Nekromanti Nybörjarrollspel, igen

Saxifrage

Hero
Det slog mig nyligen att ett av syrrans barn börjar närma sig åldern då jag själv började med rollspel. Det fick mig förstås att fundera över hur marknaden för nybörjarrollspel egentligen ser ut idag. Finns det överhuvudtaget några vettiga rollspel för nybörjare i 10-11-årsåldern? Och framför allt, finns det något intresse bland 10-11-åringar för rollspel? När jag var i den åldern spelade alla rollspel, så det var rätt självklart att prova på. Jag misstänker dock att nybörjaren idag är betydligt äldre?

Många verkar också missa en del grundläggande fakta eftersom de jämför nybörjarna med sig själva i sin nybörjarperiod. Tex antas det ofta att DoD fortfarande är det ultimata nybörjarspelet eftersom de själva började med den svarta lådan på 80-talet, men stämmer det idag? Jag har inte sett senaste DoD, men jag är inte säker på att det är samma spel som ur-DoD. Om inte annat är en tung hårdinbunden bok betydligt mindre tillgänglig än en skramlig box med inkluderade tärningar.

Fler synpunkter? Jag föreställer mig idag att de flesta rollspel produceras för de redan frälsta, vilket gör det svårt att se hur man kan introducera yngre nybörjare via bra produkter. Finns det något svenskt eller engelskt rollspel idag som har förutsättningar för att introducera nybörjare? Och har någon tagit lyra på 11-åringars intressen idag, snarare än att spinna vidare på det man själv gick igång på för 20 år sedan?

Krille

Super Moderator
"Tex antas det ofta att DoD fortfarande är det ultimata nybörjarspelet eftersom de själva började med den svarta lådan på 80-talet, men stämmer det idag?"

Nej. Av de kommersiella spelen så är det i princip bara Mutant: Undergångens arvtagare som håller som nybörjarspel. Drakar&Demoner är på tok för komplex.

Annars är det konfirmationsspelen från Västerås Stift (Vägen, Quo Vadis?, Ansgar och Tellus) som håller som nybörjarspel, men de är ju inte direkt sexiga, och bara det faktum att de är gjorda som diskussionsunderlag till konfirmationsundervisning (dvs att de låter deltagaren rollspela en moralisk frågeställning och sedan diskutera kring detta, inte nödvändigtvis att det predikar Kristi lära) är säkert avtändande för många.

En av mina förhoppningar var att Skymningshem: Andra Imperiet skulle vara ett bra nybörjarrollspel, men även om regelsystemet är föredömligt enkelt och miljön är tillräckligt häftig så är grejen med egenskaper och deras vare sig för- eller nackdel-grej och miljöns omfattning och interaktivitet definitivt nybörjar-ovänliga. Jag kanske borde göra en light-version?

Johan K

Gammal & dryg
Skulle nog åxå säga att mutant är enkelt att starta upp med. Det är nog ett av de enklare system som jag har lirat faktiskt. En annan sak som jag har noterat är att välldans många ungar lirar magic... Det kanske åxå är en bra inkörsport till rollspel, om inte anat så kanske de får en nys om rollspel så de börjar med det.

/ Johan K, fortfarande lite nyvaken

kalcidis

Hero
Fire fire deh mus mus tail

[ QUOTE ]
...och bara det faktum att de är gjorda som diskussionsunderlag till konfirmationsundervisning (dvs att de låter deltagaren rollspela en moralisk frågeställning och sedan diskutera kring detta, inte nödvändigtvis att det predikar Kristi lära) är säkert avtändande för många.

[/ QUOTE ]

Det är det som jag tycker är så grymt bra med Tellus (som f.ö. är bland mina favoritrollspel) att de inför aspekten att man ska rollspela kniviga moraliska frågor. Det tillför ett djup till spelen och personligen så tycker jag inte att det är så uppenbart. Hade jag inte vetat att det användes för konfirmationsundervisning så hade det mest varit ett fräscht grepp i mina ögon.

kalcidis

Hero
Who Jah bless nuh wicked man can curse

Rollspel har ju gått och blivit större/komplexare de senaste åren och det är ju på gott och ont. En av nackdelarna är ju att de nybörjarvänliga/enkla rollspelen försvinner och att man knappt ser dem på hyllor längre.

Jag är ganska övertygad om att de gamla lådorna faktiskt var bättre för färskingar eftersom man kunde läsa dem på en kväll och koppla hur reglerna och världen ungefär såg ut. Det mest komplicerade för nybörjarna med ett sånt spel är att förstå hur självaste rollspelandet går till. Har de bara kopplat det så är resten nice like spice. Seen?

Pom

Swashbuckler
Jag skulle rekommendera att du istället för att leta efter ett publicerat system med perfekt pedagogik och enkelt upplägg spelleder ett system du gillar själv.
Men du förenklar det och sköter så mycket som möjligt av de nödvändiga mekanismerna själv och låter barnen koncentrera sig på att greppa vad rollspel är och hur man beter sig.

Tids nog börjar de fråga om siffror och möjligheter och då kan du börja droppa fram sådant de är intresserade av.

Och, nej, jag har aldrig märkt att det är någon skillnad mellan pojkar och flickor i sådana avseenden.

x3m

Veteran
Egenskaper för nybörjarrollspel

Jag känner inte till något bra nybörjarspel. Jag anser att ett nybärjarspel, speciellt för unga, åtminstone bör ha följande egenskaper:
<ul type="square">
[*]Finnas på modersmål, dvs svenska.
[*]Ha enkla och strömlinjeformade regler som är lätta att komma igång med, lära sig, förstå och komma ihåg (inkludera regellathund). Möjligen kan man ha arketyper (tror jag krille kallade det), alltså halvfärdiga rollpersoner som man kan utgå ifrån när man skapar en gubbe för att snabbt komma igång. Mycket regel- och spelexempel är också bra.
[*]Ha en miljö (setting) som spelarna känner igen, t ex från film, tv eller böcker. Exempel på detta kan vara fantasy (Tolkien), Harry Potter, Star Wars och vilda västern. Detta är möjligen inte lika viktigt om spelarna introduceras av en SL som är väl förtrogen med miljön.
[*]Kräva lite läsning, men ha mycket Inspiration. Lite läsning innefattar enkla regler och välkänd miljö. Mycket inspiration innefattar sånt som kan läsas om man känner för det, t ex extra miljöbeskrivningar, äventyrsidéer, monster, magiska föremål, mm.
[*]Inkludera hjälpmedel så att spelgruppen inte kör fast, t ex tabeller för slumpmässig äventyrsgenerering.
[*]Vara inriktat på action. Jag misstänker åtminstone att de flesta unga föredrar detta.
[/list]

Sånt som har med distribution och att sälja spelet tänkte jag ta upp i en annan tråd…

L337

Warrior
Re: Egenskaper för nybörjarrollspel

Splatter matchar på flera av de punkterna... tror jag.

x3m

Veteran
Ok, jag tipsar igen om den mycket intressanta artikelserien GlovE - A New Beginning av Sergio Mascarenhas som berör ämnet nybörjarrollspel. Han försöker svara på “How can RPGs attract non-RPG players?”, “What would motivate book chains or Walmart to carry your game?” och hur man tar fram ett sådant spel.
Kanske kunde eller borde SVEROK hjälpa till med att ta fram, marknadsföra, trycka och/eller distribuera ett spel för nybörjare!?
(Detta var allt jag hade att säga om distribution och att sälja spelet.)

x3m

Veteran
Re: Splatter

Jag känner inte till Splatter men av vad jag förstår av alltidattack.se så är det out-of-print. Genom att titta på rollformuläret så gissar jag att det inte skulle uppfylla mina krav på enkla regler, men jag känner ju inte till det.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tanken med...

... In the Dark var just att göra ett system som var lättillgängligt för nybörjaren och det uppfyller de flesta av dina punkter. Nu är det ju iofs. inte möjligt att köpa spelet, utan går bara att ladda ned gratis (vilket skällsord :gremwink: ). Men vem vet, någon gång ska det väl kunna köpas också? :gremtongue:

L337

Warrior
Re: Splatter

Nja, reglerna är faktiskt enkla. Jag har inte spelat det men jag har det och jag har läst igenom det. Skadesystemet är kort sagt kp med att man har kropsdelarna olika skadade. När man gör en handling är det attribut (max 4, i tärningar)+färdighetsvärde mot svårighetsgrad (tror jag det var).

x3m

Veteran
Du har säkert rätt

Jag känner inte till ditt spel men du har säkert rätt. Det finns antagligen spel som uppfyller punkterna och som passar för nybörjare om dem väl får tag på det. Det jag tänkte på när jag skrev att jag inte känner till något var ett lättillgängligt spel som nybörjare kan bli intresserade av utan att bli introducerade av andra spelare. Se mitt andra svar på "Nybörjarrollspel, igen" för lite mer info.

malmkvist

Warrior
Klart man gör det misstaget...Det var faktiskt Drakar och Demoner svart låda jag menade...Det enda D&D jag spelat är AD&D. Jag ber hemskt mycket om ursäkt för mina misstag :)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Du har säkert rätt

Det jag tänkte på när jag skrev att jag inte känner till något var ett lättillgängligt spel som nybörjare kan bli intresserade av utan att bli introducerade av andra spelare.
Och att du inte känner till det är inte heller speciellt konstigt - svårt att få icke-rollspelare att fastna för ett rollspel på nätet, då inte vanliga rollspelare fastnar i någon hög grad för det :gremtongue:

Se mitt andra svar på "Nybörjarrollspel, igen" för lite mer info.
Jo, jag såg ditt andra svar och tyckte nog det var rätt så vettigt rätt igenom.