Man Mountainman
Storsvagåret
Nya tider, Nya seder, det är arbetsnamnet på ett rollspel jag gått och funderat på en längre tid. Det här är i alla fall konceptet:
Historia
Omkring vårt tidevarv lär sig plötsligt en utvald skara människor att bruka en hittills okänd kraft för att förändra universum utefter sin egen vilja. Omständigheterna får den att komma att kallas "Magi". De personer som först lär sig behärska magi får en sådan fördel gentemot resten av mänskligheten, att de snart underkuvar hela samhället. De blir de stora magikerfamiljerna. De delar jorden mellan sig i stora Territorium, där de härskar oinskränkt.
Snart lär sig även resten av jordens befolkning att använda magi. Ingen blir dock lika mäktig som de första magianvändarna. Det är nämligen så att ens förmåga att använda magi ligger i ens gener. Alla människor kan hänföras till en av sju stora grupper, med ökande grad av magisk förmåga. Grupperna kallas Daudulon. Merparten av jordens befolkning tillhör Daudulon 4. De som tillhör Daudulon 1 kan bara använda små,svaga besvärjelser, medan härskarfamiljernas Daudulon 7:or har otroliga krafter.
Snabbt blir magi den drivande kraften för hela samhället. Den visar sig vara oerhört flexibel och ha tillämpningsområden inom tillvarons alla fält. Därför uppkommer snart en social skiktning, där ens plats i samhällspyramiden i stort sett beror på vilken Daudulon man tillhör. Längst ned ligger de Daudulonlösa, de stackars människor som helt saknar förmågan att använda magi, och som placeras på de allra sämsta och simplaste jobben, eller tvingas till arbetslöshet och liv i slummen. Den stora grå massan, medelklassen, utgörs av Daudulon 4:orna. med sina magiska krafter kan härskarfamiljerna hålla samhället helt i schack, och världen underkastas totalitära kontrollstater.
Magins intåg i verkligheten innebär en otrolig revolution inom alla praktiska områden. När den tillämpas på jordbruket skapar den hittills oanade skördar, och ett överflöd uppstår som skickar vidare mänskligheten till nästa stadium i samhällsutvecklingen, efter jägar- jordbruks- och det industriella samhället. Världen frodas, solsystemet koloniseras, och varje dag hittar man tusentals nya tillämpningsområden för magin. Man skapar maskiner som kan använda magi. Till slut kommer man på den ultimata uppfinningen: en maskin som kan utvinna energi ur magi. En till synes outtömlig energikälla. Alla blir rika. Mänskligheten frodas, allt under de härskande Daudulon 7-familjernas välvilliga insyn. När allt större andel av befolkningen får delar av ett aldrig sinande välstånd suddas de klassgränser som Daudulonnivåerna ursprungligen utgjorde ut allt mer. En utopisk framtid tycks nära förestående. Det finns ingen ände på optimismen.
Då märker härskarfamiljernas forskare något märkligt. Det tycks som att de magiska generatorer, som nu används för att driva varenda liten mutter i solsystemet, långsamt börjat sätta magin ur balans. Plötslig magisk turbulens kan uppstå i interplanetär rymd, och forskarna tror att, inom några år, solsystemets magiska potential kan vara helt utarmad. Härskarfamiljerna ser bara en lösning för att behålla sin maktbas: förbjuda magigeneratorer!
Därefter följer ett långt krig mellan härskarfamiljerna och de, för vilka magigeneratorerna utgör levebrödet. Familjerna går segrande ur striden, och inför ett allmänt förbud mot magigeneratorer som omfattar hela solsystemet. Resultatet blir världsomspännande katastrof, när konventionella energikällor inte längre räcker till för att försörja den bångnande befolkningen. Svältkatastroferna kastar in världen i en tid av ofantliga oroligheter. När överflödet försvinner återfaller samhället i sitt mönster med klassindelning efter Daudulon, men massorna, som smakat överflödets ljuva honung, vill inte finna sig i en tillbakagång. Den ordning som till slut uppstår är osäker som bäst. Hela samhället pyser och jäser.
Nutid
Rollpersonerna spelar alltså invånare i denna framtida värld, där magin är den gemensamma nämnaren för hela den mänskliga civilisationen. Det genomgripande temat är social oro, samt de tänkbara tillämpningsområdena för magi i en modern värld.
Vad jag främst är ute efter är förstås synpunkter (och ni får gärna ställa frågor). Jag har också en specifik fundering som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Regler
Rollpersonsgenereringen hade jag tänkt skulle fungera så att man har två typer av poäng, vanliga Rollpersonspoäng och speciella Daudulonpoäng (ju högre Daudulon, desto fler Daudulonpoäng). Dessa kan sedan spenderas på vanliga Färdigheter. Genom att spendera Daudulonpoäng på normala färdigheter abstraherar man magins många vardagliga och fackmässiga tillämpningsområden. Slutligen kan dock Daudulonpoängen spenderas på specifika magifärdigheter (ungefär motsvarande besvärjelser, fast lite bredare). Jag vill ha ett ganska enkelt magisystem där magin kan ses som ett vardagligt verktyg snarare än en mystisk konst. Därför tänkte jag mig att besvärjelser skulle fungera som vanliga Färdigheter. De har alltså ingen ”begränsande faktor” (som DoD:s psy-poäng). Man bara slår mot Färdighetsvärdet och ser om man lyckas göra det man tänkte (och man kan inte ”försöka igen”, förstås). Hur tror ni det skulle fungera?
Tacksam för alla kommentarer och svar.
Historia
Omkring vårt tidevarv lär sig plötsligt en utvald skara människor att bruka en hittills okänd kraft för att förändra universum utefter sin egen vilja. Omständigheterna får den att komma att kallas "Magi". De personer som först lär sig behärska magi får en sådan fördel gentemot resten av mänskligheten, att de snart underkuvar hela samhället. De blir de stora magikerfamiljerna. De delar jorden mellan sig i stora Territorium, där de härskar oinskränkt.
Snart lär sig även resten av jordens befolkning att använda magi. Ingen blir dock lika mäktig som de första magianvändarna. Det är nämligen så att ens förmåga att använda magi ligger i ens gener. Alla människor kan hänföras till en av sju stora grupper, med ökande grad av magisk förmåga. Grupperna kallas Daudulon. Merparten av jordens befolkning tillhör Daudulon 4. De som tillhör Daudulon 1 kan bara använda små,svaga besvärjelser, medan härskarfamiljernas Daudulon 7:or har otroliga krafter.
Snabbt blir magi den drivande kraften för hela samhället. Den visar sig vara oerhört flexibel och ha tillämpningsområden inom tillvarons alla fält. Därför uppkommer snart en social skiktning, där ens plats i samhällspyramiden i stort sett beror på vilken Daudulon man tillhör. Längst ned ligger de Daudulonlösa, de stackars människor som helt saknar förmågan att använda magi, och som placeras på de allra sämsta och simplaste jobben, eller tvingas till arbetslöshet och liv i slummen. Den stora grå massan, medelklassen, utgörs av Daudulon 4:orna. med sina magiska krafter kan härskarfamiljerna hålla samhället helt i schack, och världen underkastas totalitära kontrollstater.
Magins intåg i verkligheten innebär en otrolig revolution inom alla praktiska områden. När den tillämpas på jordbruket skapar den hittills oanade skördar, och ett överflöd uppstår som skickar vidare mänskligheten till nästa stadium i samhällsutvecklingen, efter jägar- jordbruks- och det industriella samhället. Världen frodas, solsystemet koloniseras, och varje dag hittar man tusentals nya tillämpningsområden för magin. Man skapar maskiner som kan använda magi. Till slut kommer man på den ultimata uppfinningen: en maskin som kan utvinna energi ur magi. En till synes outtömlig energikälla. Alla blir rika. Mänskligheten frodas, allt under de härskande Daudulon 7-familjernas välvilliga insyn. När allt större andel av befolkningen får delar av ett aldrig sinande välstånd suddas de klassgränser som Daudulonnivåerna ursprungligen utgjorde ut allt mer. En utopisk framtid tycks nära förestående. Det finns ingen ände på optimismen.
Då märker härskarfamiljernas forskare något märkligt. Det tycks som att de magiska generatorer, som nu används för att driva varenda liten mutter i solsystemet, långsamt börjat sätta magin ur balans. Plötslig magisk turbulens kan uppstå i interplanetär rymd, och forskarna tror att, inom några år, solsystemets magiska potential kan vara helt utarmad. Härskarfamiljerna ser bara en lösning för att behålla sin maktbas: förbjuda magigeneratorer!
Därefter följer ett långt krig mellan härskarfamiljerna och de, för vilka magigeneratorerna utgör levebrödet. Familjerna går segrande ur striden, och inför ett allmänt förbud mot magigeneratorer som omfattar hela solsystemet. Resultatet blir världsomspännande katastrof, när konventionella energikällor inte längre räcker till för att försörja den bångnande befolkningen. Svältkatastroferna kastar in världen i en tid av ofantliga oroligheter. När överflödet försvinner återfaller samhället i sitt mönster med klassindelning efter Daudulon, men massorna, som smakat överflödets ljuva honung, vill inte finna sig i en tillbakagång. Den ordning som till slut uppstår är osäker som bäst. Hela samhället pyser och jäser.
Nutid
Rollpersonerna spelar alltså invånare i denna framtida värld, där magin är den gemensamma nämnaren för hela den mänskliga civilisationen. Det genomgripande temat är social oro, samt de tänkbara tillämpningsområdena för magi i en modern värld.
Vad jag främst är ute efter är förstås synpunkter (och ni får gärna ställa frågor). Jag har också en specifik fundering som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.
Regler
Rollpersonsgenereringen hade jag tänkt skulle fungera så att man har två typer av poäng, vanliga Rollpersonspoäng och speciella Daudulonpoäng (ju högre Daudulon, desto fler Daudulonpoäng). Dessa kan sedan spenderas på vanliga Färdigheter. Genom att spendera Daudulonpoäng på normala färdigheter abstraherar man magins många vardagliga och fackmässiga tillämpningsområden. Slutligen kan dock Daudulonpoängen spenderas på specifika magifärdigheter (ungefär motsvarande besvärjelser, fast lite bredare). Jag vill ha ett ganska enkelt magisystem där magin kan ses som ett vardagligt verktyg snarare än en mystisk konst. Därför tänkte jag mig att besvärjelser skulle fungera som vanliga Färdigheter. De har alltså ingen ”begränsande faktor” (som DoD:s psy-poäng). Man bara slår mot Färdighetsvärdet och ser om man lyckas göra det man tänkte (och man kan inte ”försöka igen”, förstås). Hur tror ni det skulle fungera?
Tacksam för alla kommentarer och svar.