larsan
Veteran
Yrken DoD 6.0
BONDE
Ända sedan den dag människan lärde sig så jorden har verktyg och metoder utvecklats. En bonde kan hålla djur eller bruka jorden men han bor i regel på landet och är van vid hårt arbete. Bonden måste försvara sitt boskap mot rovdjur och i vissa fall boskapstjuvar. Stadsbornas inställning till bönderna är ofta negativ men bonden bryr sig inte om dem han vet att de inte skulle klara sig utan säden han sår och han är nöjd med det arbete han har. En del bönder slår ihop sina marker med gränser för vardera bondes mark och lever tillsammans i byar. Rollpersonen är antagligen sonen till en bonde och söker äventyr eller så har han/hon tröttnat på sitt något enformiga liv. Efter att ha stannat i byn i flera år är bonden troligtvis ganska oerfaren i den värld som ligger utanför hans hemtrakt.
Yrkesfärdigheter för bonde
Botanik, Djurträning, Jaga, Knopar, Köpslå, Köra vagn, Kunskap om jordbruk, Rida, Räkna, Spå väder, Vapenfärdighet (närstridsvapen/projektilvapen*), Zoologi.
* Spelaren får välja ett av dessa.
TABELL 1: YRKESTABELL FÖR BÖNDER
YN SKY/YN Äventyrspoäng
Amatör Grund 1-120
Lärling 1T4 121-360
Utövare 1T4 361-840
Mästare 1T4 841-1800
Legend 1T4 1801-3720
+1 1T4 +3840
Restriktioner och modifikationer
En bonde kan slå ett PSY-slag för att lugna hästar, kor och tamdjur som katter och hundar. En bonde kan använda lätta och medeltunga vapen.
LÖNNMÖRDARE
Lönnmördaren är en man som mördar för pengar utan heder eller samvete i åtanke. Även om lönnmördaren ofta är en slug person som är mästare på gifter och andra tysta tillvägagångssätt för att ta sitt offers liv finns det också dem som föredrar styrka och brutalitet. Oavsett om lönnmördaren är en smal man med dolk eller ett halvtroll med tvåhandsyxa så är han antagligen en skicklig krigare, en lönnmördare som inte kan strida har en tendens att få hänga i galgen så småningom. Även giftmördare har alltid ett vapen till hands ifall något vittne skulle dyka upp eller män komma efter honom. En lönnmördare har ofta en kylig attityd till döden men de kan dock ha en gnistrande personlighet utöver själva dödandet.
Yrkesfärdigheter för lönnmördare
Bluffa, Botanik, Dyrka lås, Finna dolda ting, Förklädnad, Giftkunskap, Gömma sig, Hantera fällor, Hoppa, Klättra, Lyssna, Muta, Skugga, Smyga, Undre världen, Änterhake, Avväpna, Dra vapen, Slagsmål, Vapenfärdighet (närstridsvapen), Vapenfärdighet (projektil/kastvapen*).
* Spelaren får välja ett av dessa.
TABELL 2: YRKESTABELL FÖR LÖNNMÖRDARE
YN SK/YN Äventyrspoäng
Amatör Grund 1-300
Lärling 2T6 301-720
Utövare 2T6 721-1680
Mästare 2T6 1681-3600
Legend 2T6 3601-7440
+1 2T6 +7680
Restriktioner och modifikationer
Lönnmördaren får +5 i FV på Skugga och Förklädnad. Lönnmördaren kan använda alla vapen.
ARISTOKRAT
Aristokraten är en konservativ man eller kvinna av högre börd. Han klär sig i det dyraste tyget och tror sig vara förmer än alla av lägre börd. Aristokraten gillar att njuta av delikata rätter till de dyraste vinerna och till det ska de helst ha en söt person av motsatta könet att dela njutningen med. Aristokraten kan ha någon av lägre börd som älskare/älskarinna men giftermål är endast möjligt med en person av lika stor börd som aristokraten. Rollpersonen är troligtvis en aristokrat som tröttnat på rikemanslivet och vill söka upp äventyr. Aristokraten har ofta mycket fördomar mot personer av lägre börd än aristokraten.
Yrkesfärdigheter för aristokrater
Dans, Geografi, Hasardspel, Heraldik, Läsa/skriva främmande språk, Läsa/skriva modersmål, Muta, Målning, Rida, Räkna, Schack och brädspel, Spela instrument, Tala främmande språk, Vapenfärdighet (närstridsvapen), Övertala.
TABELL 3: YRKESTABELL FÖR ARISTOKRATER
YN SK/YN Äventyrspoäng
Amatör Grund 1-120
Lärling 1T4 121-360
Utövare 1T4 361-840
Mästare 1T4 841-1800
Legend 1T4 1801-3720
+1 1T4 +3840
Restriktioner och modifikationer
Aristokraten får +3 på FV i Heraldik och Övertala. En aristokrat får endast använda lätta och medeltunga vapen.
SPEJARE
Spejaren är en viktig man inom arméer. Han smyger i förväg och ser efter eventuella bakhåll och spionerar på fiendearmén. Spejaren har också som uppgift att fungera som kurir, dvs skicka meddelanden för arméns eller någon officers räkning. För att bli spejare måste man vara ganska rörlig och vaksam av sig annars blir både spejarens karriär kort. Rollpersonen är antagligen en spejare som tröttnat på militärlivet ett tag och därför begett sig ut på äventyr.
Yrkesfärdigheter för spejare
Bluffa, Dra vapen, Finna dolda ting, Förhöra, Förklädnad, Geografi, Gömma sig, Heraldik, Hoppa, Kamouflage, Klättra, Lyssna, Läppläsning, Läsa/skriva främmande språk, Läsa/skriva modersmål, Orientering, Rida, Skugga, Skådespeleri, Slagsmål, Spåra, Tala främmande språk, Vapenfärdighet (närstridsvapen), Vapenfärdighet (projektil/kastvapen*), Överlevnad, Övertala.
* Spelaren får välja ett av dessa.
TABELL 4: YRKESTABELL FÖR SPEJARE
YN SKY/YN Äventyrspoäng
Amatör Grund 1-180
Lärling 1T10 181-540
Utövare 1T10 541-1260
Mästare 1T10 1261-2700
Legend 1T10 2701-5580
+1 1T10 +5760
Restriktioner och modifikationer
Spejaren får +3 på sitt FV i Lyssna, Skugga och Smyga. Spejaren får endast använda lätta och medeltunga vapen.
RÖVARE
Rövarna är laglösa män och kvinnor som lever i bergstrakter eller skogar där de lägger sig i bakhåll för de som reser förbi. Många rövare är fredlösa brottslingar men det finns också de som njuter av att inte behöva bry sig om någonting. Många rövarband leds av halvtroll eller troll och i rövarbanden är det den starkaste och mest sluga som blir ledaren. Rövare behöver inte vara onda det finns rövare som t ex Robin Hood som gör uppror mot landets hårda lagar som kränker de fattiga. Gemensamt för alla rövare är att de är vana vid naturen och att sova under bar himmel.
Yrkesfärdigheter för rövare
Bluffa, Botanik, Dra vapen,Djurträning, Finna dolda ting, Förhöra, Förklädnad, Gömma sig, Hantera fällor, Hoppa, Klättra, Lyssna, Orientering, Rida, Simma, Skidåkning, Skugga, Slagsmål, Smyga, Spå väder, Spåra, Stjäla föremål, Vapenfärdighet (närstridsvapen), Vapenfärdighet (projektilvapen), Vapenfärdighet (kastvapen), Överlevnad.
TABELL 5: YRKESTABELL FÖR RÖVARE
YN SK/YN Äventyrspoäng
Amatör Grund 1-180
Lärling 1T10 181-540
Utövare 1T10 541-1260
Mästare 1T10 1261-2700
Legend 1T10 2701-5580
+1 1T10 +5760
Restriktioner och modifikationer
En rövare får +5 i sitt FV på Överlevnad. Rövaren får använda alla vapen.
SJÖMAN
Det finns flera olika sorters sjömän ute på haven eller de större sjöarna, det är t ex en stor skillnad mellan en enkel fiskare som säljer och när familjen med den fisk han får och en pirat som plundrar skepp ute på haven.
Sjömannen kan också jobba inom militären som flottist. Oavsett vad sjömännen försörjer sig på så har de alla en sak gemensamt – de har alla kunskapen och förmågan att klara sig på större vatten.
Yrkesfärdigheter för sjömän
Fiska, Geografi, Hantverk (båtmakare), Kanot, Knopar, Kulturkännedom, Köpslå, Navigera, Orientering, Simma, Sjökunnighet, Slagsmål, Spå väder, Vapenfärdighet (närstridsvapen)*,Vapenfärdighet (projektilvapen)*, Tala främmande språk.
*Endast pirater och flottister.
TABELL 6: YRKESTABELL FÖR FISKARE/ PRAT, FLOTTIST
YN SK/YN Äventyrspoäng
Amatör Grund 1-120
Lärling 1T4/2T6 121-360/121-720
Utövare 1T4/2T6 361-840/721-1680
Mästare 1T4/2T6 841-1800/1681-3600
Legend 1T4/2T6 1801-3720/3601-7440
+1 1T4/2T6 +3840/+7680
Restriktioner och modifikationer
Sjömän får +3 på sitt FV i Simma och Sjökunnighet. Fiskaren kan endast använda lätta vapen medan piraten och flottisten kan använda lätta och medeltunga vapen.
ALVSKOGSKRIGARE
Alvskogskrigarna är antagligen några av de farligaste krigare som finns om de slåss i skogsmiljö. Med rustningar och vapen anpassade för skogen är dessa alver mycket farliga. De alver som lever i de djupa skogarna har sedan länge insett att de måste ha ett försvar mot de troll och andra fiender som ville åt alvernas städer uppe i träden. Därför skapades alvskogskrigarna, krigare som skiljer sig oerhört från de ståtliga alvkrigarna i de större städerna. En alvskogskrigare är alltid mycket lojal mot sin stam och stolt över sitt yrke. Alvskogskrigare har när som helst rätt att bege sig ut för att upptäcka världen utanför, vilket många gör när de är unga för att sedan återvända till sin hemstad förvissade om att de sett det mesta av världen.
Yrkesfärdigheter för alvskogskrigare
Avväpna, Botanik, Djurträning, Dra vapen, Finna dolda ting, Förhöra, Första hjälpen, Geografi, Gömma sig, Hantera fällor, Hoppa, Jaga, Klättra, Lyssna, Läkekonst, Läkeörtkunskap, Läsa/skriva modersmål, Orientering, Rida, Simma, Skugga, Slagsmål, Smyga, Spåra, Tala främmande språk, Vapenfärdighet (närstridsvapen), Vapenfärdighet (projektilvapen), Vapenfärdighet (kastvapen), Överlevnad.
TABELL 7: YRKESTABELL FÖR ALVSKOGSKRIGARE
YN SK/YN Äventyrspoäng
Amatör 2T6 1-300
Lärling 2T6 301-720
Utövare 2T6 721-1680
Mästare 2T6 1681-3600
Legend 2T6 3601-7440
+1 2T6 +7680
Restriktioner och modifikationer
Alvskogskrigare får +3 på FV i Gömma sig och Skugga. Alvskogskrigare kan använda lätta och medeltunga vapen.
HELARE
En helare är en person som med hjälp av naturliga medel som örter och operationer hjälper skadade och sjuka människor. Det är alltså en stor skillnad mellan en magiker som kan hela och en helare. Helarna finns inom alla raser även om de är sämre hos primitiva raser som troll och vättar. Helare brukar respektera livet och är därför ofta ganska fredliga det finns dock helare i större städer (mest människor) som endast hjälper folk p.g.a. de pengar som finns att tjäna och dessa har oftast inte samma skrupler när det gäller våld m.m. Rollpersonens helare är antagligen en person som gått i lärare hos en helare och bestämt sig för att söka äventyr och kanske finna en by eller stad där han kan arbeta.
Yrkesfärdigheter för helare
Botanik, Drogkunskap, Första hjälpen, Giftkunskap, Köpslå, Läkekonst, Läkeörtkunskap, Lärdomsfärdigheter (inom helaryrket, t ex Kroppen, Sjukdomar etc.), Läsa/ skriva modersmål, Provsmaka, Räkna, Tala främmande språk, Övertala.
TABELL 8: YRKESTABELL FÖR HELARE
YN SK/YN Äventyrspoäng
Amatör 1T4 1-120
Lärling 1T4 121-360
Utövare 1T4 361-840
Mästare 1T4 841-1800
Legend 1T4 1801-3720
+1 1T4 +3840
Restriktioner och modifikationer
Helaren får +3 på sitt FV i Första hjälpen och Läkekonst. Helaren får endast använda lätta vapen.
TABELL 9: STRIDSKAPACITET
Yrke Max. attacker Max. pareringar
Bonde 1 1
Lönnmördare 4 4
Aristokrat 1 1
Spejare 2 2
Rövare 2 1
Fiskare/pirat, sjöman 1/2 1/2
Alvskogskrigare 3 3
Helare 1 1
TABELL 10: KROPPSPOÄNG/YRKESNIVÅ
Yrke KP/YN
Bonde 2T6
Lönnmördare 3T6
Aristokrat 2T6
Spejare 3T6
Rövare 4T6
Fiskare/ pirat, sjöman 2T6/3T6
Alvskogskrigare 4T6
Helare 2T6
TABELL 11: RUSTNINGSRESTRIKTIONER
Rustningstyp Bonde1 Lönnmördare2 Aristokrat3 Spejare4 Rövare5
Tjockt tyg Ja1 Ja2 Ja3 Ja4 Ja5
Läder Ja1 Ja2 Ja3 Ja4 Ja5
Nitat läder Ja1 Ja2 Ja3 Ja4 Ja5
Fjällförstärkt
läder Ja1 Ja2 Ja3 Ja4 Ja5
Ringbrynja -1 Ja2 Ja3 Ja4 Ja5
Ringförstärkt
fjällpansar -1 -2 Ja3 -4 Ja5
Fjällpansar -1 -2 -3 -4 Ja5
Bandrustning -1 -2 -3 -4 Ja5
Plåtlamell -1 -2 -3 -4 Ja5
Plåtrustning -1 -2 -3 -4 Ja5
Rustningstyp Fiskare6 Pirat & sjöman7 Alvskogskrigare8 Helare9
Tjockt tyg Ja6 Ja7 Ja8 Ja9
Läder Ja6 Ja7 Ja8 -9
Nitat läder -6 -7 Ja8 -9
Fjällförstärkt
läder -6 -7 Ja8 -9
Ringbrynja -6 -7 Ja8 -9
Ringförstärkt
fjällpansar -6 -7 -8 -9
Fjällpansar -6 -7 -8 -9
Bandrustning -6 -7 -8 -9
Plåtrustning -6 -7 -8 -9
Vad tycker ni?/images/icons/clever.gif
BONDE
Ända sedan den dag människan lärde sig så jorden har verktyg och metoder utvecklats. En bonde kan hålla djur eller bruka jorden men han bor i regel på landet och är van vid hårt arbete. Bonden måste försvara sitt boskap mot rovdjur och i vissa fall boskapstjuvar. Stadsbornas inställning till bönderna är ofta negativ men bonden bryr sig inte om dem han vet att de inte skulle klara sig utan säden han sår och han är nöjd med det arbete han har. En del bönder slår ihop sina marker med gränser för vardera bondes mark och lever tillsammans i byar. Rollpersonen är antagligen sonen till en bonde och söker äventyr eller så har han/hon tröttnat på sitt något enformiga liv. Efter att ha stannat i byn i flera år är bonden troligtvis ganska oerfaren i den värld som ligger utanför hans hemtrakt.
Yrkesfärdigheter för bonde
Botanik, Djurträning, Jaga, Knopar, Köpslå, Köra vagn, Kunskap om jordbruk, Rida, Räkna, Spå väder, Vapenfärdighet (närstridsvapen/projektilvapen*), Zoologi.
* Spelaren får välja ett av dessa.
TABELL 1: YRKESTABELL FÖR BÖNDER
YN SKY/YN Äventyrspoäng
Amatör Grund 1-120
Lärling 1T4 121-360
Utövare 1T4 361-840
Mästare 1T4 841-1800
Legend 1T4 1801-3720
+1 1T4 +3840
Restriktioner och modifikationer
En bonde kan slå ett PSY-slag för att lugna hästar, kor och tamdjur som katter och hundar. En bonde kan använda lätta och medeltunga vapen.
LÖNNMÖRDARE
Lönnmördaren är en man som mördar för pengar utan heder eller samvete i åtanke. Även om lönnmördaren ofta är en slug person som är mästare på gifter och andra tysta tillvägagångssätt för att ta sitt offers liv finns det också dem som föredrar styrka och brutalitet. Oavsett om lönnmördaren är en smal man med dolk eller ett halvtroll med tvåhandsyxa så är han antagligen en skicklig krigare, en lönnmördare som inte kan strida har en tendens att få hänga i galgen så småningom. Även giftmördare har alltid ett vapen till hands ifall något vittne skulle dyka upp eller män komma efter honom. En lönnmördare har ofta en kylig attityd till döden men de kan dock ha en gnistrande personlighet utöver själva dödandet.
Yrkesfärdigheter för lönnmördare
Bluffa, Botanik, Dyrka lås, Finna dolda ting, Förklädnad, Giftkunskap, Gömma sig, Hantera fällor, Hoppa, Klättra, Lyssna, Muta, Skugga, Smyga, Undre världen, Änterhake, Avväpna, Dra vapen, Slagsmål, Vapenfärdighet (närstridsvapen), Vapenfärdighet (projektil/kastvapen*).
* Spelaren får välja ett av dessa.
TABELL 2: YRKESTABELL FÖR LÖNNMÖRDARE
YN SK/YN Äventyrspoäng
Amatör Grund 1-300
Lärling 2T6 301-720
Utövare 2T6 721-1680
Mästare 2T6 1681-3600
Legend 2T6 3601-7440
+1 2T6 +7680
Restriktioner och modifikationer
Lönnmördaren får +5 i FV på Skugga och Förklädnad. Lönnmördaren kan använda alla vapen.
ARISTOKRAT
Aristokraten är en konservativ man eller kvinna av högre börd. Han klär sig i det dyraste tyget och tror sig vara förmer än alla av lägre börd. Aristokraten gillar att njuta av delikata rätter till de dyraste vinerna och till det ska de helst ha en söt person av motsatta könet att dela njutningen med. Aristokraten kan ha någon av lägre börd som älskare/älskarinna men giftermål är endast möjligt med en person av lika stor börd som aristokraten. Rollpersonen är troligtvis en aristokrat som tröttnat på rikemanslivet och vill söka upp äventyr. Aristokraten har ofta mycket fördomar mot personer av lägre börd än aristokraten.
Yrkesfärdigheter för aristokrater
Dans, Geografi, Hasardspel, Heraldik, Läsa/skriva främmande språk, Läsa/skriva modersmål, Muta, Målning, Rida, Räkna, Schack och brädspel, Spela instrument, Tala främmande språk, Vapenfärdighet (närstridsvapen), Övertala.
TABELL 3: YRKESTABELL FÖR ARISTOKRATER
YN SK/YN Äventyrspoäng
Amatör Grund 1-120
Lärling 1T4 121-360
Utövare 1T4 361-840
Mästare 1T4 841-1800
Legend 1T4 1801-3720
+1 1T4 +3840
Restriktioner och modifikationer
Aristokraten får +3 på FV i Heraldik och Övertala. En aristokrat får endast använda lätta och medeltunga vapen.
SPEJARE
Spejaren är en viktig man inom arméer. Han smyger i förväg och ser efter eventuella bakhåll och spionerar på fiendearmén. Spejaren har också som uppgift att fungera som kurir, dvs skicka meddelanden för arméns eller någon officers räkning. För att bli spejare måste man vara ganska rörlig och vaksam av sig annars blir både spejarens karriär kort. Rollpersonen är antagligen en spejare som tröttnat på militärlivet ett tag och därför begett sig ut på äventyr.
Yrkesfärdigheter för spejare
Bluffa, Dra vapen, Finna dolda ting, Förhöra, Förklädnad, Geografi, Gömma sig, Heraldik, Hoppa, Kamouflage, Klättra, Lyssna, Läppläsning, Läsa/skriva främmande språk, Läsa/skriva modersmål, Orientering, Rida, Skugga, Skådespeleri, Slagsmål, Spåra, Tala främmande språk, Vapenfärdighet (närstridsvapen), Vapenfärdighet (projektil/kastvapen*), Överlevnad, Övertala.
* Spelaren får välja ett av dessa.
TABELL 4: YRKESTABELL FÖR SPEJARE
YN SKY/YN Äventyrspoäng
Amatör Grund 1-180
Lärling 1T10 181-540
Utövare 1T10 541-1260
Mästare 1T10 1261-2700
Legend 1T10 2701-5580
+1 1T10 +5760
Restriktioner och modifikationer
Spejaren får +3 på sitt FV i Lyssna, Skugga och Smyga. Spejaren får endast använda lätta och medeltunga vapen.
RÖVARE
Rövarna är laglösa män och kvinnor som lever i bergstrakter eller skogar där de lägger sig i bakhåll för de som reser förbi. Många rövare är fredlösa brottslingar men det finns också de som njuter av att inte behöva bry sig om någonting. Många rövarband leds av halvtroll eller troll och i rövarbanden är det den starkaste och mest sluga som blir ledaren. Rövare behöver inte vara onda det finns rövare som t ex Robin Hood som gör uppror mot landets hårda lagar som kränker de fattiga. Gemensamt för alla rövare är att de är vana vid naturen och att sova under bar himmel.
Yrkesfärdigheter för rövare
Bluffa, Botanik, Dra vapen,Djurträning, Finna dolda ting, Förhöra, Förklädnad, Gömma sig, Hantera fällor, Hoppa, Klättra, Lyssna, Orientering, Rida, Simma, Skidåkning, Skugga, Slagsmål, Smyga, Spå väder, Spåra, Stjäla föremål, Vapenfärdighet (närstridsvapen), Vapenfärdighet (projektilvapen), Vapenfärdighet (kastvapen), Överlevnad.
TABELL 5: YRKESTABELL FÖR RÖVARE
YN SK/YN Äventyrspoäng
Amatör Grund 1-180
Lärling 1T10 181-540
Utövare 1T10 541-1260
Mästare 1T10 1261-2700
Legend 1T10 2701-5580
+1 1T10 +5760
Restriktioner och modifikationer
En rövare får +5 i sitt FV på Överlevnad. Rövaren får använda alla vapen.
SJÖMAN
Det finns flera olika sorters sjömän ute på haven eller de större sjöarna, det är t ex en stor skillnad mellan en enkel fiskare som säljer och när familjen med den fisk han får och en pirat som plundrar skepp ute på haven.
Sjömannen kan också jobba inom militären som flottist. Oavsett vad sjömännen försörjer sig på så har de alla en sak gemensamt – de har alla kunskapen och förmågan att klara sig på större vatten.
Yrkesfärdigheter för sjömän
Fiska, Geografi, Hantverk (båtmakare), Kanot, Knopar, Kulturkännedom, Köpslå, Navigera, Orientering, Simma, Sjökunnighet, Slagsmål, Spå väder, Vapenfärdighet (närstridsvapen)*,Vapenfärdighet (projektilvapen)*, Tala främmande språk.
*Endast pirater och flottister.
TABELL 6: YRKESTABELL FÖR FISKARE/ PRAT, FLOTTIST
YN SK/YN Äventyrspoäng
Amatör Grund 1-120
Lärling 1T4/2T6 121-360/121-720
Utövare 1T4/2T6 361-840/721-1680
Mästare 1T4/2T6 841-1800/1681-3600
Legend 1T4/2T6 1801-3720/3601-7440
+1 1T4/2T6 +3840/+7680
Restriktioner och modifikationer
Sjömän får +3 på sitt FV i Simma och Sjökunnighet. Fiskaren kan endast använda lätta vapen medan piraten och flottisten kan använda lätta och medeltunga vapen.
ALVSKOGSKRIGARE
Alvskogskrigarna är antagligen några av de farligaste krigare som finns om de slåss i skogsmiljö. Med rustningar och vapen anpassade för skogen är dessa alver mycket farliga. De alver som lever i de djupa skogarna har sedan länge insett att de måste ha ett försvar mot de troll och andra fiender som ville åt alvernas städer uppe i träden. Därför skapades alvskogskrigarna, krigare som skiljer sig oerhört från de ståtliga alvkrigarna i de större städerna. En alvskogskrigare är alltid mycket lojal mot sin stam och stolt över sitt yrke. Alvskogskrigare har när som helst rätt att bege sig ut för att upptäcka världen utanför, vilket många gör när de är unga för att sedan återvända till sin hemstad förvissade om att de sett det mesta av världen.
Yrkesfärdigheter för alvskogskrigare
Avväpna, Botanik, Djurträning, Dra vapen, Finna dolda ting, Förhöra, Första hjälpen, Geografi, Gömma sig, Hantera fällor, Hoppa, Jaga, Klättra, Lyssna, Läkekonst, Läkeörtkunskap, Läsa/skriva modersmål, Orientering, Rida, Simma, Skugga, Slagsmål, Smyga, Spåra, Tala främmande språk, Vapenfärdighet (närstridsvapen), Vapenfärdighet (projektilvapen), Vapenfärdighet (kastvapen), Överlevnad.
TABELL 7: YRKESTABELL FÖR ALVSKOGSKRIGARE
YN SK/YN Äventyrspoäng
Amatör 2T6 1-300
Lärling 2T6 301-720
Utövare 2T6 721-1680
Mästare 2T6 1681-3600
Legend 2T6 3601-7440
+1 2T6 +7680
Restriktioner och modifikationer
Alvskogskrigare får +3 på FV i Gömma sig och Skugga. Alvskogskrigare kan använda lätta och medeltunga vapen.
HELARE
En helare är en person som med hjälp av naturliga medel som örter och operationer hjälper skadade och sjuka människor. Det är alltså en stor skillnad mellan en magiker som kan hela och en helare. Helarna finns inom alla raser även om de är sämre hos primitiva raser som troll och vättar. Helare brukar respektera livet och är därför ofta ganska fredliga det finns dock helare i större städer (mest människor) som endast hjälper folk p.g.a. de pengar som finns att tjäna och dessa har oftast inte samma skrupler när det gäller våld m.m. Rollpersonens helare är antagligen en person som gått i lärare hos en helare och bestämt sig för att söka äventyr och kanske finna en by eller stad där han kan arbeta.
Yrkesfärdigheter för helare
Botanik, Drogkunskap, Första hjälpen, Giftkunskap, Köpslå, Läkekonst, Läkeörtkunskap, Lärdomsfärdigheter (inom helaryrket, t ex Kroppen, Sjukdomar etc.), Läsa/ skriva modersmål, Provsmaka, Räkna, Tala främmande språk, Övertala.
TABELL 8: YRKESTABELL FÖR HELARE
YN SK/YN Äventyrspoäng
Amatör 1T4 1-120
Lärling 1T4 121-360
Utövare 1T4 361-840
Mästare 1T4 841-1800
Legend 1T4 1801-3720
+1 1T4 +3840
Restriktioner och modifikationer
Helaren får +3 på sitt FV i Första hjälpen och Läkekonst. Helaren får endast använda lätta vapen.
TABELL 9: STRIDSKAPACITET
Yrke Max. attacker Max. pareringar
Bonde 1 1
Lönnmördare 4 4
Aristokrat 1 1
Spejare 2 2
Rövare 2 1
Fiskare/pirat, sjöman 1/2 1/2
Alvskogskrigare 3 3
Helare 1 1
TABELL 10: KROPPSPOÄNG/YRKESNIVÅ
Yrke KP/YN
Bonde 2T6
Lönnmördare 3T6
Aristokrat 2T6
Spejare 3T6
Rövare 4T6
Fiskare/ pirat, sjöman 2T6/3T6
Alvskogskrigare 4T6
Helare 2T6
TABELL 11: RUSTNINGSRESTRIKTIONER
Rustningstyp Bonde1 Lönnmördare2 Aristokrat3 Spejare4 Rövare5
Tjockt tyg Ja1 Ja2 Ja3 Ja4 Ja5
Läder Ja1 Ja2 Ja3 Ja4 Ja5
Nitat läder Ja1 Ja2 Ja3 Ja4 Ja5
Fjällförstärkt
läder Ja1 Ja2 Ja3 Ja4 Ja5
Ringbrynja -1 Ja2 Ja3 Ja4 Ja5
Ringförstärkt
fjällpansar -1 -2 Ja3 -4 Ja5
Fjällpansar -1 -2 -3 -4 Ja5
Bandrustning -1 -2 -3 -4 Ja5
Plåtlamell -1 -2 -3 -4 Ja5
Plåtrustning -1 -2 -3 -4 Ja5
Rustningstyp Fiskare6 Pirat & sjöman7 Alvskogskrigare8 Helare9
Tjockt tyg Ja6 Ja7 Ja8 Ja9
Läder Ja6 Ja7 Ja8 -9
Nitat läder -6 -7 Ja8 -9
Fjällförstärkt
läder -6 -7 Ja8 -9
Ringbrynja -6 -7 Ja8 -9
Ringförstärkt
fjällpansar -6 -7 -8 -9
Fjällpansar -6 -7 -8 -9
Bandrustning -6 -7 -8 -9
Plåtrustning -6 -7 -8 -9
Vad tycker ni?/images/icons/clever.gif