Nekromanti Nybörjare

Mysmasken

Veteran
Hejsan!
Kan man börja med rollspel fastän man är 20 år? Eller är man för gammal?
Hur går man tillväga för att börja isåfall?

Ulfgeir

Swashbuckler
Klart du kan börja trots din ålder... =^_^=

Allt du behöver är: samla ihop ett gäng kompisar som vill spela. Införskaffa ett spel i lämplig genre (eller kör helt friform). Bestäm vem som skall vara spelledare och skapa sedan rollpersonerna. Därefter är det bara att tuta och köra.

Om inte några av dina kompisar vill spela, så ta kontakt med lokal spelförening (Borde gå att hitta via Sverok) eller kolla på sidan här för "spelare sökes".

Finns ju mängder med genres såsom fantasy, science fiction humor, skräck, agentspel, historiska spel... Flera gratisspel finns här på rollspel.nu ifall du inte vill lägga ut några pengar.

/Ulfgeir

Rickard

Urverk speldesign
Tjenare!

Välkommen till forumet och framförallt rollspelshobbyn..

En given fråga är ju: Hur kommer det sig att du vill börja med rollspel?

För om dina tankar om rollspel kommer från att du sett/läst Sagan om Ringen eller andra liknande källor (Conan, Harry Potter) så kan jag ju tänka mig att fantasyrollspel är det som du kanske vill testa på först..

För fantasyrollspel så vet jag två gratisrollspel på nätet som kanske kan locka dig: Västmark och Saga
Jag har inte läst något utav dem men båda har fått bra kritik av rollspelare.. Dessutom så finns det tillägnade forum till rollspelen på denna site så du kan fråga om det är något du inte förstår..

För en annan genre så finns In the Dark som är ett skräckrollspel i nutid som är lätt att lära sig..

Själv skrev jag ett nybörjarrollspel som jag (dåraktigt) kallade Fanatasy Light som vann pris i kategorin Bästa Nybörjarrollspel<SUP>2003</sup> i en liten tävling på detta forum.. Rollspelet ligger bara på två sidor och förklarar någorlunda vettigt hur vad rollspel är för något.. Jag har också en mängd artiklar på sidan som kan hjälpa en spelledare.. Dock riktar sig nog tipsen till en spelledare som precis har börjat få häng på sin uppgift..

En annan fråga är förvisso: Vad är det för sorts rollspel du hade tänkt dig?

Det finns ju bordsrollspel och lajv.. Lajv är väl det som brukar synas i media medan bordsrollspel är det som är vanligast.. Just bordrollspel är rätt vanligt hos studenter och eftersom du bor i Stockholm borde du inte ha några som helst problem att finna spelgrupper.. Har du funderat på att sätta upp en lapp på universitetet?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som just nu hatar sin ISP då uppkopplingen segar som fan

Friform: Spela utan regler.
Sverok: Sveriges Rollspel- och Konfliktförbund - http://www.sverok.se - Det största rollspelsförbundet i Sverige.
Spelledare: Personen som leder spelet, lite som en programledare i ett debattprogram eller som manusförfattaren och regissören i en film.

Johan K

Gammal & dryg
Klart man kan !

Varför skulle man inte kunna börja när man är 20 år ?? Kvittar hur gammal man är...
Ett tipps för att söka spelare är ju att skriva i kontaktforumet... Senså finns ju sverok, som har koll på föreningar runtomkring i sverige. Hemsidan finns här.

Hoppas att du finner vad du söker & välkommen hit !!!

Troberg

Sinister eater
Självklart. Det finns en del här på forumet som är på gränsen att bli arkeologiska studieobjekt...

På många sätt tror jag att det är lättare att börja när man är lite äldre. Man har en annan grund att stå på kunskapsmässigt och erfarenhetsmässigt (inget illa menat mot de yngre, men man slutar inte lära sig när man blir ett år äldre än vad ni är nu).

Hur går man tillväga för att börja isåfall?
Man kan lära sig själv, men gör dig själv en tjänst och skippa ett år eller två på inlärningskurvan genom att spela med erfarna spelare några gånger. Det är så mycket som så enkelt faller på plats då där man annars hade behövt göra om samma misstag som andra har gjort.

Eftersom du bor i Stockholm så borde det inte vara svårt att hitta en förening eller en spelgrupp som du kan spela med. Många här på forumet bor i Stockholm och skulle säkert gärna hjälpa till (de som jag syftar på vet antagligen vilka ni är...). Det borde inte vara några problem att fixa.

Edit: Som nybörjare så har du antagligen missat det här, men det finns en viss oro för nyrekryteringen inom hobbyn, då datorspelen och annat plockar en del folk. Det är alltså speciellt intressant att få in nytt folk nu och folk är förhoppningsvis speciellt hjälpsamma. Det har exempelvis diskuterats en hel del om speciella nybörjarspel (eftersom många av de som finns idag har utvecklats till ganska stora saker) och jag tror det är några som håller på med att skriva speciella nybörjarspel. Med andra ord: Jättevälkommen till hobbyn!

Mysmasken

Veteran
Tack så mycket för alla svar!
Jag vet knappt vad rollspel är, förutom att det verkar jävligt skoj. Jag ska nog läsa på lite.
Kollar in sidorna du tipsade om!

Tack tack
Stephanie

Sodivra

Champion
Fet genomgång II

Ja, egentligen.. Alla jag känner har spelat rollspel sedan dom varit 12-15 eller så.. Tänk om det är försent att anpassa sig vid 20 år!

Nej, det borde inte vara någon fara. Många rekryteras in i den åldern av pojk- och flickvänner.

Jag vet knappt vad rollspel är, förutom att det verkar jävligt skoj.
En del har du tydligen fattat iallafall. :gremgrin:

Om du knappt vet vad rollspel är så skrev jag en introduktion en gång jag fortfarande är rätt nöjd med. Du kan ignorera det där med "energimätare", det var något som trådförfattaren hade missförstått.

[color:\\"green\\"]Han[/color]s tips är bra, leta efter spelare eller spelföreningar i din trakt, det är det absolut bästa sättet att introduceras till rollspel, få lära sig av andra.

Sedan kan du leta efter folk i Stockholm på det här forumet - Antingen så söker du i profiler, eller så letar du i användarlistan - Sorterar man efter hemort så börjar listan på sidan 154 och den slutar på sidan 169.

Gratisrollspel skrivs ofta med erfarna rollspelare i åtanke, men iallafall Västmark har en mycket bra rollspelsbeskrivning i reglerna, och eftersom version 2 är gratis (version 3 får man köpa) så kan det vara en bra idé att ladda ner det och läsa igenom lite.

Västmark är dock historisk/saga snarare än fantasy. Ett gratis och regelmässigt enkelt fantasyspel skulle jag snarare säga är Legend. Legend har dock inte en så stor världsbeskrivning.

Vad som är lättast att börja med beror på personen. De flesta började nog med en avkopplad spelmiljö, med klara och okomplicerade utmaningar att klara av, som att slå draken och sno skatten.

Andra föredrar den noggrant och utförligt beskrivna levande världen, och komplicerade och utförliga regler. Eller kanske okomplicerade regler och en vagt beskriven miljö, där man är fri att sätta in vilka äventyr man vill utan att det passar in fel.

Eller så kan man börja med att fokusera på okomplicerat karaktärsspel, där man varken behöver lära sig så mycket regler eller sätta sig in i lika mycket världsbeskrivning, men man måste tycka att det är kul och känna sig bekväm med att rollgestalta.

(Dessa stilar brukar kallas "Gamist, Simulatorist och Narrativist" -Iallafall på engelska, jag känner inte till några riktiga översättningar till svenska.)

På så sätt tror jag också att det är alltid lättast att börja med det spel som passar ens önskemål, snarare än de spel som skrivits speciellt för nybörjare. Detta gäller även spelmiljöer, spelare som rekryteras in från Goth-hobbyn eller lajvhobbyn börjar hellre med Vampire, till exempel.

Har du några önskemål, tror du?