Nekromanti Nya Runan!

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Lycka! Ett nytt nummer av runan! Bra med en artikel om mystik, ett ämne som jag börjar få upp ögonen för mer och mer..

Ett tragiskt inslag också, dock. Pontus Löf slutar.
Jag tänker inte hoppa in i någon debatt om vem som har rätt och vem som har fel, jag har inte ens läst alter ego än (även om den ligger på min hårddisk) men med Folkfronten För Minskad Makt åt Spelledaren (eller vad den nu heter..) och SL-AG, kanske det är dags för en förening för ödmjuka och icke-elitistiska spelare?


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Hur går det med rollspel.org då? Det är väl Pontus som har skött hemsidan. Jag förstår iofs inte varför de skulle göra en jätte site, men ändå.
Det här med "nordens rollspelstidning" är ju också lite patetiskt. Innehållet är ändå samma sak som fansinet runan fast med lite färg på. Tidningen är inte dålig men det känns lite som "tomma tunnor skramlar mest" eller hur nu ordspråket är.

/Korp
 

Edvert

Veteran
Joined
20 Oct 2000
Messages
4
"Tidningen är inte dålig men det känns lite som "tomma tunnor skramlar mest" eller hur nu ordspråket är."

Det verkar som om en stor del rollspelare i Sverige, med stor käft, har svårt att ge kritik som uppmuntrar och hittar ofta småsaker som de klagar alldeles för mycket på. Hur fel har jag?

Är det inte så att Runan har fått en jävla massa kritik för små skitsaker och alldeles för lite positiv kritik för det arbete de plöjer ner i tidningen? Är rollspelarna i Sverige så fulla av lagen om jante att de inte uppskattar att det faktiskt har funnits en rollspelspublikation i en herrans massa år?
 
G

Guest

Guest
Jag kan bara svara för mig själv att jag anmärker bara på sånt som är dåligt och vill se förbättrat. Det som är bra kommenterar jag inte eftersom det redan är bra som det är.

Det var mina 2 cent.

När jag fått nya Runan kanske jag ger er mer cent men eftersom jag själv medverkar i tidningen kanske jag framstår som partisk.

Daniel Schenström
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Runan är ett bra fansin. Äventyren Skräckens Timmar och Sök Sodom.... var väldigt bra. Fansinet har kanske ett litet överskott av rävspel artiklar men det är ett bra fansin. Men jag som kund skulle hellre vilja ha bättre innehåll än glansigt A4-format i färg. Innehållet Speltidningen Runan håller samma klass som i Fansinet Runan. Det enda som skiljer är förpackningen och då skulle jag hellre se att pengarna läggs på nått annat.

/Korp
 
G

Guest

Guest
Re: Bugg?

Inte den blekaste, ta upp det med Gardener och grabbarna.

Daniel Schenström
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Håller med!

Äventyren är suveräna, och små pocketformat är verkligen mysigt! (Fast jag har inget emot A4-formatet heller.)


/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig.

Omvänd.. Omvänd nu kättare!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Fyllde du i namn? [NT]

Eller?

/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig.

Omvänd.. Omvänd nu kättare!
 
G

Guest

Guest
Jupp

Klart, mitt namn dyker upp på Codexred-forumet. Kan vara bytet av dator som påverkar.

Daniel Schenström
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Re: Håller med!

Hällre dubbelt så tjock än dubbelt så stor.

/Korp
 

Julle

Veteran
Joined
29 Oct 2000
Messages
30
Location
Göteborg
Jag kan förstå dessa synpunkter. Saken är den att portokostnaderna är det som i första hand hindrar oss från att göra tidningen tjockare, om tidningen väger över 100gram måste man skaffa posttidning och det är rätt så dyrt. Vad det gäller formatet och färgframsidan så kan jag också förstå om gamla, trogna läsare inte ser detta som någon direkt förbättring men faktum är att den syns bättre på butikshyllan och detta gör att vi kan snärja fler nya läsare i vårt garn ;-) Dessutom ser det ju bättre ut då vi skryter för arbetskamrater och klasskompisar som inte har någon aning om vad rollspel är. Skämt åsido, men jag skulle hyckla om jag inte sa att det var roligare att skapa en riktigt snygg tidning än ett litet "småtrevligt" fansin tryckt på egen kopiator. Det är även tänkt att vi ska kunna lägga upp mer material på hemsidan och endast ha det bästa med i tidningen, då detta är den bästa lösningen på grund av höga portokostnader.

MVH

/Joel Bellander, Runan
 

Julle

Veteran
Joined
29 Oct 2000
Messages
30
Location
Göteborg
Vi söker just nu någon/några som kan tänka sig att arbeta med rollspel.org. Intresserad?

MVH

/Joel Bellander, Runan
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Ok inte tjockare då men ni kan ju bättra layouten. Den fick en knäck när ni bytte format.

/Korp
 

Julle

Veteran
Joined
29 Oct 2000
Messages
30
Location
Göteborg
Tyvärr är inte lägre detta aktuellt då Dante fick ett annat, betalt och mer attraktivt, frilansarjobb och därmed blev tvungen att lämna Runanprojektet innan han börjat. Vi lär dock få en annan duktig layoutare, men jag kan inte gå ut med något definitivt ännu.

Är det någon som vill ge lite konstruktiv kritik angående den nya layouten så vore det tacksamt. Även om jag troligtvis inte gör layouten på Runan i framtiden så kan det vara kul att veta vad folk tycker och vad man kunde gjort bättre.

MVH

/Joel Bellander, Runan
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
web-nissar sökes!!!

rollspel.org ligger som du anar lite på is nu pga Pontus ändrade planer. Vad vi dock har är idéer och möjligheter, och det vore trevligt om projektet inte genomfördes bara pga detta. Saknas är alltså staff till att bygga upp sajten och underhålla och uppdatera den. Dessa kommer att få i stort sett fria händer och med hela Runans kontaktnär bakom sig få möjligheten att skapa en härlig digital mötesplats och ett stort arkiv med material.

Så är Du intresserad? Ved Du någon som är det? Har du tips? Idéer? Kritik? (förmodligen ;-)

Hör av er till Runan via runan@hotmail.com så blir vi kanonglada!

Mvh,

Sven Folkesson,
Runan Text
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Missförstånd

Jag känner mig manad att reda ut ett missförstånd.

Det kostar inte i egentlig mening pengar att förbättra kvaliteten på innehållet i Runan, eftersom vi i princip inte betalar ersättning till våra frilansare/redaxmedlemmar. Texten står m a o inte ekonomiskt sett i förhållande till utseendet, om min poäng är klar.

Jag undrar sedan om du anser att klassen på textinnehållet i Runan inte håller de krav som du ställer på en tidning med Runans nuvarande utseende, eller om den förut överträffade förväntningarna efter hur Runan då såg ut?

Hör gärna av dig! (Jag vill ju veta hur jag sköter mig ;-)

Mvh,

Sven Folkesson,
Runan
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
En annan liten nackdel med Runan som den ser ut idag är trycket som på vissa punkter visat sig något bristfälligt. Detta skall dock åtgärdas så fort vi får våra arslen ur, så att säga.

Mvh,

Svenne,
Runan
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Re: Missförstånd

Kvaliteten varierar en del är väldigt bra vissa gånger och inte lika bra andra gånger. Själva hantverket är nog rätt bra rakt igenom men för att skapa riktigt bra äventyr/artiklar så måste idén bakom vara nytänkande.

Förut har nämts att tidningen bytte skepnad för att få fler läsare men frågan är ju om det funkar så. Om Expressen skulle se ut som DN men ändå bara hade skvaller inuti så skulle läsarna bara bli lurade och knappast läsa den mer än en gång. För att få optimalt med läsare i längden så bör tidningar se ut som de är. Exemplet oven är kanske lite väl hårt men det visar problemet. Hoppet mellan Fansinet Runan och Runan - Nordens Rollspelstidning gick lite väl snabbt. Men om ni fortsätter att jobba på så kan nog tidningen bli den tidning den ser ut att vara. Bättre layout är det som behövs mest just nu.

/Korp
 
Top