Nekromanti Nya indiespel?

Mogger

Hipsteranka
Vad är det nya heta på indiescenen? Jag har knappt köpt eller läst något spel på ett år (förutom 3:16, Mouse Guard och lite annat) och nu verkar indiepsl heta sånt som Flowers for Mara och är friform och annat konstigt. Både Mouse Guard och 3:16 ligger ju en bra bit från Sorcere och Dust Devils.

Så, vilka spel är coola idag, och vart är egentligen indiespelen på väg?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ett par av jänkarna har väl upptäckt Jeepform vilken verkar vara/ha varit den nya heta grejen i en liten men kanske inflytelserik klick. »A flower for Mara« har jag för mig är ett av dessa spel. Jag kan ha heeelt fel. »Montsegur 1244« är då med säkerhet ett, dock är det väl mer ett scenario än ett spel och dessutom förfatat av en dansk.

Sen är det väl en massa spel som är »på gång«... ingen direkt idé att gissa på tidsscheman där egentligen.

Arfert

Facit
Jeepform? Det var nytt för mig.. vad sjutton är det? Kollade snabbt på nätet, men blev inte mycket klokare.

DeBracy

Jag är inte så säker på att det är helt nytt för dig. Det är tal om friform med gedigna scenarion och flitigt användande av tekniker som t.ex. monologer eller »fågeln i örat« (spelledren kanske föreslår eller antyder saker till spelaren som denne sedan är fri att förvalta - »Var det inte precis så han sa förra gången också när han skulle hjälpa dig? Blev det nånsin av...?«), osv.

Hemsidan finns här: http://jeepen.org/

[EDIT]: Ja, länken hade ju redan hittat in i tråden och du till den innan dess. Vet egentligen inte om jag har så mycket att tillägga. Det är en etikett på en spelstil helt enkelt.

Bunny

Crazy like a fool
»Montsegur 1244«

Det har jag varit sugen på ett tag nu (sedan det omnämndes i Fenix Indie-koll). Är det släppt? Någon som vet vart jag kan få tag i det?

DeBracy

Tycker också att det låter väldigt lockande men har inte gjort slag i saken än så länge i alla fall. Finns att plocka från flera olika ställen: Lulu, Leisure Games och IPR främst. Gissar på att Leisure Games är billigast på papperskopia när man räknar in frakt.

Christoffer

It's all pig.
Själv skall jag nog ta och köpa mig Poison'd och när jag får ändan ur skriva ut, limbinda ihop och läsa Storming the Wizard's Tower. Men ja, inga av dem är väl direkt nyheter. Annars är det väl mest spel som varit/är ashcans och som är påväg därifrån som känns skoj, Giants och Misspent Youth är två namn som jag tänker på där...

Sen om några av dem är bra, eller för den skull koola kan jag inte svara på. Mer än att Misspent Youth verkar bra, och om inte annat ser riktigt koolt ut.

Mogger

Hipsteranka
A penny for my thoughts låter ju skitcoolt! Men jag hittar inte så mycket mer om andra nya spel än det som redan har nämnts i tråden.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har för mig att Perfect swishade förbi på SG, att han höll på att putsa på regelmotorn. Personligen ser jag fram emot en polerad version av spelet. Gamla finns här: http://www.1km1kt.net/rpg/perfect-rpg

"Indie-scenen", om det nu finns en sådan, tror jag är på väg åt det danska hållet. I alla fall om man skall döma av den stigande frekvensen av trådar som pratar om Jeep, Knytpunkt, Norwegian style. Jag är inte så intresserad av en sådan utveckling så jag spanar vidare efter näst-nästa stora grej. :)