Nekromanti Nybörjarfrågor - Campain Settings

Shaggy

Swordsman
Har jag förstått rätt om jag tror att gudarna som listas i Player's Handbook är hämtade från Greyhawk? (Myntet på sidan 146 verkar ju antyda det.) Fast vissa gudar finns tydligen i båda? Moradin t ex. Eller är det en möjligen en blandning av GH och FR?

Hur mycket skiljer sig åt mellan olika settings? Gäller det bara geografin eller dessutom andra existensplan? Fungerar Manual of the Planes med Forgotten Realms? Plane of Shadow och Nine Hells verkar finnas i båda. Dock är det ju som sagt olika uppsättningar gudar.

Är det samma uppsättning besvärjelser i FR som i Player's Handbook?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Hmm... om jag inte har drömt det här så är det så att gudarna kommer från Grayhawk. Jag antar att de var tvugna att göra så eftersom PHB inte har något egen värld. Eller är jag helt ute och cyklar?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Visst överlapp på gudafronten

Annars är Greyhawk och Forgotten Realms olika världar, på olika planeter. Greyhawk (eller Oearth egentligen) är navet i kosmologin som presenteras i Manual of the Planes, men du kan använda den till Forgotten Realms, eller till vilken annan värld som helst.

Är dock osäker på hur Forgotten Realms-materialet ställer sig till Manual of the Planes-kosmologin... nån annan kanske vet?

M.

Snurgla

Veteran
Re: Visst överlapp på gudafronten

Större skillnader, alltså:

FR och Greyhawk är egna planeter, helt åtskilda.

De har också helt olika panteoner gudar. De som är samma är de halvmänskliga gudarna, tydligen har de en mer homogen gudsbild på olika världar. I Complete book of elves (2nd ed) sägs det att alverna invandrade till olika världar från samma ställe, t.ex.

I 2nd edition levde FR och GH i samma kosmologi, the great wheel från planescape/MotP. I 3rd gavs mer tyngd åt the plane of shadow, att man skulle kunna gå mellan kosmologier med det, så då blev de tvungna att ge endera en annan kosmologi. Det blev FR, och de tog som yttre plan de olika FR-gudarnas boningar (som tidigare legat i great wheel) och gjorde hela plan av dem, och de behöll the nine hells, abyssen, elementarplanen, astral, ethereal, och plane of shadow. Jag kan ha glömt något här.

Dessutom har lagts till något om att de gudar som bor i en värld egentligen bara är kopior av de gudar som finns i flera plan, t.ex. den egyptiska panteonen. Detta innebär att när Ra blev dödad i FR, så var det bara något som rörde FR, Ra mår bra i alla de andra planen. Eller något sådant. Komplicerat.

chrull

Stockholm Kartell
Plane of Shadows finns inte i mitt Planescape. Inte som ett eget plan i alla fall. Kanske som något mystiskt fack någonstans i det negativa energiplanet...

Men annars så har jag slängt in FR i Planescape. Jag är ett stort fan av 2nd ed planescape, och att på något sätt begränsa mig till att inte kunna använda det skulle vara att ta bort hela poängen med varför jag spelar d&d.

Det där med gudarna: i Planescape har ju massor av gudar sina boningar och realms. det är bara att kasta in FR-gudarna där, låt de konkurera med alla andra gudar som redan finns där. no biggie :gremsmile:

chrull

Staffan

Myrmidon
Plane of Shadows finns inte i mitt Planescape. Inte som ett eget plan i alla fall. Kanske som något mystiskt fack någonstans i det negativa energiplanet...
Jag har för mig att Plane of Shadows fanns med i 2e också, fast då antingen som ett demiplan på eterplanet eller som ett möte mellan det positiva och negativa energiplanet.
Det där med gudarna: i Planescape har ju massor av gudar sina boningar och realms. det är bara att kasta in FR-gudarna där, låt de konkurera med alla andra gudar som redan finns där. no biggie
I både Planescape-boken On Hallowed Ground och i FR-serien Faiths & Avatars, Powers & Pantheons och Demihuman Deities står det om vilka FR-gudar som bor var.

Shaggy

Swordsman

Det där hängde jag inte med på. Finns det alltså ett Nine Hells i GH och ett annat Nine Hells i FR, men det går att förflytta sig mellan de två Nine Hells?

Staffan

Myrmidon

Tja, om jag förstått grundsetupen rätt från MOTP så finns det ingen direkt koppling mellan GH-helvetet och FR-helvetet. Vad man får göra är att ta en tripp till materieplanet (alltså själva GH), sedan hoppa in i Skuggplanet för vidare transport till FR, och därifrån ta sig till FR-helvetet.

Själv föredrar jag i o f s phlogistonen som transitivt plan snarare än Skuggplanet.