*pust* here we go...
Okej, att gå igenom allt kommer jag dessvärre inte att orka skriva, men däremot så kan jag säga vad jag tycker är bra och dåligt jämfört med det gamla.
Bra saker:
1. Jag gillar den att dem genomfört en shakedown på världen, eftersom det gamla WoD lider av nåt som jag tycker om att kalla Forgotten Realms syndromet. Ett utmärkt exempel är New york i gamla WoD, med nosferatu i kloakerna tillsammans med Tzimisce klangrundaren OCH en av de största werewolf cairnet som finns i central park så undrar man HUR allting får plats. Mer övernaturliga varelser i New york och så skulle man behöva stapla dem ovanpå varandra.
2. Att dem faktiskt har anpassat vampyrerklanerna numera efter legenderna om vampyrer, inte efter nästan yrkesklasser. Först har vi lönnmördar vampyrer, och magikervampyrer och så vidare och så vidare. Jag gillar många av klanerna men även dem jag gillar känns lite påklistrade.
3. Jag gillar även att de gjort sig av med sekterna, alltså camarillan och sabbaten och så vidare. Numera så styrs städerna fortfarande efter traditioner men styrs stad för stad. Detta gör att spelare har mer chans att påverka än tidigare. Svårt att påverka något om det dyker upp archons och gör mos av allt när det händer nåt stort. Till detta så hör även att de gjort sig av med alla svingamla typ babylonska vampyrer som styrde allt.
4. Dem har även gjort disiplinerna mer balanserade och som sagt mer inriktade på legenderna. Även om vissa förblir oförändrade typ Dominate.
Det är väl de fyra stora grejerna jag gillar med det. De dåliga nu då:
1. Ingen har en aning om vart vampyrerna härstammar ifrån, det kan vara en bra sak ioförsig men jag gillar Cain myten. Det är en bra myt. Numera är det snarare så att det finns många olika teorier, och dem jag sett är lite halvdana.
2. *sliten* tycker på sätt och vis att det är dåligt att de tagit bort det episka med sekter och urgamla vampyrer. Det har förtagit en del av den apokalyptiska känslan som funnits i vampire. Men det finns också nåt bra med det som jag skrev tidigare.
3. Det finns olika covenants, som är liknande "hemliga" vampyrsällskap. Sällskap är alltid kul men de har väldigt mycket makt som kan leda till sterotyptänkande. Det är lite synd.
Det var nog allt som jag kommer på nu iallafall.