Nekromanti Nya regler för gratisattacker (AoO:s)

Oldtimer

Slava Ukraini!
Nu har vi fått ännu en försmak av 3.5 och denna gång gäller det gratisattacker (Attacks of Opportunity). De viktigaste ändringarna är:
<ul style="list-style-type: disc">[*]Mycket mer utförligt förklarat.
[*]Klargjort att långa vapen verkligen hotar två rutor bort utmed en diagonal.
[*]Tillägg av en speciell handling Reträtt (Withdraw) för att undgå gratisattacker för den första rutan man lämnar.
[*]Klargjort att man inte hotar några rutor när man är obeväpnad.
[*]Klargjort att man alltid använder sin "normala" attackfördel med en gratisattack.
[*]Klargjort att man faktiskt kan (med Stridsreflexer) utföra flera gratisattacker mot samma fiende i samma runda! (om fienden är dum nog att ge flera öppningar)
[/list]

Allt som allt mycket välskrivet och välkommet.

/Mikael - som redan hade infört Reträtt i Dunder&Drakar :gremcool:

Staffan

Myrmidon
Tillägg av en speciell handling Reträtt (Withdraw) för att undgå gratisattacker för den första rutan man lämnar.
Är inte det bara en klarifikation/försämring av den nuvarande regeln att en "double move" inte räknar första rutan man lämnar som hotad (försämring ur den agerandes perspektiv, inte nödvändigtvis för spelet som helhet)?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det är riktigt, men genom att göra det till en separat handling klarar vi oss ur underliga tidsparadoxer. Utför man en Reträtt, kan man ju inte ändra sig efter halva förflyttningen och göra något annat. Utför man en Double move, kan man ju mycket väl ändra sig efter sitt första move och göra något annat. Det scenariot kan leda till fåniga paradoxer helt i onödan.

Sedan är det inte helt säkert att de avser att ge dubbel förflyttning vid en Reträtt. Troligt, men inte säkert ännu. (Vilket i och för sig skulle vara en ännu större försämring.)

/Mikael

Staffan

Myrmidon
Det är riktigt, men genom att göra det till en separat handling klarar vi oss ur underliga tidsparadoxer. Utför man en Reträtt, kan man ju inte ändra sig efter halva förflyttningen och göra något annat. Utför man en Double move, kan man ju mycket väl ändra sig efter sitt första move och göra något annat. Det scenariot kan leda till fåniga paradoxer helt i onödan.
Tja, det beror väl på hur man ser det... om man kräver att man deklarerar en "double move" innan (därmed inte sagt att man måste utnyttja hela sin förflyttning) så uppstår ju inte paradoxen.
Sedan är det inte helt säkert att de avser att ge dubbel förflyttning vid en Reträtt. Troligt, men inte säkert ännu. (Vilket i och för sig skulle vara en ännu större försämring.)
Det var iofs mest det jag menade med "försämring", och jag misstänker starkt att en reträtt bara ger normal förflyttning. Ganska rimligt egentligen, då en double move motsvarar att man joggar.

Boobis

Warrior

Reträtt (withdrawl) finns med i d20 modern och där får man förflytta sig lika långt som med en double move.

-J

Boobis

Warrior
Det var iofs mest det jag menade med "försämring", och jag misstänker starkt att en reträtt bara ger normal förflyttning. Ganska rimligt egentligen, då en double move motsvarar att man joggar.

Gör det? Analogt joggar man då under en single move efterom man har halva rundan (lite knappt) kvar att utföra andra saker. Med tung rustning på sig så förflyttar man sig x3 om man springer, är det inte det som motsvarar jogga?

-J

Oldtimer

Slava Ukraini!
Tja, det beror väl på hur man ser det... om man kräver att man deklarerar en "double move" innan (därmed inte sagt att man måste utnyttja hela sin förflyttning) så uppstår ju inte paradoxen.
En tvingande Double Move är ju just en Withdraw (så som den troligtvis ser ut). Men att hindra någon från att byta handling efter sin första Move strider mot den flexibilitet som 3e normalt tillåter. Du kan ju till och med vänta med att välja mellan Attack och Full Attack till efter att man sett hur den första (och eventuellt enda) attacken lyckades. Varför skulle man då plötsligt vara tvungen att utföra sitt andra Move om det visade sig att man klev rätt in i famnen på en ugglebjörn?

Med en speciell handling för just när man vill dra sig ur en strid och ändå undvika gratisattacker, känns det helt naturligt.

/Mikael

Staffan

Myrmidon
Så som det är beskrivet i min PHB är en "double move" en så kallad "hustle" (vilket min ordbok översätter med "jäkta" eller "skynda sig"). Om man flyttar sig och gör något annat anses man också vara "hustling" i ungefär halva rundan. (PHB sid. 142-143).

Att springa är inte samma sak som att jogga, det är en gradskillnad där.

Bombu

Hero
Jag tror att en double move kan ses som en jogging, men det skulle kunna vara en blandning av att gå och springa snabbt när motståndaren tittar bort, allt för att förvirra den som försöker träffa en med sin attack of opportunity.

Bombu

Troberg

Sinister eater
Så som det är beskrivet i min PHB är en "double move" en så kallad "hustle" (vilket min ordbok översätter med "jäkta" eller "skynda sig").
I det här sammanhanget skulle jag nog lägga in lite värdeladdning i stil med fint och bluff också.

Oldtimer

Slava Ukraini!
I det här sammanhanget skulle jag nog lägga in lite värdeladdning i stil med fint och bluff också.
Det skulle däremot inte jag. Vad som avses är att man "jäktar" i bemärkelsen att man inte tar sig tid att göra något annat än att förflytta sig snabbt, dock utan att springa.

Den nuvarande terminologien i Dungeons&Dragons 3e avseende detta är onödigt förvirrande, enligt min åsikt. 3.5e verkar ha hittat en bättre variant. Att den också liknar min terminologi med korta, normala och långa handlingar, gör den ju inte sämre. :gremgrin:

Med den nya terminologin behövs ingen "Double Move", eftersom ens drag består av en Move Action (motsvarande min korta handling) och en Standard Action (motsvarande min normala handling) som kan bytas mot en extra Move Action, men inte vice versa. Förhoppningsvis kommer Withdraw (Reträtt) att bli en Full-Round Action (motsvarande min långa handling), så att det tydligt framgår att den förbrukar hela draget.

/Mikael

Boobis

Warrior
Förhoppningsvis kommer Withdraw (Reträtt) att bli en Full-Round Action (motsvarande min långa handling), så att det tydligt framgår att den förbrukar hela draget.

Återigen är det precis så de gjort i d20 modern. Hela uppdateringen av handlingar i 3.5 verkar mystiskt bekant reglerna i modern :gremsmile:

-J

Boobis

Warrior
Att "jäkta" eller att "skynda sig" är inte heller samma sak som att jogga.

Dock var det inte det som var min poäng, utan att man förflyttar sig i samma takt oavsett om man gör en "single move" eller en "double move", bara olika stor del av rundan.

-J

Oldtimer

Slava Ukraini!
Hela uppdateringen av handlingar i 3.5 verkar mystiskt bekant reglerna i modern.
Inte så konstigt, egentligen. d20 Modern representerar ju en senare version av d20-reglerna (3.1?) än D&D3e... och förhoppningsvis bättre... :gremsmile:

/Mikael