Nekromanti Nya Mage = bra?

Necross

Swashbuckler
Är nya Mage (Mage the Awakening) bra? Vad är bättre/sämre än det gamla (Mage the Ascension) och varför?

Även länkar till recensioner av spelet uppskattas.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har bara bläddrat igenom spelet själv, men här är en recension från en vanligtvis pålitlig källa:

Recension

Det enda jag reagerade på när jag själv skummade spelet var att magin kändes bättre definierad än i tidigare versioner jag tittat på, framför allt med fler exempel, men även med modifikationer för avstånd och liknande som jag vill minnas saknades tidigare. Sedan kan man naturligtvis tycka att sådant är bra eller mindre bra, men det fanns där i alla fall.

/tobias

Dilandau

Myrmidon
jag har inte spelat MtA, bara läst igenom huvudregelboken och bläddrat lite i Boston. Men när jag läste spelet blev jag riktigt sugen på att lira det (vilket dokumenteras här och här).

Jag tyckte i allmänhet att nya mage var bättre än gamla, främst pga att de slopat hela det där köret med teknokratin, samt att fraktionerna inte är fullt lika stereotypa längre. Sen kändes magisystemet mer lätthanterligt, och regler i allmänhet som mer genomtänkta.