Necross said:
LOL, "this is what roleplaying are", "the number of quality components"... Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Men jag skulle ge typ vad som helst för att lyssna in hur snacket gick när de skulle utveckla spelet. "Vi behöver mer pappkort för att förstärka stämningen här", "Hur gör vi för att kunna sälja specialtärningar i boosterpack?", "Hur gör vi för att kunna attahera köpstarka 10-åringar?" osv
Du gör en massa förhastade antaganden, fast det är vanligt när folk nerd-ragear. Standardinlägg på Blizzards WoW-forum, typ. Många "LOL" där också*
Anyway, jag tycker att det här är ungefär det mest spännande som hänt hobbyn sedan D&D4. Äntligen ett rollspel som
inte ser ut som alla andra. Jag är rätt trött på godtyckliga regelsystem och spel som ser i princip likadana ut som de gjorde för tjugo, trettio år sedan. För att det skall finnas anledning att släppa en ny version av ett gammalt spel vill det till att man faktiskt förändrat spelet. Annars ser jag inte riktigt meningen med det.
Sedan är hela diskussionen om huruvida något är ett rollspel när det börjar få taktiska val och snygga komponenter rätt tröttsam vid det här laget. D&D3.5 var inget rollspel eftersom det hade levels, D&D4 var inget rollspel för det hade roller för hur rollpersonerna skulle ingå i gruppen, DoD6 fick sig en släng av levelkritiken likaså etc.
Jag tycker att det är kul att vi får ett till "Speligt" rollspel (ja, jag tycker ju att spelighet är något bra i rollspelshobbyn) eftersom det nu gör att vi prestationsrollspelare har svindlande
två spel att välja mellan, medan tradfolket och indeienördarna har i runda slängar en miljard titlar att spela.
Det som jag skulle vilja veta är om den speliga biten når även utanför striderna. Det hade varit riktigt kul eftersom jag saknar det lite hos D&D4. Det återstår att se.
*
Jag hatar verkligen den förkortningen. Mest för att den används som "smurf", dvs. helt utan betydelse. Folk skriver lol när de är glada, arga, indignerade, vill retas, är nedlåtande, inte förstår, förstår precis etc. Varje gång någon skriver lol ser jag framför mig ett av två scenarion; att personen lider av en svår bokstavskombination och sitter och frustar hysteriskt åt något som inte var roligt för fem öre, eller att personen använder uttrycket slentrianmässigt för att han (det är alltid en han, i min fantasi) inte klarar av att sätta ord på sina känslor. En WoW-kompis förklarade en gång för någon random unge att; "Acronyms like "lol" makes you look retarded, much like drugs. Don't do drugs kids". Det tyckte jag var finurligt och lite roligt. Men jag skrev inte lol för det.