Nekromanti Nya GURPS

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Först och främst vill jag säga att GURPS verkligen har tagit ett steg i rätt riktning. Utan att ha läst det så måste jag berömma SJG för att ha släppt ett mycket snyggt rollspel. Inbundet, fyrfärg - till och med så att jag skulle kunna tänka mig att köpa det!

Men GURPS hamnar i samma knepiga sits som D&D - det är för dyrt! Att börja spela GURPS kostar sjuhundra kronor. Det är väl ok för oss hopplösa spelnördar som slänger ut mer pengar än så varje månad på spel, men för gemene man som bara vill lira lite? Är han beredd att lägga 700-1000 (D&D) kronor på att börja spela rollspel? Näe, skulle inte tro det va?

Vad säger ni? Blir priset GURPS grav eller kommer det att hålla, liksom D&D?

/Vulf

Storuggla

Champion
"Men GURPS hamnar i samma knepiga sits som D&D - det är för dyrt! Att börja spela GURPS kostar sjuhundra kronor. Det är väl ok för oss hopplösa spelnördar som slänger ut mer pengar än så varje månad på spel, men för gemene man som bara vill lira lite? Är han beredd att lägga 700-1000 (D&D) kronor på att börja spela rollspel? Näe, skulle inte tro det va?"

Sure, inkörsporten blir ju hög. Men Lite är gratis (ja, jag vet att man inte kollar pdf:er det första man gör, man vill ha en cool bok först, eller en box). GURPS styrka har alltid varit sina såsböcker och mig veterligt har SJG en trogen fanbase. De är nog kvar om några år tror jag, såvida inte Herr Jackson får några dumma idéer som gäller skor.

Storuggla, baserar allt på första boken

Troberg

Sinister eater
Storuggla, baserar allt på första boken
Japp. Jag tror dessutom att det enda man egentligen behöver är ena boken. Den andra är trevligt fluff, men inte nödvändig.

Honken

Hero
Vad säger ni? Blir priset GURPS grav eller kommer det att hålla, liksom D&D?

Jag tror det, det ligger som i tiden. När känslan som designen ger är lika viktig som innehållet i boken. Om man jämför det med vad kända kockar så är första kontakten med maten visuell, och det gäller även böcker.

Själv brukar jag kolla igenom böckerna innan jag börjar sträckläsa den.

/Honken - Som inte köpt G4 än... Men säkert kommer att göra det.

_-olle-_

Veteran
Jag kan bara utgå från egna erfarenheter men...
Blev inte de flesta som spelar RPG initierade någon gång under mellan eller högstadiet? Sen rullade det bara på och utvecklades till att bli åtminstone lite mer avancerat... eh... he he... Har jag fel? Mitt intryck är att få startar spela rollspel helt plötsligt som 20 åringar?

Sen har jag lite svårt att tänka mig att nybörjare skulle välja GURPS över huvud taget... misstänker att DoD D&D Mutant eller dyl. plockar upp noviserna...

Troberg

Sinister eater
Ledsen... man behöver båda böckerna... kärnreglerna är spridda över båda...
OK, man har gått tillbaka till 2e-varianten. Nåja, man klarar sig fortfarande utmärkt med GURPS Lite, så tröskeln är fortfarande låg.