"Jag tänkte börja göra ett Fantasy rollspel men vet inte var jag ska börja. Kan någon ge mig ett förslag."
Börja med att läsa följande artikel: <A HREF="
http://www.foxtail.nu/egnaspel.html" target="_new">http://www.foxtail.nu/egnaspel.html</A>
Lås sedan in datorn i garderoben och skriv en innehållsförteckning/önskelista på ett vanligt block. Dela sedan in innehållsförteckningen i mindre delar, med underrubriker och sådant. Skissa. Skriv noveller. Fundera. Börja om från början. Presentera konceptet för dina kamrater. Bli sågad. Börja om igen. Kladda karta. Presentera konceptet en gång till. Bli sågad igen. Dräp allting som inte hör hemma i ditt spel. Repetera tills du kräks.
Till slut har du en lista med saker som bör ingå, lite skisser och stämningsskapande noveller och liknande. Fortsätt nu att ha datorn inlåst, och skissa på en regelmekanism (snor du en regelmekanism, anpassa den bara och strunta i det här stycket). Prova mekanismen på kompisar. Det viktigaste kravet är att mekanismen ska passa konceptet ovan och det ska vara kul att använda det. Realism och detaljer är inget krav i det här läget, inte heller enkelhet. Du är just nu bara intresserad av följande saker:
1) Hur mäter man hur bra du är?
2) Hur gör man för att göra något?
3) Hur får man ont?
4) Hur skapar man ovanstående mått?
Allt annat, inklusive magi och automateld, är bara specialfall av ovanstående.
När du har en tjock bunt papper som talar om hur spelvärlden är och en lika tjock bunt papper som talar om hur reglerna fungerar, då kan du låsa upp garderoben och börja skriva.
Det bör vid det här laget ha gått ett halvår eller så, och du har minst ett års arbete framför dig. Och jag skojar inte.
Fallgropar finns det gott om. Gör inte följande misstag:
1) Börja inte skriva på kapitel 1 ("vad är rollspel") nu. Vänta tills du har en klart definierad disposition.
2) Fundera inte ens på stridsregler än. Du behöver en grundregelmekanism först och ett sätt att mäta hälsa.
3) Rita inte karta förrän du har ett hum om vad du vill ha på den.
4) Skriv definitivt inte en massa raser just nu.
5) Tro inte att det är lätt. Det tar år att skriva ett bra rollspel.
6) Tro inte att du är bäst. Ta kritik.
7) Tro inte att du vet allt. Läs på.
8) Sno inte så det märks.
Några avslutande ord: Jag vet att det är varje rollspelares dröm att skriva ett eget rollspel. Jag har varit i kontakt med ett trettiotal tack vare webbringen Svenska Rollspelsskapare. Av alla dessa projekt tror jag inte att det är mer än högst ett halvdussin som fullföljts. Så tappa inte sugen.
Världen är full av tappade sugar.
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>