Nekromanti Nya Warhammer är ENORMT

Necross

Swashbuckler
LOL, "this is what roleplaying are", "the number of quality components"... Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Men jag skulle ge typ vad som helst för att lyssna in hur snacket gick när de skulle utveckla spelet. "Vi behöver mer pappkort för att förstärka stämningen här", "Hur gör vi för att kunna sälja specialtärningar i boosterpack?", "Hur gör vi för att kunna attahera köpstarka 10-åringar?" osv

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag gillar helt klart att rollspel blir mer brädspel, men är lite osäker på om regellösningarna är så märkvärdiga. Partykortet och stancemätaren kändes inte så märkvärdiga som de vill få oss att tro.

Sen gillar jag inte heller dicepools och det höga priset.

Nu låter det som om jag är väldigt anti, så är det inte. Jag ser verkligen framemot rollspelet och hoppas flera följer efter och gör glassiga rollspel med spelkort. :gremsmile:

Väldigt fantasyflightigt.

lasergreger - som är glad att det går att använda andra system till en annars extremt bra setting.

Fienden

Hero
Skam på dig, HJK. Rollspel ska spelas med papper, penna och blod!
Näe, något Warhammer blir det inte för mig. :gremsmile: Sedan får det se hur bra ut som det vill.

//Kraetyz, som faktiskt håller sig till Eon

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja... Ser inte riktigt ut som ett rollspel jag skulle vara så värst intresserad av. Dels vet jag inte om jag behöver fler brädspelsrollspel än D&D4e, och dels intresserar världen/genren mig inte så värst.

Det är ju lite kul att se påkostade grejer såklart, men jag skulle nog hellre se påkostade ickebrädspeliga rollspel.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
krank said:
Dels vet jag inte om jag behöver fler brädspelsrollspel än D&D4e, och dels intresserar världen/genren mig inte så värst.
Men ÄR det verkligen ett brädspelsrollspel då?

D&D4 är det definitivt eftersom striderna knappast går att utföra enligt reglerna om man låter bli att använda någon sorts spelplan.

Men bara för att ett spel innehåller en stor mängd spelarhjälpmedel blir det inte automatiskt ett brädspelsrollspel. Jag själv gillar att skriva ut relevanta regelavsnitt på små kort eller liknande – oavsett vilket regelsystem vi använder – helt enkelt därför att det underlättar för mig som spelare. Om alla ska dela på samma regelbok för att slå upp saker och ting vi inte har full koll på, då saktas spelet ner.

Och vad jag sett hittills av nya WHFRP verkar alla snygga pluppar och kort vara just hjälpmedel. Det skulle säkert gå lika bra att anteckna allting på ett vanligt papper och slå upp förmågorna i regelboken när man behöver – precis som i vilket vanligt rollspel som helst.

Det som verkar skilja sig mest från tidigare inkarnationer av spelet är alla specialtärningar.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Och till och med en specialtärning är bara en vanlig tärning som säger dig direkt hur du ska avläsa den, utan att du behöver omtolka siffrorna på den.

Så vitt jag har förstått fyller korten mer eller mindre samma roll som regelböckerna: i stället för att göra som D&D4 och först publicera regler i böckerna och sedan släppa kort separat som spelhjälpmedel, så har Warhammer sina regler direkt på korten som ett komplement till regelboken.

Rörande priset tycks det inte så blodigt -- det verkar ligga på ungefär samma nivå som att köpa alla tre grundböckerna till D&D4. Visst, det är en investering, men inte en kolossal sådan.

Sodivra

Champion
Dante said:
krank said:
Dels vet jag inte om jag behöver fler brädspelsrollspel än D&D4e, och dels intresserar världen/genren mig inte så värst.
Men ÄR det verkligen ett brädspelsrollspel då?

D&D4 är det definitivt eftersom striderna knappast går att utföra enligt reglerna om man låter bli att använda någon sorts spelplan.

Men bara för att ett spel innehåller en stor mängd spelarhjälpmedel blir det inte automatiskt ett brädspelsrollspel. Jag själv gillar att skriva ut relevanta regelavsnitt på små kort eller liknande – oavsett vilket regelsystem vi använder – helt enkelt därför att det underlättar för mig som spelare. Om alla ska dela på samma regelbok för att slå upp saker och ting vi inte har full koll på, då saktas spelet ner.

Och vad jag sett hittills av nya WHFRP verkar alla snygga pluppar och kort vara just hjälpmedel. Det skulle säkert gå lika bra att anteckna allting på ett vanligt papper och slå upp förmågorna i regelboken när man behöver – precis som i vilket vanligt rollspel som helst. /.../
Precis! Notera till exempel manövern som kräver att man slåss mot en "överlägsen motståndare". (Troll slaying?) Skulle man skriva något sådant i ett brädspel eller i en D&D-power? Å andra sidan så kan det finnas en formaliserad definition av "överlägsen motståndare" i reglerna, det vet ju inte jag...

Men jag är positivt inställd till det här spelet. Jag vet inte om jag skulle gilla de lösningar de lägger fram, men redan nu ser man att de försöker iallafall göra ett spel som behandlar rollpersonerna som en grupp, och erbjuder spelaren betydelsefulla val i systemet, något som är smärtsamt och ofattbart underutvecklat i tradspel.

Sodivra

Champion
lasergreger said:
Väldigt fantasyflightigt.

lasergreger - som är glad att det går att använda andra system till en annars extremt bra setting.
Faktiskt! Jag ÄLSKAR FFG-spel, (Vi har en smärre Twilight Imperium-kult här i Göteborg) men samtidigt märker man att dom kan verkligen inte låta bli att ÖSA en massa pilliga markörer och finicklar i sina spel. :gremsmile: Behövs verkligen peasants och skaven i Chaos in the Old World, till exempel? (Vilket ändå är ett helt lysande spel) Och Android ska vi inte ens TALA om! Kommer man behöva kort för situationer och platser som jag tyckte mig se?

På plussidan så är Navaro sexig. Så stilmedveten att han har halsduk på sig inomhus :gremlaugh:

Ymir

Liten kantbaron
Tja, de pratar väldigt mycket om "options" i trailern, och får det att låta som olika taktiska val du kan göra i strid; men begränsat till ett antal alternativ regelsystemet explicit tillåter dig. Det ger väääldigt feta brädspelsrollspelsvibbar to my mind.

- Ymir, tycker

rjonas

Hero
Jag har inte uppfattat nya Warhammer som ett brädspel hittills men här sätter du fingret rakt på den ömmande punkten.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ymir said:
[…] begränsat till ett antal alternativ regelsystemet explicit tillåter dig. […]
Det intrycket fick inte jag. Jag tyckte det mer lät som om spelarna ställdes inför viktiga val. Att man inte skulle få hitta på fritt vad ens gubbe ska göra – det slog mig aldrig.

Med förbehåll för att jag kan ha lyssnat slarvigt.

Storuggla

Champion
"Tja, de pratar väldigt mycket om "options" i trailern, och får det att låta som olika taktiska val du kan göra i strid; men begränsat till ett antal alternativ regelsystemet explicit tillåter dig."

Jag får det här intrycket också. Och det när jag lyssnade på det utan att se videon. När jag ser videon också förstärktes intrycket.

Storuggla, kryddad smak

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Necross said:
LOL, "this is what roleplaying are", "the number of quality components"... Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Men jag skulle ge typ vad som helst för att lyssna in hur snacket gick när de skulle utveckla spelet. "Vi behöver mer pappkort för att förstärka stämningen här", "Hur gör vi för att kunna sälja specialtärningar i boosterpack?", "Hur gör vi för att kunna attahera köpstarka 10-åringar?" osv
Du gör en massa förhastade antaganden, fast det är vanligt när folk nerd-ragear. Standardinlägg på Blizzards WoW-forum, typ. Många "LOL" där också*

Anyway, jag tycker att det här är ungefär det mest spännande som hänt hobbyn sedan D&D4. Äntligen ett rollspel som inte ser ut som alla andra. Jag är rätt trött på godtyckliga regelsystem och spel som ser i princip likadana ut som de gjorde för tjugo, trettio år sedan. För att det skall finnas anledning att släppa en ny version av ett gammalt spel vill det till att man faktiskt förändrat spelet. Annars ser jag inte riktigt meningen med det.

Sedan är hela diskussionen om huruvida något är ett rollspel när det börjar få taktiska val och snygga komponenter rätt tröttsam vid det här laget. D&D3.5 var inget rollspel eftersom det hade levels, D&D4 var inget rollspel för det hade roller för hur rollpersonerna skulle ingå i gruppen, DoD6 fick sig en släng av levelkritiken likaså etc.

Jag tycker att det är kul att vi får ett till "Speligt" rollspel (ja, jag tycker ju att spelighet är något bra i rollspelshobbyn) eftersom det nu gör att vi prestationsrollspelare har svindlande två spel att välja mellan, medan tradfolket och indeienördarna har i runda slängar en miljard titlar att spela.

Det som jag skulle vilja veta är om den speliga biten når även utanför striderna. Det hade varit riktigt kul eftersom jag saknar det lite hos D&D4. Det återstår att se.

*Jag hatar verkligen den förkortningen. Mest för att den används som "smurf", dvs. helt utan betydelse. Folk skriver lol när de är glada, arga, indignerade, vill retas, är nedlåtande, inte förstår, förstår precis etc. Varje gång någon skriver lol ser jag framför mig ett av två scenarion; att personen lider av en svår bokstavskombination och sitter och frustar hysteriskt åt något som inte var roligt för fem öre, eller att personen använder uttrycket slentrianmässigt för att han (det är alltid en han, i min fantasi) inte klarar av att sätta ord på sina känslor. En WoW-kompis förklarade en gång för någon random unge att; "Acronyms like "lol" makes you look retarded, much like drugs. Don't do drugs kids". Det tyckte jag var finurligt och lite roligt. Men jag skrev inte lol för det.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ymir said:
Tja, de pratar väldigt mycket om "options" i trailern, och får det att låta som olika taktiska val du kan göra i strid; men begränsat till ett antal alternativ regelsystemet explicit tillåter dig. Det ger väääldigt feta brädspelsrollspelsvibbar to my mind.

- Ymir, tycker
Oh phooey! Dylika manövrar har rollspel haft sedan minst 80-talet, bara att det är först nu folk är så smarta att de flyttar ut dem till kort istället för att ha dem gömda i regelböcker.

Det finns inget i nya Warhammer som vi inte har sett i rollspel förut, det är bara att det sammanförs på så stor skala för första gången.

Storuggla

Champion
"Oh phooey! Dylika manövrar har rollspel haft sedan minst 80-talet, bara att det är först nu folk är så smarta att de flyttar ut dem till kort istället för att ha dem gömda i regelböcker."

Om det är så det är ja. Det är svårt att veta förrän någon faktiskt läser reglerna. Om det är så är det väl hunky dorey. Om det är så att det enda man kan göra är det man har kort till, så skulle iaf jag lacka ganska snabbt. Dock är jag lite oroad av att allt jag sett än är saker som har med att slå folk på käften. Det vore kul att se om de gjort något med helt vanliga färdighetsanvändningar, om det nu är så annorlunda och edgy :gremwink:

Storuggla, yeoman of the barn

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Storuggla said:
"Oh phooey! Dylika manövrar har rollspel haft sedan minst 80-talet, bara att det är först nu folk är så smarta att de flyttar ut dem till kort istället för att ha dem gömda i regelböcker."

Om det är så det är ja. Det är svårt att veta förrän någon faktiskt läser reglerna. Om det är så är det väl hunky dorey. Om det är så att det enda man kan göra är det man har kort till, så skulle iaf jag lacka ganska snabbt. Dock är jag lite oroad av att allt jag sett än är saker som har med att slå folk på käften. Det vore kul att se om de gjort något med helt vanliga färdighetsanvändningar, om det nu är så annorlunda och edgy :gremwink:

Storuggla, yeoman of the barn
Hmm, sa de inte i filmen att korten bara täckte en del av det man kunde göra? Jag uppfattade det så i varje fall (att det inte fanns några direkta begränsningar).

Storuggla

Champion
"Hmm, sa de inte i filmen att korten bara täckte en del av det man kunde göra? Jag uppfattade det så i varje fall (att det inte fanns några direkta begränsningar)."

Men samtidigt finns det en jäkla massa kort... jag vet inte. Hela debatten lider av att ingen av oss läst spelet i fråga, vi är som ett gäng miljöpartister som snackar om biffstek.

Storuggla, fågel i bad

DesertRain

Hero
Fan vad mycket grejer, lite väl mycket kanske. Jag tycker inte speciellt mycket om att de har gjort spelet mer D&D-igt, det sabbar warhammerkänslan för mig i alla fall. Jag kommer hålla mig kvar vid 2nd edition som har precis den känslan som warhammer världen ska ha.