Nekromanti Nybörjarescenario

AEGIS PRIME

Swordsman
Jag skall introducera min syster och hennes kille i rollspelet mörka träsk och de skall få spela ett scenario som är enkelt och i nutid. Gärna skräck eller med vissa komiska inslag.
Jag önskar härmed några förslag på bra scenarios som jag skulle kunna testa, eller på hemsidor som har scenarios.
Jag har ASF boxen och deras bok men de känns lite väl för nybörjare. Måsen tänkte jag först på, men det har vi spelat och jag tänkte ta med några av mina ordinare spelare.
Tankar och åsikter välkomnas

Vicotnik

Den onde
Staff member
Av egen erfarenhet så är det enligt mig lite dumt att ta med ordinarie spelare, då de har en tedens att leda gruppen och på så sätt får inte de nya spelarna någon chans att hävad sig då äldre vet bättre eller?

Jag och några av mina vänner började för ett litet tag sen på ett vampire äventyr, ingen av oss hade spelat vampire förut. Det hela började med att vi var mer eller mindre nya vampyrer kanske hade varit vampyrer i ett par månader, vi får ett meddelande om att en "mäktig" vampyr inom The Invictus, det sällskap min karaktär tillhörde via sin "skapare". Vi kom ditt i klädda våra vanliga klädder och knackar på, var på en butler öppnar dörren och det hela är tydligen en mycket finn till ställning, hur som helst så träffar vi "bossen" och vi får i uppdrag att hämta ett lite packet på posten åt honom. Inga problem eller hur?
Nu är det bara ett problem, vi var vampyrer och posten stänger 18:00 och solen går inte ner föränns efter ett par timmar efter stängning, osis. Vi tar oss ditt och bryter oss in, vi hackar oss in på postens dator och söker upp vilken plats vårat packet har och hämtar det. Där inne hör vi något svagt mässande och lämnar platsen fortare än kvickt. Väl ute hör vi på håll polisens sirener. Kanske kan vara något att spinna vidare på om du vill introdusera nya spelare och ha med lite skräck.

Lycka till och må de bli frälsta i från godo....

Troberg

Sinister eater
Av egen erfarenhet så är det enligt mig lite dumt att ta med ordinarie spelare, då de har en tedens att leda gruppen och på så sätt får inte de nya spelarna någon chans att hävad sig då äldre vet bättre eller?
Ta dig ett snack med de erfarna spelarna innan och förklara läget. Säg att de ska hjälpa till som ambassadörer för hobbyn och guida in nybörjarna på ett bra sätt, snarare än att spela som vanligt.

Rickard

Urverk speldesign
"Av egen erfarenhet så är det enligt mig lite dumt att ta med ordinarie spelare, då de har en tedens att leda gruppen och på så sätt får inte de nya spelarna någon chans att hävad sig då äldre vet bättre eller?"
Själv brukar jag låta de erfarnare spelarna få agera på egen hand medan jag koncentrera mig på att aktivera nybörjarna.

/Han som tycker det är spelledarens roll att aktivera de inaktiva

Johan K

Gammal & dryg
Nu kansek jag missar målet lite väl mycket, men ändå.... :gremtongue:
kan man tänka sig att man göra nått till Svenil Rollspelet, äventyr finns här.

Hoppas iaf att du lyckas dra ner i detta träsk !!! :gremgrin:

ripperdoc

Myrmidon
Jag har ASF boxen och deras bok men de känns lite väl för nybörjare.
Fast ASF:s scenarier är inte nybörjarscenarier om du frågar mig. De är ju något av det mest friformiga man hittar på svenska konvent, och deras scenarier innehåller ofta en massa djup vardagspsykologi och annat (som vissa kallar trams) :gremsmile:

Jag har spelat de flesta, och har ansett dem alla vara mer eller mindre krävande (i fråga om rimlig spelarinsats och agerande).

/RD - IMHO

Vicotnik

Den onde
Staff member
Ja, om det fortfarande hade varit aktuelt detta var för ett par år sen som jag senast spellede och hade nytt folk som skulle testa på rollspel.

Ulsak

Veteran
min erfarenhet är att det är nog inte scenariot som är det som gör att man blir rätt introducerad i rollspelandets magiska värld. Det är en bra spelledare.

Det har jag varit bortskämd med.

nuff said..

PAX

Jordisk Äventyrare
My Brain Hurts...

Ett enkelt zombieäventyr.

Regelsystem efter eget tycke...

Vi körde ett tämligen friformsäventyr för några år sen som blev riktigt lyckat. Vi använde oss dock av lite olika tärningsslag för att skapa spännin i avgörande situationer.

Äventyret (vad jag minns) var lös ihopkastat. Vi körde med RPs som SL hade satt ihop. De hade av olika anledningar hamnat i en mindre småstad i USA. En advokat återvände till sin barndomsstad. En var FBI-agent som skulle utreda något mord. (Ledtrådarna tog honom till staden.) En var gammal veteran inom wrestling. Osv... För att knyta ihop historien så anländer de alla via en busslinje. (Något omotiverat för FBI-snubben men man ska ju åka kommunalt numera...)

Avstigning sent på kvällen i en till synes sömnig småstad. Det regnar lätt och stadens dämpade gatubelysning speglar sig i den blöta asfalten. På avstånd hörs en hund gläfsa frenetiskt. Sen övergår gläfsandet till ett gnyende ljud för att helt sluta helt. Sen uppenbarar sig ett par personer på vägen en bit bort. De lösgör sig från skuggorna och verkar inte ha så bråttom...

Just zombieäventyr kan bli hur kul som helst samt att spänningsmoment och överraskningsmoment kan användas flera gånger. Testa.

MrG

Swashbuckler
Fast ASF:s scenarier är inte nybörjarscenarier om du frågar mig.
Om jag inte missuppfattat det har ASFarna lyckats med att köra sitt scenario "Nalle på vift" som företagsarrangemang och fått väldigt schysst feedback på det. Så det verkar åtminstone funka som nybörjarscenario.

(Måste se till att spela något av ASF nån gång...)