Fet genomgång II
Kan man börja med rollspel fastän man är 20 år? Eller är man för gammal?
Ja, egentligen.. Alla jag känner har spelat rollspel sedan dom varit 12-15 eller så.. Tänk om det är försent att anpassa sig vid 20 år!
Nej, det borde inte vara någon fara. Många rekryteras in i den åldern av pojk- och flickvänner.
Jag vet knappt vad rollspel är, förutom att det verkar jävligt skoj.
En del har du tydligen fattat iallafall.
Om du knappt vet vad rollspel är så skrev jag en
introduktion en gång jag fortfarande är rätt nöjd med. Du kan ignorera det där med "energimätare", det var något som trådförfattaren hade missförstått.
[color:\\"green\\"]Han[/color]s tips är bra, leta efter spelare eller spelföreningar i din trakt, det är det absolut bästa sättet att introduceras till rollspel, få lära sig av andra.
Sedan kan du leta efter folk i Stockholm på det här forumet - Antingen så
söker du i profiler, eller så letar du i användarlistan - Sorterar man efter hemort så börjar listan på sidan
154 och den slutar på sidan 169.
Gratisrollspel skrivs ofta med erfarna rollspelare i åtanke, men iallafall Västmark har en mycket bra rollspelsbeskrivning i reglerna, och eftersom version 2 är gratis (version 3 får man köpa) så kan det vara en bra idé att ladda ner det och läsa igenom lite.
Västmark är dock historisk/saga snarare än fantasy. Ett gratis och regelmässigt enkelt fantasyspel skulle jag snarare säga är
Legend. Legend har dock inte en så stor världsbeskrivning.
Vad som är lättast att börja med beror på personen. De flesta började nog med en avkopplad spelmiljö, med klara och okomplicerade utmaningar att klara av, som att slå draken och sno skatten.
Andra föredrar den noggrant och utförligt beskrivna levande världen, och komplicerade och utförliga regler. Eller kanske okomplicerade regler och en vagt beskriven miljö, där man är fri att sätta in vilka äventyr man vill utan att det passar in fel.
Eller så kan man börja med att fokusera på okomplicerat karaktärsspel, där man varken behöver lära sig så mycket regler eller sätta sig in i lika mycket världsbeskrivning, men man måste tycka att det är kul och känna sig bekväm med att rollgestalta.
(Dessa stilar brukar kallas "Gamist, Simulatorist och Narrativist" -Iallafall på engelska, jag känner inte till några riktiga översättningar till svenska.)
På så sätt tror jag också att det är alltid lättast att börja med det spel som passar ens önskemål, snarare än de spel som skrivits speciellt för nybörjare. Detta gäller även spelmiljöer, spelare som rekryteras in från Goth-hobbyn eller lajvhobbyn börjar hellre med Vampire, till exempel.
Har du några önskemål, tror du?