Nekromanti Nybörjar Spelledare behöver hjälp...

Nix Of Nine

Veteran
Joined
14 Jun 2003
Messages
46
Location
En liten by utanför Storstaden i mellersta Ingenst
tjenare alla Eon bröder och systrar!

Jag är något av en fantast på att få hjärnsläpp vid improvisation... hjälp!

Jag har nyligen skaffat Legender och Hemligheter och jag funderar på att göra en kampanj i skugglandet och jag skulle vilja ha hjälp med lite ideér.

känner ni till nån bra sida med artefakter och dylikt, eller en sida med "stats" till drakar, troll, och annat skräp...

Skulle bli riktigt glad om jag kunde få hjälp!


*Har du sett Nix??
Eh... Nix...*
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Hej. Välkommen till forumet.

Mitt första råd kommer vara: spela inte något med mörkret. Det är mest dumheter.

Om du nödvändigtvis måste göra det så är väl ett bra förslag att några personer kommer vilse, och på något sätt irrar runt i den världen ett tag. I någon mystisk skog (sunariskogen?) är väl ett bra förslag.

Om du letar efter artefakter kan du försöka med att söka efter det här, kanske får du upp en del.

Stats till drakar finns inte riktigt, men en del information har släppts, kan man också söka efter. Troll finns beskrivna på ett utmärkt sätt i "Monster & varelser".

Om du har problem med improvisation rekomenderar jag att du övar. Kanske genom att leka rollspel med en av dina spelare, spela något lagom dumt, och hitta på saker när han vill göra olika saker. Det är ett rätt bra sätt.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Re: Mörker, Skuggland och om SPOILER

Välkommen, som sagt.

Regelslaktaren verkar blanda ihop Mörkret och Skugglanden. Mörkret brukar de flesta avsky, även om jag själv tror man kan göra något av det, men det är ju inget man vill starta en kampanj med. Skugglandet däremot kan väl vara kul, men möjligen rätt svårt med tanke på de alternativa naturlagarna där och att dess invånare har ett väldigt främmande sinnelag jämfört med vanligt folk.

Nu har ingen hunnit börja skriva detaljer än, men vanligt om man ska diskutera saker som tas upp i L&H som är främst för SL, eller i Hemligheter-kapitel är att sätta SPOILER i rubriken så att oskyldiga spelare som inte vill få sina sinnen förstörda inte läser något smaskigt som skulle kunnat bli en fantastisk överraskning och spelupplevelse.

Mvh / Phelan
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,049
Location
Göteborg
Tja broder...

Får du för dig att spela färdiga äventyr kan jag rekomendera min egen trilogi, självklart :gremcool:, Nattens Ängel.

Leta efter de tre delarna En dolk i Natten, Jakten på det oheliga och Den fördömdes Hjärta på Sveroks bank.

Lycka till..
 

Vampirehunter J

Veteran
Joined
22 Mar 2003
Messages
140
Location
Kristinehamn, Värmland, Sverige, Europa, Världen,
Jag spelleder inte, men jag ska försöka hjälpa.
För bra ideer till äventyr och scenarion skulle jag föreslå ett LÅNGT ett, hjärna inspirerat av sagan om ringen, skulle tro att dina spelare skulle upp skatta det(det skulle i alla fall jag göra), för i sagan om singen finns allt man behöver till ett bra äventyr, så som, mycket händelser, mycket användande av färdigheter, spänande NPCs, mäktiga fiender med mera.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,975
Location
Barcelona
kampanjera i skugglanden

Okej, du vill spela i skugglanden. Bra! Jag har spellett ett äventyr i skugglanden och personligen tyckte jag att det var oerhört roligt (jag kan inte tala för mina spelare, dock :gremgrin:). Såhär ska du göra, i alla fall:

Kom ihåg att skugglanden för det första är oförutsägbara. De ligger längre från skapelsens centrum än Mundana, och bör alltså i motsvarande grad vara mer "overkliga". Jag gör gärna skugglanden till en högmagisk plats, ger dem ett mystiskt skimmer och hämtar inspiration från böcker såsom "trollkarlen från Oz" när jag befolkar dem med allsköns skuggvarelser.

Jag försöker få en sagostämning, med en mörk touch. För att få en sagostämning kan man utnyttja sig av flera knep. Den här tråden på RiotMinds DOD-forum finns många bra tips. Personligen tror jag att det är viktigt att ge alla företeelser i spelet liv, och göra dem till personligheter. Även om de inte är levande per se, så ska det kännas att de är minst lika komplexa som någon individ, lika fulla med historia och hemskheter, oavsett det gäller skurkens slott eller en gammal ek på ängen. De faktiska personerna, skuggfolket, ska förstås vara sådana i ännu större grad, och det är bäst att du kastar alla uppfattningar om mänskligt beteende åt sidan; skuggfolk är inte mänskliga, och man kan aldrig förutsäga hur de kommer att agera. Denna oförutsägbarhetsprincip kan för övrigt överföras på själva världen; skugglandet är så overkligt att själva dess geografi är föränderlig.

Jag ska avsluta med att redogöra för mitt eget äventyr för att om möjligt ge dig lite inspiration.

Rollpersonerna anländer till Skuggländerna med sitt skepp, som plötsligt glider in i en dimbank. När de kommer ut så ser de framför sig en strand försänkt i mörker, där stora okända stjärnor gnistrar på himlavalvet och märkliga ljus glöder från land. De följer stranden norrut och stöter på såväl fnittrande flygfiskar som förföriska sjöjungfrur.

Till slut bestämmer de sig för att gå iland. De upptäcker strax att ljusen de såg kommer från stora självlysande pumpor. Det visar sig dock att pumporna är bebodda, och att de har såväl dörrar som fönster. Innevånaren i en av pumporna förklarar för rollpersonerna att för att komma härifrån måste de söka hjälp hos hovet, och för att komma till hovet måste de följa "den gula sandvägen" (blatant stöld från Oz). Några av rollpersonerna gör det, medan resten stannar på stranden.

Nu bär det av in i Skuggländernas hjärta. Rollpersonerna stöter vi vägens slut på en fågelskrämma som bor i ett stort träd. Han berättar att ahn kommer at rulla ut resten av vägen på ett villkor; att de ger honom månen. För att få tag på månen måste de söka upp Månberget, men den ende som kan vägen dit är en jätte, och jätten kräver i sin tur ett ägg från Månfågeln för att leda dem dit. Rollpersonerna ger sig ut för att leta efter Månfågeln. på vägen blir de krympta av en elak magiker, som vill ha dem i sin samling, men de slipper lös och i sin nya förkrympta form lyckas de på något sätt ändå få tag på ägget. De återvänder på ryggen av en myra.

Under tiden har resten av gruppen stött på problem: det visar sig nämligen att källan de hämtat vatten ifrån i själva verket är ungdomens källa. Flera av rollpersonerna har redan blivit åtskilliga år yngre.

De två rollpersoner som skickades ut lyckas slutligen hitta till hovet. Där ställer skuggfolkets kung dem inför ett ultimatum; de kan välja att komma därifrån eller att bli förstorade igen. Rollpersonerna väljer det tidigare, och Kungen följer dem till skeppet för att ledsaga dem ut ur Skugglandet.
 

Azk3r

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
75
Location
Jönköping
ett tips kan vara att köpa ett klart äventyr, om du vill lägga ut pengarna på det. Om du köper ett så rekomenderar jag Rengsynd, ett bra förstaäventyr. Det finns även "stats" för troll, gripar, björnar, vildsvin, mm.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,975
Location
Barcelona
Re: kampanjera i skugglanden

men blev dom stora igen då??

Jag lät besvärjelsen som påverkade dem ha provisorisk varaktighet, så ja, de blev stora igen efter några dagar.

Och, tro't eller ej, men dom blev besvikna.
 
Top