Jag ska se vad jag kan göra... om du anser att det behövs, så får det väl göras. :gremsmile:

"Bara lägg äv va. Jag vet nog vad ni försöker göra. Ni försöker dizza mig, och det tycker jag inte alls om. Jag är mäkta stolt över att veta vilka dessa är, det är ju naturligtvis därför jag ville skylta med det. Så. Är du nöjd nu. Sparkar på den som redan ligger... pff... "

Hahaha! 'Sufficient Googling is indistinguishable from knowledge." Så länge jag har Google kommer jag att vara historiegud! :gremsmile:

"--Björn, som hoppas att Eleas känner till att Alexiadens namn, i sin tur, i högsta grad anspelar på ett specifikt antikt verk..."

Och jag som tycker Eddings var rätt mysig i den serien... :gremwink:

--Björn

Eleas

Hero

"Jag tror du missar poängen. Men det är bara för att jag är slarvig i mina exempel. Min poäng var att beroende av hur skicklig magiker Alfredo är, kan han riskera att förvandla sig till elefant. Har jag inte ett någorlunda grepp om hur hans skicklighet kan utnyttjas så blir den bara ännu en siffra på mitt plottriga rollformulär."

Iofs. Det tycker nog jag skulle passa bäst om effekten formaliserats, annars skulle det hela vara meningslöst. Jag kan fixa ihop ett par exempelformler och bygga ett magibibliotek runt det. Hade ändå planerat att göra det, då det fanns en del formler som var lite roliga (Thizaras Lägereld var rätt användbar, t.ex.).

"Det som jag finner svårgreppbart med Eons magisystem ser jag också som en styrka. Förmågan till att utföra en magi är inte given på en viss nivå, till skillnad från vissa andra system där en viss nivå definieras genom att man kan "firebolt lvl 1", varken mer eller mindre. Kan man mer så står det "firebolt lvl 2" istället. På så sätt är det möjligt för novisen Valteri att förvandla sig till en örn, men hur stor är risken - har han svårt att greppa den så drar sig nog Valteri att ens förvandla sig till en fullvuxen sugga..."

Det är sant. Men det beror också på vad olika personer är beredda att våga. Ta t.ex. min egen rollperson. Hon brukar få fram ganska läskiga formler, då hon tar risker. Hon kan t.ex. utan vidare få för sig att alstra fem filament lite improviserat. De flesta andra skulle nog nöja sig med fyra.

"--Björn, tycker Eleas är lite överförsiktig i sin sista kommentar. Inget i inlägget fans stötande,"

...dammit! :gremlaugh:

--Björn, micklar magi