Nekromanti Nya yrkets

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
Ok jag vill gärna dela ut mina yrkets som jag har skapad och varsågod.

Gentlemannatjuv
Gentlemannatjuv är den special typen av tjuven som är gentleman och har god etikett. Gentlemannatjuv försöker inte brukar mycket våld än absolut nödvädig. Gentlemannatjuv kör genomtänkt plan för att stjäla från rika offret. De brukar kunna maskera sig så att man kan skacka av sina prisjägare och stadsvakten eller kunna smyga in som gäst eller som arbetar där för att kunna stjäla. Gentlemannatjuv brukar har hedecodex att inte stjäla någon fattig folk eller stjäla från som verkar vara bra person. Gentlemannatjuv som utför stölder måste vara ganska smidig och god klipskhet med massa tricks. En typisk gentlemannatjuv brukar använda finare vapen som lätt svärd och dolk. Det händer då och då att gentlemannatjuven brukar ger allmosor till de fattiga för att visa att man är bra person eller helt enkel man är generös.

Framgånslag: RÖR, PER, PSY

Yrkesfärdigheter: (60|80|110) enheter. Akrobatik, Etikett, Fingerfärdighet, Förklädnad, Gömma, Hoppa, Klättra, Låsdyrkning, Skumsraskaffärer, Skådespel, Slagsmål, Smyga, Söka, <Vapenfärdighet), Värdera, Övertala.

Specialfärdigheter: (1T6-1) enheter för att höja Stridsvana. Blir resultatet noll eller lägre så får inte rollpersonen inga enheter.

Valfria Färdigheter: (40|60|70) enheter.

Startkapital: (10|25|100) x Ob3T6 silvermynt.

Startutrustning: (1|2|3) st A-val. (0|1|2) st C-val. (1|2|3) st D-val. (1|2|3) st X-val.

Övrig: Om karriären är misslyckad (endast ett framgångsslag lyckades) så har rollpersonen suttit Ob1T6 år i fängelse för sina brott.

Äventyrare
Äventyrare brukar resa rund efter spänning, rikedom eller bli känd äventyrare. Äventyare brukar livnär sig på diverse uppdrag, plundringståg och expeditioner.

Framgånslag: STY, RÖR, PSY

Yrkesfärdigheter: (60|90|120) enheter. Berättarkonst, Fingerfärdighet, Gömma, Hoppa,
Kasta, Klättra, Låsdyrkning, Läkekonst, Rida, Simma, Slagsmål, Smyga, Speja, Söka,
Undvika, <Vapenfärdighet>, Värdera, Övertala.

Specialfärdigheter: (2T6) enheter för att höja Stridsvana.

Valfria Färdigheter: (40|50|60) enheter.

Startkapital: (10|50|100) x Ob3T6 silvermynt.

Startutrustning: (1|2|3) st A-val. (1|2|3) st B-val. (0|1|2) st C-val. (0|1|2) st D-val.
(2|4|6) st X-val.

Övrig: Om karrären är framgångsrik (alla framgångsslagen lyckas) så ökar äventyrare Rykte med fyra (+4) och specialsera som äventyrare och slår mot Förmögehet tabell som äventyrare har hittat genom deras äventyr eller fått belöning för deras uppdrag.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Yrkesfärdigheter: (60|90|120) enheter. Berättarkonst, Fingerfärdighet, Gömma, Hoppa,
Kasta, Klättra, Låsdyrkning, Läkekonst, Rida, Simma, Slagsmål, Smyga, Speja, Söka,
Undvika, , Värdera, Övertala.

Specialfärdigheter: (2T6) enheter för att höja Stridsvana.

<hr></blockquote>


Jag finner det lite underligt att ett yrke som är får hela 2T6 enheters stridsvana inte har en enda vapenfärdighet som yrkesfärdighet. Ännu underligare blir det när man läser att deras typiska födkrokar inkluderar plundringståg.
 

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
Jag finner det lite underligt att ett yrke som är får hela 2T6 enheters stridsvana inte har en enda vapenfärdighet som yrkesfärdighet. Ännu underligare blir det när man läser att deras typiska födkrokar inkluderar plundringståg.

Jag har lagt in en valfri vapenfärdighet men konstig nog försvann den färdighet. Beskriving om att de kör plundringståg har jag taget det ut från Eons grundregler kontakt tabell äventyrare. Jag själv ochså tyckte underlig att de kör plundrigståg.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Ah, jag vet varför vapenfärdigheterna försvinner. Hakarna < > ses som en kod av forumet, men koden gör inget, alltså försvinner den. Har stött på samma problem på andra ställen.
Iaf, tror det ska gå att skriva < vapen >
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
En annan äventyrare

Jag har också gjort ett äventyraryrke...

Äventyrare

Framgånslag: STY, RÖR, PSY

Yrkesfärdigheter: ( 40 | 60 | 80 ) Läkekonst, March, Rida, Skumraskaffärer, Värdera, Överlevnad, Övertala, < Vapen >, < Vapen >*, < Vapen >**
*Kan bytas mot en vanlig stridskonst
**Kan bytas mot en ovanlig stridskonst

Specialfärdigheter: 2T6+1 enheter på Stridsvana

Valfria färdigheter: ( 60 | 80 | 100 )

Startkapital: ( 5 | 25 | 100 ) X Ob3T6 silver

Startutrustning: ( 1 | 2 | 3 ) A, ( 2 | 3 | 4 ) B, ( 1 | 2 | 3 ) C, ( 2 | 5 | 7 ) X.

Övrigt: Om karriären är framgångsrik har rollpersonen +4 i Rykte specialiserat mot Äventyrare. < tillägg från min spelledare > Om karriären är framgångsrik får rollpersonen 2 magiska föremål och 1 extra slag på Kontakter. < / tillägg från min spelledare >

Kommentarer: Den (relativt) höga andelen valfria enheter speglar min vision av ävertyraren som en sann mångsysslare. Min spelledares tillägg beror på att han ville att jag skulle vara...bättre?

/Cernael san
 

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
Re: En annan äventyrare

Jag är tveksam över din version av äventyrare yrke för att den yrke låter rollpersonen lära sig stridskonster och får två stycket magiska föremål om rollpersonen lyckas alla framgångsslag.

Min version av äventyrare yrket har nödvädiga yrkefärdigheter som behövs mesta av äventyren och uppdrag. Exempel använda färdigheten låsdyrkning för att kunna öppna skattskistan, använda fingerfärdigheten för att kunna knyta upp repen och lite andra saker, används berättakonst för att berätta sina äventyr och så vidare.
Om rollpersonen är framgångsrik kan rollpersoen slå ett slag mot Förmögehet tabell för att får extra pengar om rp får mycket pengar kan rp köpa magiska föremål om han/hon vill.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: En annan äventyrare

Jag är tveksam till alla former av yrket Äventyrare. För mej är äventyrare något man blir, läkare som krigare, köpman som kurtisan. Vilket yrke som helst duger. Det enda som krävs för att kvalificeras som en äventyrare är just att man söker, eller har varit (kräver bakgrundsslag eller ett snack med SL), på äventyr.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Re: En annan äventyrare

Man kan inte leva på att bara äventyra oftast.
Speciellt inte då man har en SL som ger oss skulder och fiender.

"Äventyr: Minska kapital med Ob3T6*20 silver"
 
Top