Björn Wärmedal
Björning Wheel
Min SL och jag har börjat diskutera hur vi ska hantera magi i vår nuvarande kampanj. Kampanjen utspelar sig i Eons Mundana, men reglerna är helt slopade. I princip har vi kvar en lista med skills och rullar 1T20. Ganska ofta bryr vi oss inte så noga vad vi har för värden på rollformuläret ens.
Jag är lite kluven i hur jag vill att magin ska fungera.
Å ena sidan har vi bestämt oss för att det ska finnas vildmagiker; folk som helt plötsligt får en magisk förmåga och måste lära sig att hantera denna. Det tycker jag är ett skitcoolt koncept, men som spelare så kan jag uppleva att magin hamnar utanför min kontroll och blir något som drabbar mig snarare än något jag kan använda.
Å andra sidan ska magiakademierna fortfarande existera, men magin i världen håller på att få andra lagar som de inte riktigt fått grepp om än.
Men... hur gör man det här roligt och enkelt? Jag skulle vilja ha någon form av regler att referera till för att hålla balans i spelet.
Jag är lite kluven i hur jag vill att magin ska fungera.
Å ena sidan har vi bestämt oss för att det ska finnas vildmagiker; folk som helt plötsligt får en magisk förmåga och måste lära sig att hantera denna. Det tycker jag är ett skitcoolt koncept, men som spelare så kan jag uppleva att magin hamnar utanför min kontroll och blir något som drabbar mig snarare än något jag kan använda.
Å andra sidan ska magiakademierna fortfarande existera, men magin i världen håller på att få andra lagar som de inte riktigt fått grepp om än.
Men... hur gör man det här roligt och enkelt? Jag skulle vilja ha någon form av regler att referera till för att hålla balans i spelet.