Nekromanti Nya teotropiska effekter

Virocon

Swordsman
Som nämnt i boken är ju teotropi Skaparkraften, men alla effekter som nämns i regelboken handlar om religionen, så som att välsigna och exkommunicera. Men om det nu är den Ultimata Skaparkraften borde man ju kunna åstadkomma ganska våldsamma effekter med! För att inte tala om helande och så. Även om helande och offensiva effekter används inom andra aspekter så... Hur gick den där effekten i religionsexemplet i regelboken till, vid introduktionen där Tzorcelan ber till Cirza om hjälp och han splittrar marken under trollen varefter de faller ner i avgrunden till? Gudar kan väl, om jag inte missminner mig, endast alstra teotropi? Hjälp till här, tack...

/Osäker angående religionen? Konvertera till
ateismen, ett gratis råd från Sanarijouren.

Jake Steele

Warrior
Det Torze gör rent regeltekniskt är en Gudomlig intervention vilket är Eons svar på teaterns Deus ex machina.

Vad som händer är sedan upp till SL och följer inga regler, precism som en Deus ex machina så träder guden in och räddar personen ur trångmål. Fast på ett sätt som stämmer överens med gudens natur.

RENT regeltekniskt (och helt ointressant) så man kan ju anta att Guden transformerar Teotropi till lämplig aspekt och lägger en lämplig effekt. Eftersom Gudar har väldigt höga värden (Gudomligt höga värden) i Besvärjelse och Transformera och kan alla effekter som SL kan fantisera upp är det inget problem för dem att hjälpa en troende. Teotropin har de ju dessutom redan fått alstrad av tillbedjarna.

Det bör bringa klarhet i det hela.
_öRn

P.S. Deus ex machina är ett uttryck som jag jag tror hör ihop med teater dramer på 1700 eller 1800-talet där handlingen var så invecklad att en gud fick komma ner (hissas ner iklädd fantasifulla kläder) och reda upp situationen. D.S.

Virocon

Swordsman
Översatt till ren svenska betyder det ungefär: Gud genom maskinen, och används förmodligen överallt där mänsklig teknologi fungerar/images/icons/smile.gif. I övrigt så undrar jag bara om man inte skulle kunna väva lite mer överperfekta effekter med teotropi än t. ex. fototropi, och inte bara sådant som berör religionen. Kan man inte typ nedkalla en ängel, eller skapa en ny varelse? Det senare om man då lyckas med Ob1T6
mot teoretisk magi för varje tärning man vill använda till varelsens attribut. Om man skulle fumla slaget kan ju varelsen typ bli j***lirriterad på RP:n och ge honom skambank! Vad tror du? Sen, om man vill hela någon borde man väl kunna använda religionen på något sätt med, utan att blanda in för mycket biotropi, sant? Vad säger du?

Krille

Super Moderator
"Kan man inte typ nedkalla en ängel, eller skapa en ny varelse? Det senare om man då lyckas med Ob1T6 mot teoretisk magi för varje tärning man vill använda till varelsens attribut. "

Nej, "man" kan inte göra det. Guden kan möjligen, och återigen faller det helt i SLs domäner. Vill Gud att en ängel ska uppenbara sig, då uppenbarar sig en ängel. Det är liksom ett typfall av gudomlig intervention.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Virocon

Swordsman
Men det senare då? Den om att framkalla en helt ny varelse?
Visst, det tar ju tid, men om du låter rollpersonen sitta och skriva några veckor och han lyckas med slagen så kan han ju faktiskt få göra det, sant? Sen om han kan kontrollera den är ju en annan sak...

WHaLe

Hero
Att teotropi är den gudomliga skaparkraften är bara en myt som några okunniga trollkarlar (inte ens värdiga att kallas magiker) hittade på för länge länge sedan. Idag (tidigt 1500-tal) vet vi att teotropi med största sannolikhet bara är gudarnas motsvarighet till psykotropi.

Anonym medlem i de Allvetandes brödraskap

<A HREF="http://come.to/whale" target="_new">http://come.to/whale</A>

dream

Hero
Min gode broder,
Du har uppenbarligen inte läst de senaste rönen i frågan, vilka jag, den store Doiminus på mitt sedvanliga humbla sätt lagt fram inför alla de viktiga instanserna i vårt ädla sällskap.
Som en ren välgörehet sammanfattar jag här på ett ytterst ovetenskapligt sätt den tes som fyller en hel volym i en enda simpel mening; Vi vet numera att den mytomspunna Teotropin i själva verket inte är gudarnas motsvarighet till Psykotropi, utan i själva verket ÄR det Psykotropi som till följd av gudarnas långt större mentala förmåga är oerhört mycket mer koncentrerad än vad våra mänskliga magiker kan frambringa.
Om vi vidgar detta perspektiv en aning så inser ju alla och en var att effekterna av dessa rön äro slående; Vi är ändock inte underlägsna gudarna längre. Människan kan sluta buga sig och stå mede mössan i hand, och istället ta sin rättmätiga plats vid de så kallade gudarnas sida!
Ursäkta, måste springa, Daakprästerna bankar på min port...

- Dominus Hybridius.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

Ymir

Liten kantbaron
Re: Gudomligt fummel

Tja, problemet blir ju att guden sannolikt kommer att fummla och orsaka sin egen borttoning. Därför har jag aldrig använt fummelreglerna i Eon. :)

- Ymir, avskyr fummel, speciellt om det effektivt omintetgör alla möjligheter till mäktig magi.

Staffan

Myrmidon

En sak jag funderat på att göra i Eon är att alla färdighetsslag (och andra saker man gör för att lyckas med nåt) sker på Ob3T6, och sedan modifiera FC med ett värde beroende på svårighetsgraden (ungefär som i gamla Drakar, men med Ob3T6 i stället för T20). Det skulle även tillåta att man har modifikationer mindre än den Ob1T6 som är den minsta man kan ha i Eon nu, och som gör en väldig skillnad.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

WHaLe

Hero

Varför inte göra en kombination?? Vill du ha en liten förändring så tar du bara +- ett tal och vill du ha en större förändring så tar du +- en tärning. Lämpligtvis kan man gör som så att en modifiering på +-4 omvandlas till en modifiering på +- ob1t6, eftersom att detta är standard..

WHaLe

Staffan

Myrmidon

På grund av att jag vill ha bort de löjligt höga fummel/misschanserna som finns på höga FN. Oavsett vad man har för FN är sannolikheten att lyckas med ett Ob5T6-slag aldrig högre än ~80% (sannolikheten att slå noll eller en sexa på 5T6), och det är vid oändligt hög FN. Om man håller sig till Ob3T6 med modifikationer på FN hamnar gränsvärdet på ungefär 93% i stället.

Däremot hade jag tänkt använda Ob1T6 = 4 som riktlinje för att konvertera svårigheter till modifikationer, med vissa undantag (såsom stridstekniken "precisionsanfall").

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Ymir

Liten kantbaron
Re: Margarin-Marginal

Jo, jag har själv alltid tyckt att +ob1t6 är en alltför hög marginal i vissa lägen, och har sedan länge använt marginaler som +1, -1,+2,-2 etc i Eon. Vidare har jag som sagt var strukit fummelreglerna helt, och är fantastiskt nöjd med det.

- Ymir, regelmoddare extraordinaire

Virocon

Swordsman
På min ära, insinuerar ni att teotropin teoretiskt sett kan användas till samma saker som psykotropin? Absurt!
Och även om det vore möjligt att det du sa stämmer, hur skulle man kunna använda denna kraft jämfört med psykotropin? Ligger det dessutom så nära övrig magi till hands så borde man väl kunna kongelera filament av denna sort med? Vad innebär egentligen era senaste "nyheter"?

smaffy

Hero
som jag ser det finns det tre stycken intelligenta urkrafter. teotropi, daimotropi och psykotropi. man kan transformera från dem men inte till dem. alla varelser som har ett verkligt psyke (djur och astralvarelser har rellativa psyken, och har heller därför inte möjligheten att alstra något av dessa urkrafter) innehar möjligheten att alstra något av dessa urkrafter, eller ha i alla fall möjligheten att lära sig att alstra dem. demoner och gudar har möjligheten att nedstiga från astralplanet till vår värld. även människor har den möjligheten, mer om det senare. varför gudar kan nedstiga utan hjälp till skillnad från demoner beror antagligen endast på att de har mycket höga värden i mystiska färdigheter. en demon måste få hjälp från en annan varelse för att kunna öppna en port mellan den verkliga världen och astralplanen (en magiker öppnar en port till demonernas plan och sedan identifiera en demon, kolla mystik & magi).

jag tycker att det borde vara möjligt att nedkalla en gud eller ängel mot dess vilja. precis som man gör med demoner. men för att kunna nedkalla en gud måste man ju öppna en port till gudarnas hemplan (eventuellt kan man nog använda samma effekt som man använder vid demonnedkallningen, åker gudarna omkring i astralplanet precis som andar och demoner? om de inte gör det måste man ta fram en ny effekt) och sedan identifiera en gud (få reda på en guds sanna namn, det är möjligt, men svårt. se mystik & magi). när man har gjort det måste man antagligen använda ett skyddspentagram med tillräkligt hög magnitud för att inte bli offer för gudens hat (om ni kollar på effekten 'pentagram' ser ni att man kan göra pentagramet permanent och med andra ord kan man alltså döda en gud om man håller guden fången såpass länge att dess anhängare överger tron)... med andra ord så borde det enligt mina tankar vara möjligt att nedkalla gudar.

jag skrev ovan att människor också kunde manifistera sig på det mundana planet. om ni läser beskrivningarna för schamanism och läser under rubriken spöken så finner ni att andar också kan manifistera sig. de kan däremot inte förändra den normala världen, utan fungerar mest som en illusion. antagligen beror det på att andar som blivit till spöken inte kan särskillt mycket om mystiska färdigheter, men under alla sina år som bunden ande tillslut har lyckats bemästra ett par av dem så att de tillslut har kunnat manifistera sig.

varför demoners fysiska egenskaper (sty, fys, syn etc) är propitionellt mot deras rang beror antagligen på att de kan skapa bättre inkarnationer när de blir smartare. en gud har ju för det mesta extremt starka och uthålliga kroppar, eller inga alls (enda undantaget är i stort sett alla smågudar. se bara på dendär svärdsvingarguden, en vanlig människa kan ha ihjäl hans inkarnation). andar vet inte så mycket om hur man inkarnerar sig själva, det är antagligen därför de inte kan påverka omgivningen och det är nog därför de är transparenta.

det är alltså enligt mig möjligt att nedkalla, döda och stoppa ner gudar i teotropiska generatorer om man anstränger sig tillräkligt mycket. det är också möjligt att skapa en inkarnation av sig själv efter döden om man undviker att tyna bort (andar tynar bort efter ett tag på astralplanet). kan man med andra ord tillräkligt mycket om magi blir man odödlig... i stort sett.

tänk er att ni har daak nedstoppad i er lilla alkemiska artefakt och ni bestämmer er för att en gång för alla göra upp med dendär fyllbulten på er lilla taverna. ni driver fram era 280 teotropiska filament och transformerar sedan alltihop till fototropi, effekten blixt. aj.

Smaffy är jag. blä.

WHaLe

Hero
Anledningen till att vi humanoider inte kan kongelera dessa filament är det samma som att vi inte kan alstra dem; det krävs att en ande, av den typen som kallas gud, alstrar filamenten.
Huruvida gudarna kan kongelera sina filament vet vi ej. Pågrund av att vi inte kan alstra dessa filament själva blir det mycket svårt att forska på detta område, vilket gör att vi ännu inte vet om gudarna kan kongelera eller ej. Gudarna själva skulle aldrig erkänna att de kan kongelera teotropiska filament, eftersom de då skulle erkänna att de endast är kraftfulla andar som låter människorna tro att de har mer makt än vad de egentligen har.

Fortfarande anonym..