som jag ser det finns det tre stycken intelligenta urkrafter. teotropi, daimotropi och psykotropi. man kan transformera från dem men inte till dem. alla varelser som har ett verkligt psyke (djur och astralvarelser har rellativa psyken, och har heller därför inte möjligheten att alstra något av dessa urkrafter) innehar möjligheten att alstra något av dessa urkrafter, eller ha i alla fall möjligheten att lära sig att alstra dem. demoner och gudar har möjligheten att nedstiga från astralplanet till vår värld. även människor har den möjligheten, mer om det senare. varför gudar kan nedstiga utan hjälp till skillnad från demoner beror antagligen endast på att de har mycket höga värden i mystiska färdigheter. en demon måste få hjälp från en annan varelse för att kunna öppna en port mellan den verkliga världen och astralplanen (en magiker öppnar en port till demonernas plan och sedan identifiera en demon, kolla mystik & magi).
jag tycker att det borde vara möjligt att nedkalla en gud eller ängel mot dess vilja. precis som man gör med demoner. men för att kunna nedkalla en gud måste man ju öppna en port till gudarnas hemplan (eventuellt kan man nog använda samma effekt som man använder vid demonnedkallningen, åker gudarna omkring i astralplanet precis som andar och demoner? om de inte gör det måste man ta fram en ny effekt) och sedan identifiera en gud (få reda på en guds sanna namn, det är möjligt, men svårt. se mystik & magi). när man har gjort det måste man antagligen använda ett skyddspentagram med tillräkligt hög magnitud för att inte bli offer för gudens hat (om ni kollar på effekten 'pentagram' ser ni att man kan göra pentagramet permanent och med andra ord kan man alltså döda en gud om man håller guden fången såpass länge att dess anhängare överger tron)... med andra ord så borde det enligt mina tankar vara möjligt att nedkalla gudar.
jag skrev ovan att människor också kunde manifistera sig på det mundana planet. om ni läser beskrivningarna för schamanism och läser under rubriken spöken så finner ni att andar också kan manifistera sig. de kan däremot inte förändra den normala världen, utan fungerar mest som en illusion. antagligen beror det på att andar som blivit till spöken inte kan särskillt mycket om mystiska färdigheter, men under alla sina år som bunden ande tillslut har lyckats bemästra ett par av dem så att de tillslut har kunnat manifistera sig.
varför demoners fysiska egenskaper (sty, fys, syn etc) är propitionellt mot deras rang beror antagligen på att de kan skapa bättre inkarnationer när de blir smartare. en gud har ju för det mesta extremt starka och uthålliga kroppar, eller inga alls (enda undantaget är i stort sett alla smågudar. se bara på dendär svärdsvingarguden, en vanlig människa kan ha ihjäl hans inkarnation). andar vet inte så mycket om hur man inkarnerar sig själva, det är antagligen därför de inte kan påverka omgivningen och det är nog därför de är transparenta.
det är alltså enligt mig möjligt att nedkalla, döda och stoppa ner gudar i teotropiska generatorer om man anstränger sig tillräkligt mycket. det är också möjligt att skapa en inkarnation av sig själv efter döden om man undviker att tyna bort (andar tynar bort efter ett tag på astralplanet). kan man med andra ord tillräkligt mycket om magi blir man odödlig... i stort sett.
tänk er att ni har daak nedstoppad i er lilla alkemiska artefakt och ni bestämmer er för att en gång för alla göra upp med dendär fyllbulten på er lilla taverna. ni driver fram era 280 teotropiska filament och transformerar sedan alltihop till fototropi, effekten blixt. aj.
Smaffy är jag. blä.