Nekromanti Nybörjare på Rollspel.nu

Zimith_UBBT

Warrior
Appropå den ständiga diskussionen om nyrekrytering inom hobbyn så saknar jag en dedikerad sektion på Rollspel.nu som riktar sig till nya spelare. Är inte Rollspel.nu trots allt en av de största svenska forumen om rollspel på nätet? Jag ber om ursäkt om detta redan diskuterats på annat håll som jag inte hittat.

Jag tycker att en ny sektion ska adderas till forumlistan, gärna på den mest prominenta platsen högst upp, där den är lätt att hitta. Den kan kallas Nybörjare eller liknande och kan innehålla både artiklar och utrymme för diskussion och frågor. Artiklarna bör vara skrivna för nybörjare i alla åldrar (nästan) och kan behandla bland annat:

Vad är rollspel? En favorit! :gremsmile: Kortfattat, enkelt och gärna en video med lättbegriplig actual play med bra ljud och där inte alla mumlar i munnen på varandra, alltså inspelad just för detta syfte.

Bra nybörjarspel En informativ lista över rollspel som passar nybörjare.

Hitta andra spelare Några bra tips på hur man hittar andra spelare.

Ordlista En ordlista ord och begrepp som är centrala inom hobbyn. Inte för djuplodande; StoryNow eller olika designmodeller är inte aktuellt.

Rollspelshistoria För finsmakaren! Innehåller rollspelshistoria både ur ett svenskt och internationellt perspektiv.

Säkert finns fler fina förslag på hur det kan utformas!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Fina förslag! Just ett "Nybörjare och presentationsforum" hade varit jättetrevligt att ha.

Låt det slutgiltiga kriget över vad som utgör ett bra nybörjarspel ta sin början. :)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag skulle vilja döpa ett sådant forum till "Ny här?". "Nybörjare" tycker jag har lite dålig klang.

Forumet skulle kunna ha som beskrivning något i stil med "Är du ny på rollspel.nu? Vi vill gärna hälsa dig välkommen och ge dig en bra start. Varför inte kika in här och presentera dig?" Eller nåt sånt. Nåt snällt och tydligt och välkomnande och som ger våra nykomlingar något ganska ofarligt att göra direkt, ifall de vill.

Annars ett asbra initiativ! Den här siten är oöverskådlig och fipplig för nytillkomna (och för mig också, för all del) och jag tror vi skulle vinna på att ha en tydlig "ingång".

Hade det inte varit en massa extra jobb skulle jag nästan ha funderat på om inte nyreggade borde få se en begränsad mängd forum, och sedan antingen genom att själva trycka på en knapp eller genom att be någon att lägga in dem i nån grupp eller så kunna få full tillgång till allt.

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Hade det inte varit en massa extra jobb skulle jag nästan ha funderat på om inte nyreggade borde få se en begränsad mängd forum, och sedan antingen genom att själva trycka på en knapp eller genom att be någon att lägga in dem i nån grupp eller så kunna få full tillgång till allt.
Det hade varit skitbra om alla forumkategorier utom Allmänna rollspelsforum hade varit ihopdragna, stängda, by default.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Möller said:
Det hade varit skitbra om alla forumkategorier utom Allmänna rollspelsforum hade varit ihopdragna, stängda, by default.
Ja, jag håller med. Och så stora tydliga knappar under, som är typ "Visa officiella rollspelsforum". Och så spara vad man klickat på i profilen snarare än i cookies eller så.

Och ge möjlighet att klicka bort forumen igen.

Cissi

Up to no good.
Hej alla :gremsmile:
Jag är ny på forumet sedan i somras även om jag inte är ny som rollspelare som sådan och måste inflika här att det är en mycket bra idé att ha något form av "Hej, välkommen hit till forumet"-forum för nya användare. Jag kan erkänna att jag verkligen hade uppskattat det när jag först hittade hit.
Men det skulle också vara jättekul med något som presenterar hobbyn som sådan, dels för nya spelare men också bara för nyfikna som råkar hitta hit och blir bortskrämda av den uppsjö av forum och trådar som möter en på startsidan. Om man letar sig hit med intentionen att lära sig något och inte bara är ute efter upplevelsen så blir man nog lätt lite skrämd.
Så, bra och roligt initiativ. :gremsmile:

Sodivra

Champion
krank said:
Jag skulle vilja döpa ett sådant forum till "Ny här?". "Nybörjare" tycker jag har lite dålig klang.

Forumet skulle kunna ha som beskrivning något i stil med "Är du ny på rollspel.nu? Vi vill gärna hälsa dig välkommen och ge dig en bra start. Varför inte kika in här och presentera dig?" Eller nåt sånt. Nåt snällt och tydligt och välkomnande och som ger våra nykomlingar något ganska ofarligt att göra direkt, ifall de vill.
Perfekt! Gör precis det här.

Inte placera den nye i ett fack, bara erbjuda denne ett område där det är välkommet att presentera sig själv. Inte uppmana till att ta frågor och diskussioner där, men inte förbjuda det heller. Alla kan själva göra det som de känner sig bekväma med.

Det här borde funnits för länge sen!