Nekromanti Nya fördelar och nackdelar

The_Gorger

Hero
I Dude, where's my booze använde vi två nya fördelar/nackdelar

Ny fördel

Överfaunisk styrka (Naturligtvis kan man ha övermänsklig osv, och andra GE än styrka)
Personen i fråga är mycket bättre på den här egenskapen än ens de bästa. Vi snackar personer som Mohammed Ali's reflexer, Einstein's intelekt, Ormmänniskors vighet osv. Det kostar 10 ep, och ger dig +2 på en GE, som du redan har max i.

Ny nackdel

Åldrad
Personen är väldigt gammal. Jag kommer inte riktigt ihåg vilka siffror jag använde här, men poängen vara att man blev av med en massa GE-poäng, och fick en massa färdighetspoäng.

Nightowl

Champion
Jag anser att en fördel som ökar en egenskap enbart ska öka maximum för den egenskapen. Egenskapspoängen totalt ökar då inte - det rör sig om en annan budget än bakgrundspoängen. Däremot anser jag att den ska kunna öka med mer än +2 om vi pratar t.ex. om mänsklig Styrka som går från 7 till 11 föråintetalaom en kentaurs Styrka. Max ska kunna öka med åtminstone Max * 1/3, tycker jag. Fördelen bör finnas i flera steg - mitt förslag är 5/+1, 15/+2, 30/+3 etc för andra egenskaper än STY och UTH, och +5/+1 för STY och UTH. Varför olika? Jo, höga grundegenskaper innebär att man lätt kan starta med väldigt höga färdighetsvärden i Gondica. Vitsen med värden högre än de normala är därför ofta att tjäna färdighetspoäng, så då får det kosta färdighetspoäng. STY och UTH är däremot egenskaper som få färdigheter baseras på. Fördelen blir då en mindre fördel som ger en högre skadebonus och/eller Tålighet, i första hand.

Jag är tveksam till om det behöver finnas en nackdel som heter Åldrad (varför inte bara lägga egenskapspoängen på Mentala egenskaper och ha lågt i de övriga?), men om det var så skulle jag sänka minimum och/eller maximum i Fysiska och Perceptiva egenskaper, inte det totala antalet poäng. Återigen, inget direkt utbyte av Grundegenskapspoäng mot Bakgrundspoäng. Jag är lite tveksam till att sänka maximum, eftersom jag känt folk som varit äldre men starkare än mig.

Jag skulle kanske dessutom formulera mig annorlunda och kalla nackdelen Skröplig eller Krämpor eller Krympling eller så; då kan det också motsvara en sjuklig person.

Notera att Gondica saknar en mekanism för åldrande, för övrigt, så vi vet inte hur mycket som är rimligt.

Och istället för att ge en mer färdigheter för att man är gammal tycker jag det räcker med att man får bakgrundspoäng (som man ju kan köpa färdigheter för) eftersom den som är gammal i gamet lika gärna kan ha spenderat sin tid på att skaffa sig Fördelar, främst sociala.

Erik

The_Gorger

Hero
Sant, jag tänkte inte på att man kan lägga på det för att få en bättre RP rent färdighetsmässigt.

När jag skrev att de fick fler färdigheter menade jag EP, så visst, man kan köpa sig kontakter också.

Bra komentarer!