Nekromanti Nya unga rollspelare

talgboll

Rollspelskollektivet
Jag har lite planer på att göra ett mikrorollspel som ska fungera som ett första nybörjarspel för unga spelare (12-13-åringar). Jag vet att det redan finns flera men mitt kommer inte att se ut så.

För det första vägrar jag använda våld, vilket jag inte tycker hör hemma i spel för barn.

Så, om du har barn som är i den här ålder, vad tror du de hade velat spela? Om du tänker tillbaka på när du var i den åldern, vad hade du velat spela?

Jag vet att frågorna är väldigt breda (mekanik, karaktärer, genre, setting, regler, props etc) men jag vill bara göra en första sondering och se hur de resonerar med andras. Anything goes! Tack!

talgboll

Rollspelskollektivet
Zoth-Ya;n167131 said:
Jag har en dotter i den ålder och haft en son i den. Tyvärr så vill dom nog helst spela VÅLD.
:)

Haha japp, jag vet. Därför kul utmaning att göra intressant spel utan. Har även andra grundprinciper men det får vänta lite :) Tack!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Utforskning! Tänk Portal, typ. Pusseldungeons.

Fast de vi haft med på Grottröj har trivts jättebra med helt vanliga dungeons, monster inkluderade.

talgboll

Rollspelskollektivet
Björn Wärmedal;n167137 said:
Utforskning! Tänk Portal, typ. Pusseldungeons.

Fast de vi haft med på Grottröj har trivts jättebra med helt vanliga dungeons, monster inkluderade.

Tack! Ja, utforska (som lärare kategoriserar jag det som nyfikenhet) är fan skitbra! :) Ska dock inte ha en SL, så det kräver fiffig mekanik eller bra stöd.

kwarnberg

Swordsman
Vad gillar de för filmer och böcker? Försök knyta an till deras andra intressen. Gillar de dinosaurier kanske ett slags Jurassic Park-inspirerat äventyr kan vara spännande? Är de förtjusta i rymden finns ju gott om möjligheter att besöka andra världar och utforska, eller hitta gamla skeppsvrak fullt med hemligheter. Jag tror att vägen till ungdomars intresse ligger i deras intressen, så att säga. Å andra sidan är detta rena spekulationer från min sida. Jag kan ingenting om barn.

talgboll

Rollspelskollektivet
Guran89;n167140 said:
Vad gillar de för filmer och böcker? Försök knyta an till deras andra intressen. Gillar de dinosaurier kanske ett slags Jurassic Park-inspirerat äventyr kan vara spännande? Är de förtjusta i rymden finns ju gott om möjligheter att besöka andra världar och utforska, eller hitta gamla skeppsvrak fullt med hemligheter. Jag tror att vägen till ungdomars intresse ligger i deras intressen, så att säga. Å andra sidan är detta rena spekulationer från min sida. Jag kan ingenting om barn.
Jag tror också att setting är viktig. Många närmare sig fiktion på det sättet. Man gillar miljön. För att återigen referera till mitt yrka så måste man alltid utgå ifrån vad ungarna kan (förförståelse) när man vill påverka (undervisa) något nytt. Jag tänker mig en generisk fantasymiljö men det är nog inte dumt att ha någon form av stöd att låta dem ändra setting efter intresse utan att behöva ändra något annat ja - tack!

olaberg

Hero
Ska det få förekomma våld i spelet (att riskera att bli utsatt för)? Då kan ju strategier för att undvika våld vara intressanta. Samarbeta med list mot storotäckingen. (Med det sagt tror jag det är bra med sagor som innehåller våld, däremot ska man försöka undvika excesserna).

talgboll

Rollspelskollektivet
olaberg;n167142 said:
Ska det få förekomma våld i spelet (att riskera att bli utsatt för)? Då kan ju strategier för att undvika våld vara intressanta. Samarbeta med list mot storotäckingen. (Med det sagt tror jag det är bra med sagor som innehåller våld, däremot ska man försöka undvika excesserna).
Fortfarande löst i kanterna men karaktärerna ska inte själva utöva våld nej. Tror inte heller våld ska förekomma alls nej. Jag gillar inte att våld/hot om våld alltid ska vara det som skapar drama och spänning. Det finns massor med andra incitament :) Fokus ska ligga på samtal, samarbete, påhittighet och uppoffringar är min första tanke.

God45

#PrayersForBahakan
Jag rollspelade inte förrän jag var vuxen och tror inte jag hade fått ut vad jag gillar med rollspel som barn... Men jag spelade en massa tv-spel som barn. Så vad spelade jag när jag var 12 till 13?

Så inte bara våld men också sex. För det är vad 13 åringar gillar.

Ditt problem här är att du genom att säga "Jag rycker inte detta eller det här är lämpligt för målgruppen" ser ner på målgruppen. Du verkar inte förstå mognadsgraden hos din målgrupp eller vad de är intresserade av utan har en skönmålad bild av barndomen som magisk och oskyldig. Att säga att du gör ett spel för barn är redan där att missförstå din målgrupp för samhället varken ser eller behandlar 13 åringar som barn och de varken ser sig själva så eller vill se sig så.

Plus, varför behöver en 13 åring ett speciellt rollspel? Alltså, jag är en elitist och tycker i hemlighet inte man kan rollspela ordentligt utan att vara brett beläst inom idéhistoria, filosofi eller flera andra områden. Men de flesta vuxna är inte det heller och som 13 åring är man i åldern där man läser Shakespeare, filosofi och är på väg genom den västerländska kulturella kanonen. Det är åldern där man upptäcker klassiska filmer och där man börjar bredda sin musik smak. Varför säga "Ni är barn! Ta förenklade saker för barn istället för riktiga rollspel! Oh, och inget våld eller sex för det är ni för små och oskyldiga för!"?

anth

Vetefan
God45;n167151 said:
Så inte bara våld men också sex. För det är vad 13 åringar gillar.
Jag håller med God45 här.
Barn som inte gillar våld är 7-8 år.
Personer som är 12-13 år är tonåringar.

@talgboll: Det är helt OK om du vägrar använda våld, men då får du ändra målgruppen till 7-8 år.

talgboll

Rollspelskollektivet
Jag håller inte med ett enda ord av vad du skriver God45, så jag tänker inte ens börja diskutera med dig men tack för ditt inlägg.

talgboll

Rollspelskollektivet
anth;n167156 said:
Jag håller med God45 här.
Barn som inte gillar våld är 7-8 år.
Personer som är 12-13 år är tonåringar.

@talgboll: Det är helt OK om du vägrar använda våld, men då får du ändra målgruppen till 7-8 år.
Fast som jag skrev, premissen är "Inget våld" och åldersgruppen är 12-13 år. Det är liksom fastlaget från början och inget som jag vill diskutera men tack ändå.

God45

#PrayersForBahakan
Även om man vill undvika att rikta spelet mot tonåringar så bör det vara eftersom man riktar sig mot preadolescence målgruppen. Men då kommer vi in skakigt territorium kulturellt och socialt eftersom den målgruppen inte varit definierad särskilt länge och fortfarande till stor del är i flux. Men även då är det ett misstag att tala ner till dem.

JJoghans

Regelknackare
Jag måste nog hålla med dog45. Jag hade personligen inte "skurit bort" våld ur spelet bara för att spelarna är minderåriga. Hade det handlat om mindre barn, t.ex. kring 5-8 år, hade det varit en sak, men tweens har inga problem med att hantera våld, och de har inte några större problem med att greppa komplexa regler. Att utforska våld är en lika stor del av uppväxten som att utforska andra saker, och vad kan vara bättre än att få utlopp för sina mörka sidor på ett icke-våldsamt sätt? Som SL har du dessutom enorma möjligheter att problematisera våldet och få kidsen att tänka en loop extra kring det.

God45

#PrayersForBahakan
Dazumal;n167164 said:
Jag måste nog hålla med dog45. Jag hade personligen inte "skurit bort" våld ur spelet bara för att spelarna är minderåriga. Hade det handlat om mindre barn, t.ex. kring 5-8 år, hade det varit en sak, men tweens har inga problem med att hantera våld, och de har inte några större problem med att greppa komplexa regler. Att utforska våld är en lika stor del av uppväxten som att utforska andra saker, och vad kan vara bättre än att få utlopp för sina mörka sidor på ett icke-våldsamt sätt? Som SL har du dessutom enorma möjligheter att problematisera våldet och få kidsen att tänka en loop extra kring det.
Du fick mitt namn fel :( Då funkar inte referensen :(

Men för att fortsätta på det tidigare spåret. Jag kan inte komma på ett enda av mänsklighetens stora kulturella verk som inte innehåller våld eller död eller sex. Inte ett enda. Kan någon annan göra det? Inte ens om vi begränsar det till saker ämnade för barn. Disney är våldsamt as fuck tex.

talgboll

Rollspelskollektivet
Den här tråden håller på att spåra. Snälla, visa respekt. Jag har givit premisserna, jag har varit tydlig med frågorna. Jag önskar inget derail om våld i kultur. Har ni inget ni kan bidra med för de förutsättningar jag skrev i inledningsposten, så ber jag är skriva någon annanstans. Tack.

Krille

Super Moderator
Moderering:

Sluta ifrågasätta talgbolls premisser. Har hen sagt "inget våld", låt bli att försöka tvinga in våld i hens premisser! Så när ni gör det är det respektlöst och ogint.

Vi har till och med ett antal riktlinjer i reglerna om just detta:

Reglerna said:
3. Kapa inte trådar. Att få en tråd att glida iväg från ursprungsämnet kan lätt irritera trådstartaren och övriga som är inblandade i diskussionen. Om du absolut måste diskutera ett annat ämne, hitta en lämplig tråd eller starta en egen.

4. Skräpa inte ner trådar. Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.
Dessutom gäller fortfarande "Don't be a dick"-regeln. Så sluta upp med att ifrågasätta talgbolls preferenser, nu! Den som fortsätter att käfta emot talgbolls uttryckliga preferenser i den här tråden åker ut i minst 48 timmar.

olaberg

Hero
@talgboll: vad tänker du dig ska driva "sense of urgency"? Vad är spelarnas gemensamma syfte? Om de ska agera under press (vilket kan göra spelet spännande) vad ska utgöra pressen/förlusträdslan? Kan figurerna ha ackumulerat något som riskeras att berövas dem om de inte agerar smart och tillsammans?

Jag tänker att utforskning är kul, och att hoarda grejer är kul. Ett hot skulle ju kunna vara tidspress, att det gruppen har samlat ihop riskerar att förlora i värde efter en viss tid.

Medkänsla är kul. Det kan vara någon annan som hotas av någon form av våld eller förtryck, och att man ska ut och rädda.

Knäcka gåtor och förstå sammanhang är kul. Man kan utforska olika falangers drivkrafter och försöka hitta win-win-lösningar.

Samla ihop mysko artefakter över hela jordklotet? Artefakterna har hamnat på olika spännande platser och spelarna måste interagera med folk från en massa olika kulturer, hjälpa dem och få ledtrådar i utbyte, avvärja ett anfall (kan vara ett anfall av skogsskövlare mot de människor som bor i skogen, behöver inte vara blanka vapen). Antingen i vår värld eller i en parafras.

Nu känner jag att jag ramlar in i facket "pedagogiska uppfostrande PK-spel som kan användas i skolan under en temadag", men det behöver inte vara fel. Bara man gör det kul.

God45

#PrayersForBahakan
Okej, så låt oss utesluta våld men försöka hitta något som är intressant för målgruppen. Då har vi sex kvar. Så jag hade fokuserat det här på dramatiska förhållanden, självmord när folk inte älskar en, skrikmatcher över otrohet och att man spelar karaktärer som mer eller mindre är emetoionella självmordsbombare som drar andra med en i fallet.
Vid 13 hade jag nog gillat att fluffet var antingen Shakespearianskt (men det blir svårt utan mord och fäktning som du ju inte vill ha) eller vampyrer (men det är lite mycket gammal skåpmat nuför tiden).