Som sagt, totalt nybörjare på rollspel, och undrar t.ex vad CL? Jag tror mig har läst någonstans att det är Chans att Lyckas, men isf hur avgörs CL:n? Är det olika för spel till spel?
jag kan mycket väl tänka mig att CL i detta fallet betyder "Chans att lyckas" men det är, precis som du säger, olika från spel till spel. Det finns inga vedertagna begrepp som är likadana i alla spel. Om CL betyder "Chans att lyckas" i ett spel så finns det inget som säger att det inte kan betyda vad 17 som helst, bara det innehåller bokstäverna C och L, i ett annat.
Här undrar jag var 1T10 betyder, finns även andra där det är 1T20 som jag inte hänger med på? Gissar på att T20/T10 är tärningen men sen hänger jag inte med.
1T10 betyder mycket riktigt "en tio-sidig tärning". 2T20 betyder följdakligen "två tjugo-sidiga tärningar". Mig veterligen så finns det T4, T6, T8, T10, T12, T20 och T100 men alla används inte i alla spel. (En T100 är två T10or som änvänds för att få ett resultat mellan 1-100, genom att den ena betyder tiotal och den andra ental. Slår man t.ex. en fyra och en tvåa får man alltså 42.)
Vad betyder t.e.x Dvärgar lägger 20+1T10 på sin vikt?
Det är en tärningsformel. Man ska tydligen slå 1T10 och lägger till 20 och då få ett resultat mellan 21-30. Exakt vad det innebär är omöjligt att säga annat genom att läsa i regelboken som det kommer ifrån.
Hoppas att det var till nån hjälp. Tveka inte att fråga om det är något mer du är nyfiken på.
/Anders