Nekromanti Nybörjare i AD&D

Eksem

Champion
Har just skaffat lite AD&D-grejjer och har precis börjat bläddra lite i Players Handbook, och undrar hur spelet går till. Jag har bläddrat en del, men jag hittar inga färdigheter eller liknande... så hur går det till när man avgör om spelare lyckas med olika saker, typ att hitta fällor och leta på bibliotek?
Jag har även DM's Guide, om det står tydligare där...

DanielSchenström

Swashbuckler
I 1st edition hade man inte färdigheter förän i Dungeoneers Survival Gide, I 2nd edition så står de efter yrken och raser, strax innan utrustningen.

Eksem

Champion
Tackar! Och då förstår jag bättre varför färdigheter är "optional rules" =)
Men, hur spelar man utan färdighter, egentligen?

Duddmannen

Hero
Man kan antingen låta Källarmästaren bestämma vad som lyckas eller misslyckas. Ett annat alternativ är att låta spelaren slå en valfri tärning. Slår han högt gick det bra, slår han lågt gick det dåligt.

Min erfarenhet av det "gamla" AD&D var att man oftast inte använde färdigheter alls. Vissa klasser kunde slåss, andra kunde hitta grejor och det gällde alltså att få ihop en grupp som hade flera olika klasser representerade för att klara av ALLA aspekter av vanligt äventyrande. Detta funkade uppenbarligen bra under i stort sett hela sjuttio och åttiotalet ända tills 2nd Edition kom och färdigheter fick en LITE mer framträdande roll.