Nekromanti Nya sätt att hantera magi i Eons Mundana?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Min SL och jag har börjat diskutera hur vi ska hantera magi i vår nuvarande kampanj. Kampanjen utspelar sig i Eons Mundana, men reglerna är helt slopade. I princip har vi kvar en lista med skills och rullar 1T20. Ganska ofta bryr vi oss inte så noga vad vi har för värden på rollformuläret ens.

Jag är lite kluven i hur jag vill att magin ska fungera.

Å ena sidan har vi bestämt oss för att det ska finnas vildmagiker; folk som helt plötsligt får en magisk förmåga och måste lära sig att hantera denna. Det tycker jag är ett skitcoolt koncept, men som spelare så kan jag uppleva att magin hamnar utanför min kontroll och blir något som drabbar mig snarare än något jag kan använda.

Å andra sidan ska magiakademierna fortfarande existera, men magin i världen håller på att få andra lagar som de inte riktigt fått grepp om än.

Men... hur gör man det här roligt och enkelt? Jag skulle vilja ha någon form av regler att referera till för att hålla balans i spelet.

Mukwa

Swashbuckler
Vildmagi - FV 0-20: Vid ett lyckat slag gör magin det du avser att göra, men aldrig helt på det sätt du tänkt dig. SL kan med fördel beskriva olika delar i magin för att få till det där okontrollerade. Effekten kan aldrig bli negativ för dig vid ett lyckat slag.

Vid ett misslyckat slag gör magin en massa coola grejer, men aldrig det du tänkt dig, och det får aldrig någon positiv effekt.

Vill ni att den ska vara lite snällare kan ni köra på det här vid misslyckande:
1 över FV - Tillfogar 1-2 poäng smärta/1 KP eller motsvarande komplikation
2 över FV - Tillfogar 5 poäng smärta/2 KP eller motsvarande komplikation
3 över FV - Tillfogar 5 poäng smärta och 5 poäng Trauma. Chockslag måste göras oavsett om det går in på ny rad eller ej.
osv osv

Personligen tror jag att ett så här enkelt system hjälper er att använda vildmagin för nya hinder och äventyrsuppslag. Att reglera den mer skulle mest vara bökigt utan att tillföra så mycket. Vill ni använda den i strid med KP och grejer (smärta, trauma osv) så kör på statsen från nån stridsmagi och beskriv utifrån fantasin. Det är trots allt i berättandet vildmagin har sin styrka.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det där var faktiskt rätt bra riktlinjer. Tack! Jag ska ta upp det som förslag.

Edit: jag vill naturligtvis uppmuntra till fler förslag också :gremsmile: Speciellt vad gäller formaliserad magi.