Nekromanti Nybörjarguide...

Renfield

Swordsman
Är Eon något att ha? jag har bläddrat igenom grundboken, men grundboken säger sällan allt om ett spel...
Hur är det? Är bakgrundsmodulerna nåt att ha? Eon som skryter så mycket om sin värld, är den bra?

Upplys mig...

"The strongest tyrant cannot crush freedom of thought"

Slim

Veteran
Eons värld är alldeles utmärkt. När jag läste i grundboken någon gång 97 eller 98 fastnade jag på direkten. De övriga modulerna har förklarat och förtydligat världen ytterligare.
Jag är också tacksam över att, som i D&D, den överdrivna godheten plockats väck från Alver och Dvärgar. Att orcherna som kallas för Tiraker omdanats från obligatorisk kanonmat till en levande ras är också välkommet.

Scepticus

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ja, Eon är bra. Jag har de flesta modulerna men jag slutade spela Eon när DoD6 kom. Anledningen var att jag tyckte att regelsystemet i Eon var lite bökigt (för dum för att lära mig något nytt) och att världen var lite för "styrd". Den lämnade inte så mycket till SL IMHO

"Ägna inte för mycket tid till att vara en bra människa, inte en jävel kommer att tacka dig för det"

Oceanliner

Warrior
Lite onödig frågeställning...

Frågan är kanske inte ifall Eon är något att ha utan ifall Eon är något du vill ha...

Vad är det du som rollspelare söker? Hur definierar du ett "bra" rollspel?

Här är två punkter som får mig att välja Eon före många andra rollspel:

<B>Världen</B>

Mundana är en oerhört väligenomtänkt och beskriven värld som underlättar mycket för mig som spelledare att hitta på intriger till äventyr och kampanjer utöver det vanliga. Med hjälp utav väl beskrivna raser och länder kan man som spelledare lätt ta upp en intrig och spinna ett äventyr.'

<B>Realismen</B>

Reglerna i Eon skapar en balans där varje tärningsslag kan vara dödande vilket höjer stämningen avsevärt i kritiska situationer. Sedan är regelsystemet så pass detaljerat att man lätt kan täcka alla tänkbara situationer.

Nackdelarna med Eon då?

<B>Regelsystemet är långsamt</B>

Ja faktist tycker jag att striderna i Eon går alldeles för slött, vilket gör att man ibland som spelledare får hålla koll mer på tärningsslag än på själva berättandet. Dett kan avhjälpas genom att banta ner regelsystemet men då skulle realismen gå förlorad vilket jag inte vill.

[color:green]Mitt råd KÖP DET!</font color=green>
Jag har ju knappast spelat Eon i flera år därför att det är kasst...

(Klart de flesta här på Eon forumet varmt rekommenderar Eon, ställ samma fråga på Rollspels forumet om vi blir för instälsamma spelet har brister utan tvekan det finns inget perfekt rollspel alla har sina svagheter...)

//Jonas

Alikzus

Veteran
Jag tycker EON är bra. Har precis själv köpt det och spelgruppen, alla inkl. mig är totala nybörjare på rollspel. Vi har nu kört två spelmöten, ett äventyr, á la sju timmar och det gick bra. Vi hade jätteroligt. Ok, jag kan medge att reglerna kanske är lite väl avancerade i början men om man inte bryr sig om de Frivilliga utan bara kör basic går det bra. Världen är bra och regelsystemet kan bli realistiskt, d.v.s. beroende på hur många regler man kör. Personligen har jag tänkt lägga på fler regler efter hand. Men nu ska vi lära oss att ROLLspela först. Det har blivit mest rollSPEL.
Köp EON, det är mitt råd. Allt går om man vill. Men det är klart det hänger på dig som SL.

[color:blue]/Alikzus /images/icons/smile.gif</font color=blue>
[color:green]"The truth is out there!"</font color=green>

Helmgast
Råd

Världen är lite för lik Europa, men reglerna är hur bra som helst. Dock är de lite komplicerade, men man lär sig ganska snabbt. Så det som de har gjort bäst är reglerna, även om världen också är bra. Köp EON, Mundana, Krigarens Väg och Mystik & Magi om du har pengar. Annars, starta förening på www.sverok.se.

// Slut.

Renfield

Swordsman
Ville bara tacka för upplysningarna...
...själv har jag läst de fantasyböcker av Andreas roman som utspelar sig i Mundana, och världen verkar väldigt intressant...

...tror det blir mer Eon i framtiden...det ni sagt stämmer ganska bra med vad jag förväntar mig av Eon...

...tack.

"The strongest tyrant cannot crush freedom of thought"

Johan K

Gammal & dryg
De är bra !

jag gillar Eon & allt som tillhör !! Det är ett bra & fantasirikt spel som håller i stort sett !!
Det enda negativa som jag tycker om det är själva stridsreglerna. De är lite väl sega....

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Gorion

Veteran
EON är det mest kompatibla rollspel jag stött på. Det ända som matchar det är Neotech :)

Du kommer inte att ångra dig ifall du köper det!

Ezping Orm

Hero
Alikzus..?

Var det inte du som valde mellan Eon och DoD?? Isåfall måste jag säga att det glädjer mig att du valde Eon, bra val!

Ezping Orm

Riddaren

Swashbuckler
"EON är det mest kompatibla rollspel jag stött på. Det ända som matchar det är Neotech :)"

Mesta kompatibla med vad? Jag förstår att det är kompatibellt med Neotech 2, eftersom det använder samma grundstomme... Men vilka andra spel är det kompatibellt med utan att man måste ändra en massa data etc..

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Gorion

Veteran
Det är enligt min åskit kompatibelt med DoD. Det har samma miljö, ungefär samma grundegenskaper och färdigheter. Vi spelar alla gamla DoD äventyr i EON istället.

Riddaren

Swashbuckler
Men...

...är inte DoD då också kompatibellt? /images/icons/crazy.gif

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Alikzus

Veteran
Re: Alikzus..?

Det stämmer...

[color:blue]/Alikzus /images/icons/smile.gif</font color=blue>
[color:green]"The truth is out there!"</font color=green>