Nekromanti Nya uppväxtperioder

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Håller till min nya modul på att utveckla nya uppväxtperioder i U-landsmiljö, har inte regelboken här så jag undrar om någon vänlig själ kan kolla upp hur många färdighetsenheter som grundboken ger, samt om detta anses som tillräckligt, eller om det finns skäl att dela ut fler >
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Skulle rekomendera att du ändrar om hela systemet med uppväxtperioderna till mer likt en yrkesperiod med framgångsslag etc.

Skulle inte skada om de innehöll mer enheter än standrard uppväxtperioden eftersom N2 har ganska lite enheter jämfört med EON.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Smygreklam [halv-OT]

Jag har faktiskt gjort ett alternativt system som nog uppfyller samtliga av de krav du nämnde. Håll till godo!

(För övrigt så kräver jag feedback av alla som läser det)
 

Desticado

Veteran
Joined
4 Apr 2003
Messages
68
Location
Västerås (Bjurhovda)
Uppväxten & Skolgången

Tjena DAKRilla

Läste igenom dina papper som du bifogade i "smygreklam" och jag tycker att det är väldigt bra skrivet men jag tar nog och håller mig till grundboken's regler ett tag till...Inte för att jag tycker det är svårt att förstå dina papper men jag tänker på min spelgrupp som alla är grönisar när det gäller rollspel...Sen var det en annan sak som bekymrar mig och det är varför du inte skriver (15/20/25) utan (25/20/15)

Ja det var allt jag hade på hjärtat för tillfället hade bra nu
H Desticado
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Uppväxten & Skolgången

"Sen var det en annan sak som bekymrar mig och det är varför du inte skriver (15/20/25) utan (25/20/15)"

Så här resonerar jag:

En misslyckad skolgång innebär oftast att man på sin fritid lägger ner mindre tid på sina studier och mer tid på annat samtidigt som man dessutom ofta skolkar. Därför får man mer "valfria" enheter, som man kan lägga på både uppväxt-och skolfärdigheterna, fast med vissa begränsningar på sistnämnda.

En lyckad skolgång däremot innebär oftast att man lagt ner mer av sin fritid på studier och att man skött sig på skolan och inte skolkat nämnvärt. Därför får man mindre av de tidigare nämnda "valfria" enheterna och mer "automatiska" enheter på specifika skolfärdigheter samtidigt som man kan lägga mer av sina "valfria" färdigheter på skolfärdigheterna.

En framgångsrik skolgång fortsätter på samma sätt. Ännu mindre fritid ger mindre skolenheter men mer automatiska enheter samtidigt som man faktiskt kan lägga alla "valfria" enheter man har på skolfärdigheterna.

Nu är detta självklart inte helt realistiskt och funkar bara på det generella fallet, men grundreglerna tyckte jag inte alls gav tillräckligt med enheter och dessutom var de inte utspridda på ett vettigt sätt så man kunde ju vara totalt värdelös på massa skolämnen medan man var väldigt kunnig inom ett fåtal. Nu får man åtminstone grundläggande kunskaper inom ett flertal ämnen samtidigt som man fortfarande kan balansera kunskapen mellan uppväxt- och skolfärdigheterna, eller med andra ord fritid eller skola.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Re: Uppväxten & Skolgången

Intressant arbete Dakrilla. Jag har också använt mig av samma tankegångar i mina uppväxtperioder med (25/20/15) och (25/20/15), eftersom jag resonerar precis som dig i den punkten. Misslyckad skolgång= mer övriga färdigheter istället.

Dock överväger jag för övrigt att ha ett antal extraenheter till exempelvis överklass och social elit där rollpersonen är mer effektiv i skolan och eller får mera utbildningsmöjligheter... tror jag kommer att göra så man får 5 extra poäng i kunskapsfärdigheter eller något i den stilen....
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Uppväxten & Skolgången

"Misslyckad skolgång= mer övriga färdigheter istället."

Jo, men egentligen är det ju inte hela sanningen. Personer som inte går till skolan tenderar på att ändå inte lära sig något vettigt utan drönar mest framför TV eller annan hjärndöd media och är möjlige även ganska socialt aktiva, dock med få undantag, som t.ex. brottslingar, riktigt seriösa musikanter, självlärda hackers o.s.v. Så, mina mallar för personer med misslyckad skolgång passar nog bäst för folk som hör till dessa undantag, vilket ofta passar bra till spelarnas rollpersoner som faktiskt ska vara något extra.

"Dock överväger jag för övrigt att ha ett antal extraenheter till exempelvis överklass och social elit där rollpersonen är mer effektiv i skolan och eller får mera utbildningsmöjligheter"

Det löste jag med att rollpersoner från dessa sociala ställningar automatiskt lyckas med ett av framgångsslagen. Vilket måste dock väljas innan några slag slås.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Re: Uppväxten & Skolgången

Hmm... sant :gremsmile:

Är dock inte riktigt säker än på om jag ska använda mig av framgångsslag eller inte..

Tror att det system jag planerar bäst kommer att lämpa sig för den generelle snarare än för undantagen. Vi får se hur det blir...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Nu har jag inte boken här, men jag är ganska säker på att man får minst lika mycket enheter sammanlagt i Neotech som i Eon, förutsatt att man har en uppväxtperiod och tre sysselsättningsperioder. Men jag får återkomma efter att ha räknat samman.

/RipperDoc
 
Top