Nekromanti Nybörjare behöver hjälp

mlo

Veteran
Som sagt, totalt nybörjare på rollspel, och undrar t.ex vad CL? Jag tror mig har läst någonstans att det är Chans att Lyckas, men isf hur avgörs CL:n? Är det olika för spel till spel?

Vad betyder t.e.x Dvärgar lägger 20+1T10 på sin vikt? Här undrar jag var 1T10 betyder, finns även andra där det är 1T20 som jag inte hänger med på? Gissar på att T20/T10 är tärningen men sen hänger jag inte med.

Tacksam för svar

Organ

Out of time, out of mind
Som sagt, totalt nybörjare på rollspel, och undrar t.ex vad CL? Jag tror mig har läst någonstans att det är Chans att Lyckas, men isf hur avgörs CL:n? Är det olika för spel till spel?
jag kan mycket väl tänka mig att CL i detta fallet betyder "Chans att lyckas" men det är, precis som du säger, olika från spel till spel. Det finns inga vedertagna begrepp som är likadana i alla spel. Om CL betyder "Chans att lyckas" i ett spel så finns det inget som säger att det inte kan betyda vad 17 som helst, bara det innehåller bokstäverna C och L, i ett annat.

Här undrar jag var 1T10 betyder, finns även andra där det är 1T20 som jag inte hänger med på? Gissar på att T20/T10 är tärningen men sen hänger jag inte med.
1T10 betyder mycket riktigt "en tio-sidig tärning". 2T20 betyder följdakligen "två tjugo-sidiga tärningar". Mig veterligen så finns det T4, T6, T8, T10, T12, T20 och T100 men alla används inte i alla spel. (En T100 är två T10or som änvänds för att få ett resultat mellan 1-100, genom att den ena betyder tiotal och den andra ental. Slår man t.ex. en fyra och en tvåa får man alltså 42.)

Vad betyder t.e.x Dvärgar lägger 20+1T10 på sin vikt?
Det är en tärningsformel. Man ska tydligen slå 1T10 och lägger till 20 och då få ett resultat mellan 21-30. Exakt vad det innebär är omöjligt att säga annat genom att läsa i regelboken som det kommer ifrån.

Hoppas att det var till nån hjälp. Tveka inte att fråga om det är något mer du är nyfiken på.

/Anders

Honken

Hero

I gamla "Drakar och Demoner" finns det nått som heter chans att lyckas, eller CL. Det är det du ska hamna under eller lika med efter att det är modifierat för olika saker, te.x. avstånds modifikation för båge.

Vad gäller de olika tärningskombinationerna så brukar de ofta stå beskrivna i början på varje rollspel, åtminstonde de tärningskombinationer som gäller för det speicifika spelet.

/Honken