Nekromanti Nya ideèr sökes

Tyrion Cerias

Veteran
Ideèr på en cool och bra belägrings maskin som ska passa till ett gäng mindre smarta små eller halv stora varelser!
jag skulle vara otroligt tacksam om nån kom med smata ideèr!

MVH
Christoffer

Foggmock

Myrmidon
i klarspråk vill su alltså ha en katapult till ett gäng korkade halvlängdsmän? /images/icons/laugh.gif
klassikerna är juh ballistan (typ gigantik´skt armborst) och katapulten. belägringstornet, et torn som är ca lika högt som muren körs fram och så hoppar de över till muren från tornet och är inne i stan. portbräckan är oxo bra.
men om man ska uppfinna nya maskiner, blir det genast svårare. om man kastar in kor o liknande som de gjorde mot byzantinerna (tror jag, typ konstantinople osv) så de sprider sjukdomar, man kan bara stå där och se glad ut tills deras mat tar slut.
så vänta dig inga nya, innovativa (påhittiga) svar. det blir nog svårt, särsklit ifall de måsta ha en viss verklighetsförankring.

Jag vet att jag har rätt!

Det finns en väldigt cool grej i Warhammer som kallas Doom Diver. Man har först en stonethrower som en liten goblin med spetsig konformad hjälm och stjärtfenor sätter sig på. Sen slungar man iväg goblinen mot fiendetrupperna. Goblinen styr sig själv i luften med hjälp av konen på huvudet och stjärtfenorna så att den kan träffa fiendens general eller något annat viktigt. Den landar sen och blir mos, tillsammans med fiendens general som får goblinens spetsiga hjälm i huvudet. Kul va! Helt klart bland de tuffaste krigsmaskinerna som finns.....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

Sodivra

Champion
Japp, om dom är små och korkade så faller sig sådana maskiner naturligt.. /images/icons/wink.gif Vad sägs om en katapult som skjuter iväg deras marinsoldater (fast i luft), och sedan styr dom in med fallskärmar och skapar KAOS!

Hmmm. Hur kan man använda belägringsmaskiner nu då?
Om jag inte har fel så går dom ut på att:
1. Förstöra murar
2. Ta sig förbi murar
3. Ställa till ett allmän helvete.. /images/icons/wink.gif

Kanske dom gräver sig in? Eller hoppar över murarna med hoppstyltor? Eller skjuter in ett bylte med rabiessmittade råttor med en katapult? Eller minerar råttor och släpper lös dom? Eller har en stor äcklig vagn som kommer sättande med all kraft? Eller sprängämnen, molotovcocktails? Eller någon sorts sjuka borrar? Eller tämjda djur, typ jättemaskar eller jättebufflar krossar hindret?

Är det någon speciell sorts belägringsmaskiner du funderar på?

/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\

Furst Sharon

Veteran
Om det går en flod in till det belägrade området så kan rollpersonerna förgifta vattnet medan spelledaren låter vakterna dricka av det förgiftade vattnet så rollpersonerna kan komma in och skapa den kaos de vill. Annars är en katapult alltid effektiv. Om rollpersonerna inte har något emot smuts så kan de ju få krypa in genom kloakerna somen nödlösning.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jahaja

Det finns ju en mängd olika saker och sätt.

Det första jag tänkte på när jag läste ditt inlägg var det Arvidos skrev, gobliner med fallskärm.

Men man kan ju också göra på det vidriga sättet. Kasta in döda människor och andra varelser. Fast är det nya ideer så blir det ju värre.

//Martin
"Ge aldrig råd för den dumme tar dem inte och den vise behöver dem inte."

Pendragon

Swashbuckler
Det nämns en utmärkt i Svartfolk till DoD4... Alfslungan.
En katapult som slungar iväg svartalfer försedda med en specialrustning så de kan landa och sprida kaos bland motståndarna på andra sidan, vilket de gör... som köttfärs för det mesta... =)

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still