Nekromanti nya ide'er till äventyr???

Lord decado

Veteran
Tar bara ide'er ,inga länkar till färdiga äventyr, föredrar att utveckla sånt själv.

Har haft nästan "allt". Är inte så insatt i lokala äventyr, brukar oftast ha någonting med kidnappning, skatter, heliga gärningar att göra.

Mouja

Hero
Jag gör likadant då jag gör mina äventyr, så mitt tips till dig blir; sno idéerna, någon enstaka må vara halvbra, men de flesta är bara jobbigt dryga eller drygt jobbiga.

Zaaken

Veteran
Så gör jag med man kan få en idé från en film eller boke eller något. men ibland läser man i något äventyr och får idér där i från men jag gillar att pussla i hop allt skälv jag tycker det är dom bättre äventyren

Hanoi

Veteran
jag har en fett sjysst idé:
rpna sitter o chillar på ett medelmåttigt fik i Ybersiels innerstad, när helt plötsligt en lönnfet pyar-alv kommer och slår sig ner vid deras bord. han beställer ee stor bägare svagdricka och får lite spasmatiska anfall då och då, men verkar i övrigt helt normal. men när han börjar prata med rpna märker de att han e lite konstig, han talar nämligen i tungor och svettas som en maratonlöpare. rpna för honom då till en exorcist i östra jargien(!). när prästen så äntligen fått något ur honom visar det sig att han är besatt av en illvillig cirefalisk köpman, som äger halva Caserion. han lovar rpna en belöning på 2,5 gudmynt om de dödar denne. rp:na gör då detta, men får precis innan den onde köpmannen dör veta att han har låst in den besatta pyar-alvens käresta i en mörk källarlokal någonstans i Caserion! pyar-alven lovar rpna ytterligare 0.5 silver om de hittar henne och de beger sig ut på ett vanskligt äventyr mellan de caseriska husen på jakt efter en speciell källare, och cirefaliska huskrigare är det minsta man kan vänta sig (demoner, drakar och pegasusar kan förekomma). när de äntligen hittar den inlåsta kvinnan är hon blind och kobent men rpnas ögon kan inte ta miste: hon är deras gemensamma ...... mamma!!! äventyret slutar med att rpna, som inte går med på att dela sin mor med honom, dödar pyar-alven.

ja, nu borde din idétorka vara löst för ett anatal decennier framöver

Mouja

Hero
Du skulle vart med på mitt senaste 100% improviserade äventyr, vart ganska bra förutom att Tzam inte reagerade alls typ då de vart jagade av något osynligt monster...

Men för att inte bli alltför OT så, de flesta av mina äventyr/kampanjer har vart baserade med någonting som grund, oftast från en bok (David Eddings, böckerna gjorde jag en hel kampanj av(för länge sedan, före Zaakens dagar vid tärningarna)).
Men filmer däremot, de brukar alla ha sett och då blir det lite svårt att skapa någonting nytt...

maldino

Veteran
Ja dom där jävla cirefalierna, man blir inte klok på dom, vem vet vad dom kan hitta på. :gremwink:

han lovar rpna en belöning på 2,5 gudmynt om de dödar denne
Intressant sak det där med Gudmynt, kanske ska införa sådana. Ett mynt där man kan köpa sig vägen till frälsning, allt man önskar sig eller varför inte pengar som man kan använda för att kalla tillbaka artefakter. Ja, ideerna är många men min tid är kort.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Själv håller jag just nu på med en lång intrigkampanj som utspelar sig vid Consabers hov men den är alldeles för invecklad för att jag ska orka skriva ner den här.
Själv låter jag mig gärna inspireras av böcker (alla sorters böckeer, inte bara fantasy) och datorspel.
Nu när "Geografica Mundana" kommit ut kan du ju passa på att utnyttja de nya exotiska miljöer som dyker upp där. Consabers kolonier i övärlden lär till exempel behöva både nybyggare och legosoldater. Där kan rollpersonerna stöta på någon ambitiös guvernör som anlitar dem för att landstiga på någon obebodd och mytomgärdad ö för att se om den är lämplig för kolonisering.
Jargien har en hel del avlägsna kolonier som man inte har fått in rapporter ifrån på flera månader. Rollpersonerna skickas dit för att undersöka vad som har hänt. Det kan bli lite "Mörkrets hjärta". Långa färder längs smala floder omgärdade av fuktiga djungler. Märkliga kannibalstammar som verkar vara styrda av någon högre kraft.
Själv har jag ytterst sällan problem med äventyrsinspiration. Om du kan berätta vilken typ av äventyr som du söker och vilken sorts spelare du har i din grupp så kanske jag kan hjälpa dig ytterligare.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Mörkrets Hjärta

Finns ett ställe på Mundana som bara skriker 'Mörkrets Hjärta' - Takalorr. Tänk er, en ädel frakk-binderakk gone mad, och rp:na måste plocka honom, på Nekkma Andeblidares uppdrag, innan hela djungeln sätts i brand. Men binderakken har lagt under sig en henéastam som är allt annat än gästfri. Öh...hur det nu skulle gå till. Han är väl en karismatisk jävel, eller nåt...öh...

- Ymir, medveten om att plotten inte håller riktigt, men målade typer i höftskynken vore obligatoriskt, och man måste ju spåna lite

walium

Ganska töntig, faktiskt

Just djungelns tryckande, fuktiga hetta, alla nya märkliga insekter och ljud är något som man borde kunna använda sig av i större utsträckning än vad som är brukligt i Eon-äventyr. Ideén är mycket bra och skulle kunna funka även med en annan motståndare än en galen frakk. Det skulle väl lika gärna kunna vara någon människa? En galen schaman som har stort inflytande över andevärlden skulle säkert kunna passa fint in.

Ymir

Liten kantbaron

Indeed. Jag gjorde mycket av just djungelns umbäranden, och skönhet, i min kampanj 'Tatakae! Takalorr!', som visade sig påminna läskigt mycket om 'De fördömdas sista hopp', som inte kommit ut då det begav sig. Nåja, en skojjig kampanj var det iaf...får berätta om den nångång.

- Ymir, som diggar Nekkma Andeblidare

Lord decado

Veteran
Re: tackar som bjuder!

Rollpersoner:
Kraggbarbar, nomadjägare
Dvärg, ghor, pirat
Missla, spejare
vanar(österifrån), magiker, extemporatör
darkén, stadsvakt/äventyrare (grymmaste krigaren)
cirefalier, riddare (gordpansar, blödarsjuk)
cirefalier, tempelriddare

finns några fler men dessa är dom som mest är med i äventyr

Dvärgen...

Jag hoppas verkligen att du har en MYCKET bra anledning till piratdvärgen, eller har du kanske gjort om ditt mundana? Om du inte har en aning om vad jag pratar om så kan jag bara säga att man inte ska försöka få på en dvärg i en båt. Dessutom så tror jag att dvärgars hederskodex är ganska sträng mot att sjörövra.

Mvh Victor Palm...

...Ainostaan sinä ja minä ymmärtää tämän Lord.

Lord decado

Veteran
Re: Dvärgen...

Sjöröveriiet bestär av att sitta och supa tillsammans medandra sjömän på en bar!
Att dvärgar var rädda för vatten även i eon visste jag inte, kanske borde forska mer i dvärgarnas lynne.
Spelarna är i allmännhet endast vanarer eller alver så jag tyckte inte dvärgar stenens söner var nödvändig.