Nekromanti Nya tråden om OT-forumet där man också får diskutera

Status
Not open for further replies.

MandaWall

Veteran
cogitare;n195361 said:
Hmmm, kanske trådnedskräpning (säg till i så fall så raderar jag meddelandet) men jag får känslan att ju längre man håller OT-forumet stängt så kommer andra forum sakta att förvandlas till OT-forumet. Min gissning (baserat på nylig aktivitet) är att just det här forumet (ie. 'Rollspel.nu') kommer bli 'OT by proxy' för det är tillräckligt luddigt vad som kan/bör/får diskuteras här. Ett andra alternativ skulle kunna vara att det blir 'Kultur'-forumet (som lite har hintats om i tråden som låstes).

Nåväl, mest en stilla observation.

Cog.

PS! Jag tycker uppdelning av OT-forumet i en politisk och icke-politisk del låter vettig. DS!
Det är en jätte bra ide! Dela upp forumet på en politiskt och ett inte politiskt. Då kan de som bara vill klappas på ryggen dföör sina politik åsikterr få klappa på sig utan att vi som är på rollspels forumet för att prata om rollspel behöver drunkna när folk vill ha klappar på ryggen för att de röstar på sitt favorit parti

<3

Ond bråd död

Swashbuckler
RasmusL;n195377 said:
Jag tycker att det låter otroligt privilegierat att gömma undan diskussionerna om feminism när vi har en så stark, bra och konstruktiv front för detta inom spelhobbyn driven av de som lider av rådande normer.

Som sagt, ämnet slinker ut på andra forum när OT ä'r stängt. :)

Ser inte riktigt hur det är privilegierat (kan inte ens stava till ordet trots alla år här på forumet utan fick copypastea rasmusLs stavning:p) dock.

Sen är väl inte tillgången på stark front ett argument. Ska feminism bara diskuteras om "den rätta sidan" har övertaget? Låter lite konstigt.

RasmusL

Champion
cogitare;n195386 said:
Om jag minns rätt så handlade att man tog bort OT-inläggen från 'Senaste inlägg' inte om att gömma undan dessa diskussioner för att redaktionen tycker de frågorna är oviktiga. Utan snarare att de blev så pass frekventa att 'Senaste inlägg' främst handlade om politiska frågor (snarare än rollspel, sen finns det en gråzon så klart där man har ett politiskt motiv med sitt spelande eller det spel man skapar men det är en gränsdragning som redaktion/mods får göra helt enkelt).

Det började helt enkelt mer bli ett forum för politiska diskussioner om olika brännämnen (lite som den här tråden håller på att bli inser jag) snarare än en diskussion om rollspel (som Krille nämner några poster upp i just den här tråden).

Eller så minns jag det iaf.

Cog.
...men så var det inte :)

Det har gång på gång på gång på gång bevisats siffervägen att det är en extrem minoritet av trådar och inlägg som handlar om politik i första hand. Forat har aldrig varit ens nära att domineras av annat än rollspel :)

Ond bråd död

Swashbuckler
Impetigo;n195381 said:
Du måste inte definiera dig. I sociala medier är det i dag många som sammanblandar yttrandefrihet med någon slags "plikt" att uttrycka sin åsikt till varje pris oavsett hur dåligt underbyggd, förvirrad, tokig, oinsatt eller frånstötande den är.

Du måste inte berätta om hur du ser på olika saker, du måste inte berätta vem du är, vilken syn du har på olika frågor eller vilka egenskaper man kan applicera på din person.

Du borde inse att du skämmer ut dig gång på gång med allt det förvirrade svammel du lägger ut på detta forum, du borde inse att det är dålig ton och etikett att hålla på så, du borde upphöra med detta: För min skull, för din egen skull, för allas vår skull.

Tack på förhand!
Oj. Det var ett tråkigt inlägg att läsa.

Jag menade bara att som svar på Krilles konstaterande om ideologi så ville jag säga att hans uppfattning om mig inte riktigt stämde, och att när jag nu säger vad jag inte är så hör det på nåt vis till att faktiskt avslöja var jag står. Det var det jag menade med "måste".

Edit: Tycker 48 timmar var lite väl snällt. I vanliga fall brukar det där ge en vecka iaf. Konstigt hur det kan bli...

RasmusL

Champion
MandaWall;n195391 said:
Det är en jätte bra ide! Dela upp forumet på en politiskt och ett inte politiskt. Då kan de som bara vill klappas på ryggen dföör sina politik åsikterr få klappa på sig utan att vi som är på rollspels forumet för att prata om rollspel behöver drunkna när folk vill ha klappar på ryggen för att de röstar på sitt favorit parti

<3
Ni som upplever att ni drunknar rekommenderas höja blicken från vattenglaset. Om 0,5 % av inläggen stör dig, deltag inte i de trådarna!

Krille

Super Moderator
Ond bråd död;n195387 said:
Men hur funkar det om den varnade startar en ny tråd i samma ämne för att kunna diskutera? Kanske inte är något egentligt problem om ingen hänger på, men det känns som de borde göra det.
Nya trådar efter låsta trådar brukar leda till att diskussionen hettar upp igen, fler personer bannas, fler trådar låses, och fler användare blir sura.

Efter en tid brukar ett par rättshaveristiska trådar om onda moderatorer dyka upp i rollspel.nu-forumet, fler personer brusar upp sig, fler trådar låses och fler användare blir sura.

Jag har ingen anledning att det skulle skilja sig bara för att de nya trådarna dyker upp pga att enskilda användare blir utslängda från en tråd snarare än att tråden låses.

anth

Vetefan
RasmusL;n195372 said:
Den enkla lösningen är väl att helt och hållet banna användare som visat sig problematiska över tid? Jag ser hellre att jag försvinner än att forumet vingklipper alla kritiska diskussioner som inte faller vita män på läppen.
"It takes two to tango": Jag tänker inte peka ut enskilda individer, men vill ändå påpeka att det finns personer på bägge sidor barrikaderna som inte håller sig i skinnet.

Jag tycker att frågor om feminism/sexism, både i samhället i allmänhet och inom rollspelsrörelsen, är jätteviktiga. Men de diskussioner vi har här på forumet är sällan konstruktiva och liknar mer pajkastning än något annat. Jag avskyr tanken på att behöva permabanna någon och jag är säker på att Redaktionen är av samma åsikt.
Jag önskar av hela mitt hjärta att folk kunde sluta kasta pajer på varandra i det vardagsrum som rollspel.nu är och istället sätta sig ner och föra konstruktiva diskussioner. Men vi har gång på gång visat att vi inte är kapabla till att föra civiliserade samtal i möblerade rum.

Rasmus, jag vill hemskt gärna ha kvar dig här på rollspel nu. Jag älskar sättet som du brinner för viktiga frågor, men jag avskyr samtidigt sättet som du emellanåt formulerar dig på. Samtliga inlägg som du blivit bannad för kan jag skriva om på ett sätt så att ingen moderator har något att säga till om dem, samtidigt som ditt budskap inte går förlorat - det är alltså inte budskapet du sprider som gör att du blir bannad, utan sättet du formulerar dig på.

Krille

Super Moderator
RasmusL;n195394 said:

Det har gång på gång på gång på gång bevisats siffervägen att det är en extrem minoritet av trådar och inlägg som handlar om politik i första hand. Forat har aldrig varit ens nära att domineras av annat än rollspel :)
Den extrema minoriteten trådar låg konstant i topp på "senaste inlägg" dock. Att den sortens trådar är i statistisk minoritet motsäger inte att de dominerar "senaste inlägg".

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mitt största problem med detta är att rollspel.nu ses som ett otrevligt ställe där folk bråkar. Det är på grund av ett fåtal användare och ett fåtal trådar, men ändock så är det ett rykte forumet dras med.

Bråken gör också många andra användare oroliga, vilket i sin tur påverkar deras deltagande. Det här är inte endast en fråga om att låta några personer bråka om ett visst ämne, utan även den påverkan deras grälsjuka har på resten av forumet.

Den påverkan anser jag inte är i proportion till bråken i sig, men jag kan inte blunda för att bråken gör rollspel.nu till en sämre mötesplats.

/Magnus

Ond bråd död

Swashbuckler
Krille;n195399 said:
Nya trådar efter låsta trådar brukar leda till att diskussionen hettar upp igen, fler personer bannas, fler trådar låses, och fler användare blir sura.

Efter en tid brukar ett par rättshaveristiska trådar om onda moderatorer dyka upp i rollspel.nu-forumet, fler personer brusar upp sig, fler trådar låses och fler användare blir sura.

Jag har ingen anledning att det skulle skilja sig bara för att de nya trådarna dyker upp pga att enskilda användare blir utslängda från en tråd snarare än att tråden låses.

Kanske. Men i det fallet finns ju den gamla tråden kvar och är troligen betydligt fredligare som folk kan fortsätta att diskutera i. Den utslängdes tråd "behövs" inte på samma sätt då. Man kan diskutera ämnet utan att byta tråd, och då faktiskt diskutera och inte bråka.

Men nu när modsen ändå är här i tråden: skulle det vara ok att starta en tråd och skriva "person X får inte deltaga i den här tråden"?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ond bråd död;n195404 said:
Men nu när modsen ändå är här i tråden: skulle det vara ok att starta en tråd och skriva "person X får inte deltaga i den här tråden"?
Spontant säger jag "nej".

/Magnus

Ond bråd död

Swashbuckler
Krille;n195402 said:
Den extrema minoriteten trådar låg konstant i topp på "senaste inlägg" dock. Att den sortens trådar är i statistisk minoritet motsäger inte att de dominerar "senaste inlägg".
Jo, som jag minns det så var det periodvis som det var någon tråd som blev populär och dominerade senaste inlägg-listan. Oftast var det också en infekterad tråd.

Sen tror jag att OT-forumet blivit betydligt mindre aktivt efter ändringen som dolde den i listan.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ond bråd död;n195404 said:
Instämmer med Magnus Seter.

Dessutom skulle det helt säkert leda till att X startar en egen tråd om samma ämne som han eller hon får vara med och diskutera i, och det gör ingen gladare.

Ond bråd död

Swashbuckler
Vad tror modsen om lösningen som jag och cog pratar om då? Det kan ju vara värt att testa. Jag tror mycket av bråken beror på att de "känsliga" ämnena aldrig diskuteras "klart" utan bara hinner till stadiet när folk blir förbannade, varje gång!

Mina trådar på OT var lite kontroversiella för forumet, men det är ändå ämnen som jag tror de flesta egentligen håller med mig om i mycket. Inte allt, men mycket. Just för att de var så kontroversiella och tabu i en viss mening, så börjar diskussionen med en våg av kritik och en del rent hat faktiskt, men jag kände att det är bara ett förstadium innan man kan börja argumentera kring ämnet som vilket annat. Visst det var någon enstaka som förstörde trådarna, men jag fick känslan av att vi var nära en riktig diskussion precis innan låsningarna.

Nog tappade jag behärskningen nån gång jag med, men det får man ha överseende med med tanke på hur jag möttes. Det är lätt att dras med i den där polariseringen, vi mot dom, i ett sånt läge. Det är därför väldigt betydelsefullt när mindre svartvita skribenter kommer in i tråden, vilket skedde innan låsningarna. Då får diskussionen en mer nyanserad stil och det finns någon att diskutera med som inte bara säger nej till allt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Gurgeh;n195411 said:
Dessutom skulle det helt säkert leda till att X startar en egen tråd om samma ämne som han eller hon får vara med och diskutera i, och det gör ingen gladare.
Eller skiter i portningen och postar i alla fall, trots eventeulla hot om avstängningar.

Eller att somliga helt sonika alltid skulle bli portade från alla trådar av somliga andra för att de senare somliga inte gillar de första somliga, oavsett ämne.

Ond bråd död

Swashbuckler
Gurgeh;n195411 said:
Instämmer med Magnus Seter.

Gissade det. Det är lite för mkt utpekande.

Men jag vet inte om det är ett problem med ytterligare en tråd i ämnet. Möjligen kunde det vara krav på att den som startar "sin" version av en tråd också måste stänga ute den förra trådens skapare. Så då har man skiljt grälmakarna åt och kan ändå diskutera ämnet.

Cissi

Up to no good.
Den enda, ENDA!, anledningen där det enligt mig är okej att neka annan forumit att delta är trådar som handlar om specifika äventyr man spelleder och vill ha tips kring och där man ber spelarna att inte läsa eller delta. För att de inte ska bli spoilade eller få veta saker som bara SL ska veta. Deltar/läser de ändå så är det ju upp till dem men det är den enda situation jag ser där man får be folk att inte delta.

Krille

Super Moderator
Ond bråd död;n195415 said:
Vad tror modsen om lösningen som jag och cog pratar om då? Det kan ju vara värt att testa. Jag tror mycket av bråken beror på att de "känsliga" ämnena aldrig diskuteras "klart" utan bara hinner till stadiet när folk blir förbannade, varje gång!
Ta dom på fejsbok, eller på slumpvist valt politikforum.

anth

Vetefan
RasmusL;n195394 said:

Du har tyvärr fel i den här frågan och Krille har rätt.
OT-forumet försvann från senaste inlägg av exakt samma anledning Varulvsforumet försvann.
Även om det inte skapas så många trådar i dessa forum så skrivs det ett dussin inlägg i timmen där när trådarna är aktiva, därför kommer de alltid hamna bland topp tre bland senaste inlägg - vilket "skymmer" övriga trådar som handlar om rollspel.

Å andra sidan ser jag inget direkt problem med att OT-forumet är dolt bland senaste inlägg.
De som är intresserade av vad som skrivs i OT prenumererar på det forumet och får reda på vad som händer där lika effektivt som om det hade synts bland senaste inlägg.

cogitare

Swashbuckler
Krille;n195421 said:
Ta dom på fejsbok, eller på slumpvist valt politikforum.
Notera att min "lösning" inte handlade om att sikta in sig specifikt på trådar som är politiska (eller annat brännande ämne) till sin natur. Utan helt enkelt kunde vara ett sorts försteg till att börja banna folk för mindre övertramp. Jag har, som sagt, sett detta förfarande appliceras på rpg.net till synes framgångsrikt.

Se det som ett förslag till redaktionen. Om så önskas kan jag skicka det via någon mer officiell kanal.

Cog.

Status
Not open for further replies.