Nekromanti Nybörjare med Vampire

Vargvid

Veteran
Tjenare,

Jag och ett par polare ska börja spela Vampire och vi är lite förvirrade när det gäller tärningarna. Jag själv har spelat rollspel förutm en är inte direkt hundra på vad alla tärningar gör och vilken man ska rolla vid olika tillfällen.

Kan någon gärna förklara för oss vilka tärningar som gör vad och vad dom brukar användas till, och vart man kan hitta vad man behöver rolla för att klara av något in games.

Tack

GnomviD

Heresiark
Du är lite otydlig, men jag misstänker att det är såhär: Ni ska spela Vampire: the Requiem, och har endast den boken? Vampire är inte ett komplett spel, utan ni behöver grundregelboken som heter World of Darkness också. WoD-boken innehåller en beskrivning av hur reglerna fungerar, hur man bygger rollpersoner och allt liknande. Vampire innehåller en beskrivning av vampyrernas värld och tilläggsregler för att spela vampyrer.

Vad gäller tärningar så funkar WoD som följer: Du använder endast tiosidiga tärningar. När du ska utföra en handling så testar du (oftast) attribute + skill och slår lika många tärningar som du har värde i dem tillsammans. Har du Strength 3 och Atheletics 3 så slår du sex tärningar för att springa. Varje tärning som har resultatet 8+ räknas som en success - desto fler successes, desto bättre resultat.

(Om du visste det här, ursäkta, men du var lite otydlig i vad som var problemet.)

Anitropius

Veteran
Systemet är hyfsat enkelt. Om ni nu, till exempel, ska skjuta med en pistol så tar ni ett huvudattribut som passar och en skill som passar(Dexterity och Firearms i det här fallet), sedan lägger ni ihop "plupparna" och rullar så många tärningar... för varje tärning som visar en 8, 9, 10 är en "success"...

Hänger du med? Nä, kanske inte. Ni har väl World of Darkness regelboken, står alla regler där:)